woensdag 29 oktober 2014

HERFST en KRANSEN - AUTUMN and WREATHS



Ondanks dat het vanmorgen druilerig is en gisteren lang mistig, hebben we toch weer een paar prachtige dagen achter de rug. Maandag was buitengewoon mooi. Ik opende de deur ´s morgens om 7.30 uur en het leek wel lente, de temperatuur (13 gr.C.), de vogels kwetterden,  en dan het licht, wat een zegen dat de tijd weer een uur teruggezet is.

De paar herfstdagen van vorige week zijn al weer vergeten, het was slechts een incident......., weg met de sop- en poetsdoeken, we gaan weer naar buiten.

Tijdens mijn wandeling met Snarf zag ik weer van alles om me heen gebeuren, maar ik had geen camera bij me. Het leukste waren de vogels. Achter het riet hoorde ik een enorm lawaai in het water, het leek wel een grote groep schoolkinderen kakelend en rondplassend in een zwembad, het waren echter een hele school aalscholvers, duikend en weer boven komend al of niet met vis, en dan met elkaar vechten. Ik kijk, ze gaan onveerstoorbaar door totdat ze in één ruk allemaal tegelijk opvliegen, als sigaren met vleugels, een machtig gezicht.  Na een paar honderd meter dalen ze weer neer op het water en begint het gekrakeel opnieuw.

Weer thuis doen we zoals gewoonlijk een rondje tuin, nadat ik mijn camera gepakt heb.
Omdat ik tussendoor de laatste weken ook nog wat herfstkransen heb gemaakt van mijn hortensia's, rozenbottels en sedums, laat ik hier het verval van de tuin en vooral de hortensia's zien.


Even though we have a drizzly morning now and yesterday it was foggy till the afternoon, we had some beautiful days.  Monday was extra-ordinary nice. I opened the door at 7.30 in the morning and it was like spring, temperature of 13 degr. C., twittering birds, and then the light, what a blessing the time has gone back for an hour. 

The few real autumn days of last week are forgotten, it was just an incident......, away with the soapy water and cleaning cloths, we go out again.

During my walk with Snarf I saw lots of things happen around us, but I left my camera home.  The birds were most fun. Behind the reed I heard a tremendous noise in the water, it was like a school of children cackling and splashing around in a swimming pool, however, it was a school of great commorants, diving and coming up again with or without fish, and then teasing and fighting.
I watched, they were undisturbed until they all fly up at once in one go, they looked like cigars with wings, a mighty sight. After a few hundred meters they descended again on the water and the squabbling began again.

Home again, we have as usual a stroll in the garden, now with camera and I shall show you the decay  of the garden, especially the Hydrangeas.  Between times I made the last few weeks some autumn wreaths of Hydrangeas, rosehips and Sedums which I show you below too. 



Soms vormen zich nog nieuwe bloemen, zoals bij deze Hydrangea 'Hayes Starburst'

There are still some new flowers, like this Hydrangea 'Hayes Starburst





De eerste krans maakte ik voor aan de deur bij mijn moeder.

First wreath I made for my mother on her door.


Hydrangea arb. 'Annabel' toont nog een late bloem in het midden.

Hydrangea arb. 'Annabel' shows a late flower in the centre.


Deze Hosta bloem is ook in de war door het weer.

This Hosta flower is confused by the weather.



Ik verwerkte rozenbottels, Sedum, Hortensia en Clematis zaadpluizen in deze krans op de eettafel.


I used rosehips, Sedum, Hydrangea and silky sead hairs of Clematis in this wreath on the dinner table.





Sommige Hortensia's hebben nog wat kleur......

Some Hydrangeas still have some colour.......


Andere zijn totaal verdord door weer en wind......

Others are totally withered by wind and weather......






Nog een krans om het windlicht wat op de oude hangoor tafel in de woonkamer staat.


Another wreath around the wind light on the old table in our living room.






Het is nog lekker weer maar het verval is er, de natuur is onverdroten op weg naar de winter, de tijd van rust om nieuwe kracht op te doen voor een nieuw begin in het voorjaar.


It is still nice weather but the decay is visible, nature is relentlessly headed for winter, time of rest to get new strength for a revival in spring.




Van de restjes afgeknipte Annabel hortensia flanste ik nog een stukje in elkaar voor de kas.


From  leftovers of clipped Hydrangea 'Annabel' I fabricated a table decoration for the greenhouse table.


Zo de koek is weer op voor vandaag en ik ga snel verder met mijn vele andere bezigheden, o waren mijn dagen maar wat langer, ik kom zwaar tijd tekort.

That's it for today, I quickly continue with my many other activities, o, I wanted to be my days a bit longer, I have a severely shortage of time. 


