woensdag 21 augustus 2013

HEAVENLY BLUE

De Ipomoea tricolor 'Heavenly Blue' is een éénjarig pispotje van het allermooiste blauw. Dit jaar heb ik ze weer eens gezaaid omdat de kleur gewoonweg onweerstaanbaar is.  Eind april in de kas, dus niet te vroeg want ze hebben flink wat warmte nodig om goed tot ontwikkeling te komen.  De meeste plantjes heb ik tegen het hek tussen de rozen gezet en groeien als kool maar geven nog niet veel bloemen.  Enkele plantjes staan in potten op de planken bij mijn overdekte terrasje achter de garage. Die beginnen nu te bloeien.  


 The Ipomoea tricolor 'Heavenly Blue' is a bindweed of the brightest blue.  I do not sow them every year but quite often, because the colour is just irresistable.  I have sown them in the greenhouse, end of April, not too early for they need a lot of heat to develop. Most seedlings I planted in the garden on the fence between roses and so on.  They are growing like mad but not many flowers yet.  Some young plants are in pots on the shelves at my covered terrace behind the garage.  They start flowering now, only in the morning for it is a 'Morning Glory'.




Toen ben ik op zolder in mijn voorraadje schilderijen gaan zoeken of ik nog iets had. En ja hoor, ik wist het wel, 20 jaar geleden heb ik een aquarel gemaakt van deze hemelsblauwe winde. Dat was in mijn schildertijd, nu kan ik er de tijd en de rust niet meer voor vinden. Grappig vind ik dat de wolkenlucht en de  Abies koreana in de tuin weerspiegelen in het glas van de aquarel.


Then I went to the attic to search in my stock of paintings for blue Ipomoeas. And yes, I knew I made a watercolor of the Ipomoea 'Heavenly Blue' 20 years ago. That was in my painting time, nowadays I cannot find time and rest for painting. I think it is funny to see the clouds and the Abies koreana in the garden reflected in the glass of the watercolor.


Ik dekte de tafel op dit terras met het prachtige Pallisy Ipomoea eetservies van mijn dochter.  Ja, je leest het goed, dit servies is niet van mij.  Beide dochters zijn liefhebbers van serviezen net zoals ik.  Vooral de oudste is een echte verzamelaarster van allerlei oude spullen en blauw is haar favoriete kleur. Dit complete eetservies vond ze in New Castle voor 11 Engelse ponden.  Ik heb haar al een veelvoud hiervan geboden, maar ze wil het zelf houden. Wel mag ik het van haar lenen. Dus hier de plaatjes.


I laid the table on this terrace with the beautiful Pallisy Ipomoea dinner set of my daughter. Yes, you read that right, this dinner set is not mine. Both daughters fancy transfer ware, like I do.  Particularly the eldest is a real collector of all kinds of vintage stuff and blue is her favorite colour. This complete dinner set she found in New Castle for 11 English pounds.  My offer to her was a plurality of this amount, but she does not want to sell. I can borrow it.  Here are the pictures. 




  

Voor op de tafel maakte ik een bloemenarrangement in Victoriaanse stijl.

On the table as center piece a flower arrangement in Victorian style.



Ik gebruikte hiervoor een keur van witte bloemen met enkele blauwe ertussen, alles uit eigen tuin en kas.

I used a variety of white flowers with some blues, all from own garden and greenhouse.




Gebruikte bloemen :  Hydrangea Annabelle, Hydr. macrophylla, Phlox paniculata,  Anemone 'Honorine Jobert',  witte Hosta Royal Standard bloemen, de roos  'Glamis Castle', nog één blauwe Anemone coronaria gevonden in de tuin, enkele takjes Plumbago of mannentrouw uit de kas , Lobelia vedrariensis, Ceratostigma plumbagoides.


Used flowers: Hydrangea Annabelle, Hydrangea macrophylla, Phlox paniculata 'White Admiral', Anemone 'Honorine Jobert', white flowers of the Hosta Royal Standard, the rose 'Glamis Castle', one last blue Anemone coronaria found in the garden, some pale blue flowers of the Plumbago in the greenhouse, Lobelia vedrariensis and Ceratostigma plumbagoides.












Toen ik alles klaar had staan, landde er een vlinder op de bloemen.

When I had everything ready, a butterfly landed on the flowers.


31 opmerkingen:

  1. Dat is heerlijk eten met zo'n mooi gedekte tafel. Mooie post hoor, zo alles bij elkaar gezocht. Het aquarel vind ik mooi. Wat heb je veel werk besteed aan deze post. Echt genieten. Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een sfeervol gedekte tafel en een servies waar ik ook met hebberige ogen naar kan kijken.
    Zie ook je ''kantenkleed'' van Ikea met blauw onderkleed,YEP helemaal mooi.....doe ik ook vaker zo.

    Paar jaar geleden zaaiden ik ook de blauwe winde in pot,deed het erg goed net toen we met vakantie gingen,heb hem maar bij de buurtjes gezet,konden die er weken van genieten.
    Wat schilder je mooi,eeuwig zonde dat je dit zomerse aquarelletje op zolder had liggen, maar nu kwam het goed van pas.

    Hi,hi, ik leen ook wel eens bij mijn dochter Spaans terra cotta serviesgoed waar zij heel veel van heeft, wanneer ik gasten aan tafel heb en mijn keuze voor gerechten goed uitkomen bij dit soort aardewerk.

    Geniet maar lekker van dat heerlijke sfeertje van met zorg gedekte tafel,het oog wil ook wat is mijn motto.

    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beautiful painting you have made! Lovely pictures, and your table are wonderful. You have good taste!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. The blue and white is so pretty together!
    xoxo Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. The blue bindweed are just so pretty. Here we call them "Morning Glory" since they bloom in the morning. I used to grow them at the old house, but haven't started them here. I grew them on the dog kennel for shade, but now the kennel is the shade--and we don't have the dog anymore. I had thought about planting them on the hen's fence, but haven't because I think the ladies would just eat them. Your painting, table setting, flower arrangement, and photos are stunning, all inspired by simple, pretty blue flower.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat laat je ons weer genieten Janneke!
    Wat een prachtige blauwe bloem, inderdaad prachtig blauw.
    En dat je zo'n mooi schildertalent hebt, jammer dat het nu niet meer lukt.
    En oud servies is ook op mijn lijf geschreven. Dit lijkt mij ook heel zeldzaam.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtig servies en bloemstuk in wit en blauw, Janneke !
    Zo fijn dat er ook nog een vlinder langskwam ...
    En wat een wondermooi aquarel heb je gemaakt !
    Groetjes,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige blog heb je gemaakt en geheel gewijd aan de Ipomoea, schitterende kleur en het servies is super!!! groetjes, Diny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat schitterend dat blauw.
    Zowel de bloemen,het servies en je aquarel.
    Ik zou die hobby toch maar weer oppakken,want
    het is erg mooi.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Such a lovely post as aleayd Janneke. The heavenly blue morning glory are plentiful around our farm as they are one of my favorites for covering fences .
    That dinner set is a great find!
    Your water color picture is so pretty I hope perhaps at some point in your future you will have some time to perhaps paint again.
    Now where is wonderful Snarf ... hiding from the neighbors chickens today ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, when I was fiddling with all those Morning Glory things, Snarf was behind me rolling on the grass and......I made a picture of him, but how can I forgot to put him on the blogpost.

      Verwijderen
  11. Hallo Janneke, ik wil mij even voorstellen, ik ben Riet van fuchsiaantje en ik geloof dat ik nog niet eerder jou blog`s heb gezien of beantwoord. Ik heb je gevonden via mijn dochter Mirjam. En wat een schitterende foto`s heb je gemaakt, en wat een mooi servies is dat, en dan die mooie bloemen, geweldige combinatie zo bij elkaar, je hebt er veel aandacht aan besteed, mijn complimenten. Ik ga je nu ook verder volgen hoor, en misschien kijk je ook eens op mijn blog? groetjes en fijne dagen, Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je me gaat volgen Riet van Fuchsiaantje en ik heb ook even op de Fuchsia blog gekeken. Wij hebben ook heel veel fuchsia's gehad, maar voor ons gemak hebben we dit drastisch verminderd, die potten hebben zoveel aandacht nodig.
      Veel succes met de komende verhuizing.
      Groeten, Janneke