68 opmerkingen:

  1. wow janneke wat een super mooie kransen en kleuren zeg en uit eigen tuin prachtig dat tijd te kort hebben veel mensen last van gaat zo snel allemaal vliegt om je hoord er veel mensen over groetjes en fijne dag leon10

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beautiful! That's so inspiring. maybe I can make a wreath using my own leaves and flowers. How long the wreath keep 'fresh'?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That depends which flowers or leaves you use. Hydrangeas will dry nicely, so that you can keep them ´fresh´ for rather a long time.

      Verwijderen
  3. Jammer dat je geen foto van de aalschovers hebt, had ik graag gezien.
    Gr Jan Wilde een Tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik vond het ook jammer, maar dan nog, foto´s van bewegende vogels maken vind ik erg moeilijk.

      Verwijderen
  4. ha ha! Dat tijdtekort herken ik :) Je kransen zijn prachtig!

    Fijne dag

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige kleuren van de herfst binnen en buiten.
    Mooie kransen heb je gemaakt die zeker in dit jaargetijde passen en binnen een gezellige sfeer geven.
    Hier in huis sinds gisteren een beetje herfstsfeer op tafel met grote oude bakplaat die dienst doet als decoreerblad voor stapel oude briochevormen die ik 14 jaar geleden kocht tijdens vakantie in Normandië in brocante schuur,verder staat er bewerkte glazen schaal op voet vol kleine rode appeltjes op met aan de voet schijfjes gedroogde appel en de waxinelichtjes in echte oude Franse confituurpotten geven een warm licht over het geheel.

    En wat dat tijdgebrek betreft,ik kom er niet eens aan toe om blogposten te maken terwijl ik wel die voornemens heb wanneer ik foto's maak van mijn leuke bezigheden.
    Zal eens even bij mijn lieve tuinman gaan kijken die in de miezerregen de zinkenbakken en manden aan het vullen is met winterviolen.

    Amuseer je bij alles wat je doet en lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lovely atumn photos! I loved your krans, beautiful made! We have the same norwegian word for it, krans :)

    Have a wonderful day!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. You have created some pretty wreaths from your autumn garden. We too have some plants confused by warm weather one day and freezing the next.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja ik kom ook tijd tekort, wil zoveel dingen doen:)) Wat heerlijk om even met je mee te lopen door je tuin en te genieten van de herfsttinten en de bloeiende bloemen die een beetje in de war zijn door het zachte weer! Ik vind je kransen prachtig!! Die kleuren wow!!

    Fijne dag,
    Lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  9. It does sound like you have had some wonderful days in October. I would have enjoyed seeing the birds doing what you described on your walk .
    Your wreath making skills are amazing ~ those are all so very lovely !
    Hugs to Mr. Snarf .
    Hope your week is wonderful.
    Be Well,
    Willow

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Your wreaths are marvellous Janneke. How talented you are!!! And you make with your own flowers! Well done, really fantastic!
    A hug
    Olympia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi Janneke!
    Het duurde even, maar nu komt de verkleuring en versterving toch goed door.
    Bij mij is de hosta ook in de war, die heeft al weer vier blaadjes.
    Je hebt prachtige kransen gemaakt.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt een paar mooie kransen in elkaar geflants hoor! Leuk!
    En jammer dat ze geen plantjes hebben voor extra tijd :-))

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I think many hydrangeas are underrated for their lovely autumn colour in the foliage and in the bracts and petals of the ageing flowers.
    Autumn colour here in my garden in York is looking really nice

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh Janneke, wat een prachtige kransen heb je gemaakt. Al die mooie kleuren zo bij elkaar... wat een super mooi gezicht is dat... en dat stuk voor in de kas is ook al zo mooi... ik geniet, enkel door ernaar te kijken op een foto...
    Dit verval begin ik nu zo ongeveer zelfs mooi te vinden... dan weet je zeker dat straks alles weer klaar is voor een nieuw begin...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog prachtige herfsttinten buiten, zo mooi ! ook de kransen, mooi gemaakt!
    groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schitterende kransen Janneke.
    Je hebt de herfst naar binnen gehaald.
    En ik vind de kleuren in je tuin ook prachtig.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  17. I always think Hydrangeas can look just as good marching towards winter as they do in full bloom.
    As usual, your floral displays are magnificent Janneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heb je prachtige kransen gemaakt.
    Ik zie daar ook het boek van Piet Oudolf liggen. In het najaar had ik zijn tuin willen bezoeken. Zaterdag is de laatste kans, anders maar weer wachten tot volgend seizoen. Fijne avond, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat mooi om al die prachtige herfstmaterialen in je kransen te verwerken, zo krijgt de natuur een tweed kans en wel heel decoratief.
    Het is zo heerlijk om met herfstmaterialen te werken.