      Verwijderen
  12. Hoi Janneke,
    Je hebt gelijk, wat een prachtige kleur blauw. Jammer dat ze nog niet in overvloed bloeien, dat zal helemaal een prachtig gezicht zijn. En hoe bijzonder dat je dochter een bijpassend servies heeft. Wat een mooi compleet plaatje...
    Ik zie dat mijn moeder jou ook heeft gevonden...
    Ik wens je een heerlijke nieuwe dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Janneke, your daughter have bought nice dinner set! I love all with blue or white ornaments. I've never grown Ipomoea and think I should!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zit hier van te smullen, al ligt er niets op de borden. Prachtig servies en zo'n mooie gedekte tafel. De plant waar het om draait is natuurlijk ook prachtig. Goed dat je het schilderij tevoorschijn hebt gehaald, die maakt het helemaal compleet. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. I think I planted my morning glories too late, as I have only one bloom so far. I enjoyed seeing your painting of the blue blooms and your daughter's lovely dishes. They make for a wonderful table seting.

    -Karen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. I just adore the colour of the Heavenly Blue Morning Glory. I have one growing in the garden, but only one flower has opened so far. The plant is covered in buds so hope that get a move on and show them their beautiful flowers. I also have a shocking pink one and a deep blue one too, both of which are self seeded from last year.
    Lovely post complimented by your painting and the pretty china.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Great post, Janneke! Your painting of blue Ipomoeas is amazing!! In addition, you're so talented to make such a gorgeous flower arrangement only with flowers from your garden!!! Your daughter's dinnerset are great with the beautiful blue tablecloth. Wish I could sit there and have a cup of tea...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Janneke,

    Wat leuk dat je mij gevonden hebt (en ik dus nu jou;) en bedankt voor je complimenten, ik ben pas sinds kort echt actief op mijn blog bezig.
    Wat een prachtig tafereel met het mooie servies, en dat blauw is 'really divine'
    Ik blijf je ook volgen, leuk!

    Lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jouw Ypomoea is prachtig van kleur. Ik heb hem ook wel eens, en hij kleurt prachtig bij de zuidfranse lucht! Mooie aquarel heb je gemaakt en je bloemstukken zijn ook prachtig, je hebt het allemaal in je vingers,

    Fijn weekend,

    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Aaaaaaargh, pispotjes, als er nu echt een pest is in mijn tuin, dan is het dat wel! En ook al zien ze dan mooi blauw, ik moet er niets van weten ;-) Heb trouwens wat rozen gekocht :-) soon op de site

    BeantwoordenVerwijderen
  21. How very special is that last image - right place right time!
    I love the tableware and your choice of flowers really set it off. I've never grown Morning Glory before but after seeing your pictures, something I may consider in the future.
    Have a good weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. I just love morning glories, and this blue one is beautiful. Your daughter's dinnerware is absolutely gorgeous! I've never seen anything like it - oh, what a pretty place setting it makes! Your flower arrangement is pretty, too, and that blue anemone is just gorgeous in it!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hi Janeke, the colour of the morning glory is so sweet and subtle. Perfect in your painting and your daughter's transfer ware are such treasures. I'm amazed by your memory in remembering all the scientific names of your flowers in garden.

    Thank you for stopping by today and for your sweet words.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wow! You're an artist, Janneke. I love your painting and flower arrangement. Happy Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. This really is a "Heavenly Blue"! Lovely photos!!! I planted bindweeds for the first time this year, they grow very rapidly and produce flowers in different colours, some even with stripes. I like them very much.
    Your watercolour is great!!!

    Liebe Grüße, Bärbel

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een prachtige post weer Janneke ,ik blijf maar kijken naar al dat moois!! Al die mooie bloemen en die mooie gedekte tafel!.Fijne week
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  27. I love your daughters' dinner service it is beautiful and your painting too, what a clever lady.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een prachtig bloemstuk heb je gemaakt, en dat van allemaal bloemen uit eigen tuin, helemaal fantastisch natuurlijk! Prachtig servies, ik kan altijd zo vol bewondering naar al dat prachtige serviesgoed zitten kijken. Ik zou zelf ook zo graag servies met bloemen verzamelen maar dan moet ik er eerst vinden of tijd hebben om te zoeken want dat het niet zomaar op je pad ligt is me intussen duidelijk ;) Wat een prachtig blauw van de Morning Glory. Adembenemende post weer Janneke, van begin tot eind! Een echt feest! Dankjewel!
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  29. I love blue morning glories, too. :o) Your table setting and flowers are beautiful. What a smart butterfly to land on such a nectar filled arrangement. I never knew you were a talented artist as well as gardener. :o)

    BeantwoordenVerwijderen