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nou....je kan de komende dagen je geluk op: vanaf vrijdag weer warm weer!! Geweldig toch!
    En maar genieten van de buitenlucht....straks maak je in december nog hortensiakransen zeg. Wij waren in het Arboretum in Wageningen de afgelopen zondag en daar bloeien nog veel rhododenrons.....onvoorstelbaar toch!
    Je hebt weer mooie tuinfoto's gemaakt: geniet er deze dagen nog van hè!
    Ik beloof je dat ik het ook zal doen!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een prachtige creaties heb je gemaakt genieten met een dikke G.... heerlijk zo tuin waar je van alles uit kan knippen ... genieten van het buitenleven is zo mooi al die vogels en de natuur die zo veranderd om je heen kan er geen genoeg ook van krijgen .... geniet lekker van je mooie plekkie ....fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat mooi deze kransen met de warme herfstkleuren.
    Er is in de tuin nog genoeg te ontdekken ook al begint er van alles af te sterven.
    Denk niet dat ik nog genoeg mooie hortensiabloemen heb voor een grote krans--iemand anders is al bezig om mijn hortensia's te kortwieken.En wat doe je er tegen? Misschien mag ik Snarf eens lenen?(lol)
    Hier de hele dag grijs en mistig en nat...
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O Truus, bedoel je dat je hortensiabloemen gewoon gestolen worden, wat een brutaliteit en dat nog wel in Drenthe hier in het westen zou je dat veel eerder verwachten, maar ja dan moeten ze wel door een hek en daar zit Snarf.....

      Verwijderen
  23. Wunderschön ist dein Herbstgarten.
    Deine Kränze sind bezaubernd.
    Gruß, Anette

    BeantwoordenVerwijderen
  24. My dear friend, your wreath is so beautiful and romantic! I love it :) Thank you for your many sweet comments on my blog - you are a blessing. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. lots of inspiration there. The muted russet and soft greens for your mother is lovely! Wonder what I will find in the new garden for my wreaths??

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Your wreaths are GORGEOUS! You have inspired me to make something for my table. Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. What a gorgeous center piece. Great use of flowers. Thanks for visiting me.

    Janet

    BeantwoordenVerwijderen
  28. weer zo,n post waar je zo vrolijk van wordt..
    prachtige omgeving en patio...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Janneke wat heerlijk dat je dit zelf kunt maken. Ik ben blij dat ik niet hoef te kiezen want ze zijn stuk voor stuk prachtig.
    Heerlijke dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. DIE KRANSEN ZIJN ERG MOOI HOOR!
    PRACHTIG!

    FIJNE DAG,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Du warst fleißig - sie sehen alle toll aus. Bald müssen wir die Hortensien schneiden, hier kann man nichts für den Winter stehen lassen. Bücher von Piet Outdolf hab ich auch - sie lese ich gerne.

    Sigrun

    BeantwoordenVerwijderen

  32. Je hebt een decoratief talent, Janneke, de kransen zijn prachtig. Ook de sfeerfoto's uit je tuin tonen de invallende herfst. En dat de dagen te kort zijn voor alles wat je wilt, dat herken ik helemaal. Anderhalf keer zo lang, zo'n dag, dat zou ons al een stuk op weg helpen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Prachtige kransen. Ik ga ook eens snuffelen of er nog hortensia bloemen zijn in mijn tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Je tuin ziet er nog prachtig uit Janneke. Gelukkig is het niet zo winderig en blijft het lang mooi. Genieten is niet alleen vooruitzien, maar ook terugkijken! Groetjes,

    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Your wreaths are so beautiful Janneke. Hydrangeas love your garden. The bushes are so large and full of flower heads. Amazing. The dead flowers still look beautiful. Have you dried any of them. Thank you for sharing and enjoy your Fall. : )
    Blessings

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, I always dry some flowerheads. Indeed Hydranges love our garden because the soil is rather wet and contains a lot of humus.

      Verwijderen
  36. Prachtige foto's wederom en de hortensia's zijn altijd zo mooi, die lila ook! Leuk om er kransen van te maken.

    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  37. So many beautiful hydrangeas and wreaths! Inspirational! Thank you for sharing your autumnal wealth!
    ~Julie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Je tuin staat er nog steeds prachtig bij Janneke. Mooi zijn je kransen geworden!

    Fijn weekend!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Dat lijkt maar zo, als je de tuin in het echt zou zien, zou je schrikken. Foto´s laten maar kleine stukjes zien en de rommel fotografeer ik maar af en toe, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. The dried hydrangea heads make a lovely wreath as the faded colours are most attractive. The glass candle holders are a lovely addition. I've replaced some dried lavender arrangements with fresh lavender and roses on our return to England as they continue to bloom in the garden during these milder Autumn days, but I also love the Autumnal colours of dried seed heads and berries in a floral arrangement.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Your wreaths are beautiful and add a real touch of autumn to your home. What a clever lady you are.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Your wreaths are so beautiful. I adore hydrangea and while they are sold here, I don't think they are meant to live through the winter and I think summer is too hot. They make such beautiful wreaths and beautiful arrangements.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat zijn je kransen prachtig Janneke .heerlijk om een grote tuin te hebben met veel materiaal voor de kransen .Mijn Hortensia's waren geen succes dit jaar ,volgend jaar beter denk ik maar zo .Ik heb even wat groen ''geshopt'' in de gemeente tuin voor een leuk klein bloemstukje haha Je tuin laat nog steeds zoveel moois zien .En wat kunnen we terug kijken op een heerlijk [tuin]jaar.
    Fijn weekend Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  44. YOUR WREATHS ARE WORKS OF ART!!!!! Oh my goodness!!!!! How very beautiful are they!!!!! You have inspired me to get making lady! Thank you for sharing this goodness! And a wonderful weekend to you! Nicole xo

    BeantwoordenVerwijderen
  45. What beautiful wreaths you have made, and even in decay your garden is looking wonderful. We are having the same sort of weather as you and it's confusing some of the plants, they are re-flowering and will get quite a shock when the cold weather hits!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. You have made some absolutely beautiful wreaths Janneke. Have a lovely weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. You are very creative Janneke. I like the way you themed the colour of the petals. Brilliant!

    Enjoy your weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Janneke your wreaths are beautiful! You are a very talented Lady. We loved all the Hydrangea we came across in the Netherlands. Take care.

    Wanda

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Your wreathes look wonderful!! Especially love the one which you gave to your mother, it's chic and lovely:) She must have been glad! Your garden looks beautiful. Can't believe that Annabel is still flowering. You and Snarf were lucky to have seen the cormorants:)

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Wat zijn hortensia's toch dankbare bloemen. Je hebt er prachtige kransen van gemaakt, een bron van inspiratie.
    Fijne zondag en groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  51. The wreaths that you have made are very artistic and beautiful.
    The colours speak volumes.

    I love the way you say goodbye to your summer garden.....the hydrangeas are lovely, even in their demise.

    Beautiful post.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Such pretty wreaths, Janneke! Your little gourds are TOO cute, and with the orange candle, they make a lovely autumnal ensemble.

    Have a wonderful week!

    Poppy

    BeantwoordenVerwijderen
  53. You are always able to capture the moment of the season with your images from your garden and your walks. Lovely!!
    Have a good day and week ahead!
    Ingrid xx

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Your fall wreaths are very inspiring. We must go out into the garden and have another look for materials!

    Wyatt's Mom

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Wat een prachtige kransen heb je gemaakt !! Knap hoor ! Volgens mij ben jij altijd bezig ! En je tuin, toch nog steeds mooi. Ja in de zomer kon ik niet zoveel bij je op bezoek komen. Gun me er geen tijd voor. Heb hier te veel te doen. Eigenlijk jammer .. maar goed ik hou altijd van de tuin óók in de herfst en winter. En van border-honden natuurlijk ! Hoe is het met Snarf ? Hart groet Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  56. I love your wreaths, they contain everything that is autumnal. We woke to our first frost this morning so the cooler weather is now fast approaching. Have a lovely week x

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Your wreaths are so lovely Janneke, I have never tried making any, I wonder, how do the hydrangeas wilt when they are on a wreath like that? Do they dry nicely or do they just go brown very quickly?
    I guess the cold weather has arrived with you too now, such a difference from last week! Stay warm, have a good week :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Your garden looks beautiful! Love your hydrangeas! Your wreaths are really pretty. Have a good week!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. It's a nice tradition to make wreaths on the table and doors Janneke. Sadly we have no this tradition! But I tried to make them from maple leaves, I managed to tie a pretty one. You grow many varieties of hydrangeas and each wreath looks nice in combination with a candle!

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Kom bij je terecht via een reactie van je over je mantelzorgtaak. Blijf hangen om je prachtige tuin en je tuin-creaties. Zeer inspirerend en als mij de tijd ontbreekt, heel fijn om naar jouw foto's te kijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Ik moet je echt even een heel dik compliment geven voor je herfstkransen Janne. Wat zijn die geweldig om e zien en wat heb je die mooi gemaakt! Ik heb 2 hortensia;'s en ik heb vaak een paar gedroogde bloemen in een vaasje maar wat jij laat zien is echt supermooi. Helaas worden de bloemen ook wel eens van mijn struik afgehaald. Deze staat in de voortuin en iedereen loopt erlangs!

    BeantwoordenVerwijderen