maandag 20 oktober 2014

CHAOS IN DE TUIN - CHAOS IN THE GARDEN

Het was een perfecte zaterdag om eens drastisch te keer te gaan in de tuin.  Zoals ik al eerder schreef, gaan we een gedeelte van de tuin veranderen, de grootste helft van het middenstuk van de benedentuin gaat er uit en wordt gazon, of beter gezegd een gewoon grasveld. Het is niet alleen werkbesparend maar de tuin zal ook wat ruimtelijker ogen. F. knipte de hoge oude rozen af en spitte ze uit de grond met een grote kluit, dat viel niet mee maar is wel gelukt.  Ik maakte nieuwe plantgaten in de border en zette ze er weer in. Nu maar hopen dat ze aanslaan, zo niet dan heb ik stekken in de kas. Sommigen beginnen al te wortelen.


Saturday was a perfect day to go into the garden and make a start with the changes mentioned before. About half of the middle part of the lower garden will be removed and changed into lawn. It is not only labor-saving but the garden will look more spaceous too.  F. cut the high old roses and dug them out of the soil, that was not easy but he managed.  I made new plantholes in the border and put the roses into the soil again. Now I keep my fingers crossed they will have a new start next spring, if not I have cuttings in my greenhouse, some have already roots.


Mijn harige vriend wilde die put nog iets verder uitdiepen en er in gaan liggen, ik kon nog net voorkomen dat het een grondhond werd.


My furry friend wanted to deepen the hole some more and lie in there, I could just avoid him to be a ground dog.


Ondanks zijn vele speelgoed keek hij behoorlijk chagrijnig dat hij zijn zin niet kreeg.

Despite his many toys he looked quite grumpy that he did not get his way.


Buxus haagjes er uit - Box hedges out.


Enkele verplantte rozen, de takken worden nog verder ingekort maar zo kon ik ze gemakkelijker dragen.

Some transplanted roses, the branches will be reduced further, but in this way I could carry them easier to the right spot. 


Zondagmorgen na terugkomst met Snarf eerst een rondje tuin waar me het loodkruid opvalt, Ceratostigma plumbagoides.  Door de zachte winter begon deze vroeger dan ooit te bloeien en gaat onverminderd door tot op de dag van vandaag.  Het is niet zo'n erg winterharde plant, maar op een beschutte plek tegen de serremuur gaat het al jaren goed.

Sundaymorning after our walk with Snarf,  first a stroll around the garden where the leadwort, Ceratostigma plumbagoides, is striking. Due to our last mild winter this little shrub was blooming earlier than ever and continues undiminished until the present day. It is not very hardy, but on this sheltered spot against the conservatory wall it goes well for years.


En dan zondag om 9.00 uur aan het ontbijt. F. heeft de tafel gedekt op de veranda, is dat niet bijzonder op 19 oktober, heerlijk.  We profiteren nog even van de wellicht één van de laatste warme dagen van het jaar.  Volgens mij ben ik nog nooit eerder na half oktober in korte mouwtjes om 8.00 uur op stap geweest.


And then breakfast at 9.00. F. has laid the table on the porch, is that not special on October 19th, lovely. We enjoy one of the last warm days of the year. As far as I know I was never out before in short sleeves after mid-October at 8 o'clock in the morning.


38 opmerkingen:

  1. Dat is een fikse klus Janneke maar gelukkig werkte het weer mee .Flauw hoor dat Snarf niet even mee mocht helpen haha,nee hij kijkt niet blij !! Wat is het toch genieten ,ook vandaag weer .Veel succes met al het werk .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het weer werkt in elk geval mee om in de tuin te werken.
    Wat een prachtig gentiaanblauw bloemetje wat nog zo uitbundig bloeit,fijn dat ik hier de naam er van lees dan kan ik opzoek gaan bij kwekerij want dat wil ik ook wel graag in mijn tuintje.
    Wat lief dat er na de wandeling met Snarf zo'n heerlijk ontbijtje op je wachten in de zon.

    Lieve groet,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You are busy accomplishing what you set out to do. It brought a smile to my face about Snarf wanting to dig in like a groundhog - he does look kind of grumpy.
    Breakfast looks appealing in the dappled sunlight and we too have had some nice warm days this month. I think they're finished for now though.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wij hebben alles moeten betegelen omdat we oud worden en kunnen het niet bijhouden (gezondheid) maar potjes en plantjes doen we wel.

    ik hou zo van tuinieren, daarom volg ik ook hier..ik lees graag de vorderingen in je tuin , mooi zeg...groetjes❤

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh my goodness, that last photo is so dreamy! Early morning in October with short sleeves--that would be a wonderful feeling! Sounds like you've been busy and happy in your garden. Your pup is so sweet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fleißig wart ihr - der Tag hat sich wirklich angeboten. Wir waren am Wochenende auch aktiv im Garten, es war warm und trocken (bis auf den Rasen).

    Sigrun

    BeantwoordenVerwijderen
  7. It might be a lot of work but sometimes it's necessary to move things around. I'm sure your garden will look even better once the plants get used to their new places.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei oei wat een boeltje ;-) het weer zat gelukkig wel mee, je zal nogal gezweet hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. What a big change you are making to the garden. I can't wait to see the final results.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat heerlijk dat jullie zo aangepakt hebben. Altijd weer een verassing hoe het uit zal pakken. Ik ben heel nieuwsgierig.
    Heerlijke dag vandaag en je kunt nu uitrusten met het dit weer van vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. The weather has been wonderfully warm here too! It's such a bonus. I'm pleased to see you have all your insurance policies safely in the greenhouse! I look forward to seeing how your plans come together.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jullie hebben de tuin flink op de schop. Ik ben benieuwd. Wat een fijne hulp had je aan Snarf. Met al die regen en wind van vandaag is het moeilijk voor te stellen dat je zondag nog buiten kon ontbijten. Fijne week,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. It is a big job you have begun in your garden. I am looking forward to see the result of it! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jullie hebben nog wat werk te verzetten maar ik denk dat het best weer mooi zal worden. En inderdaad wat overzichtelijker.
    Snarf was je niet bijzonder goed gezind. Zijn kop spreekt boekdelen.
    Veel succes!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  15. You do have a big job ahead of you, much like some of the projects we have taken on here. I am all in favor of making garden space more manageable and easier to maintain these days. It has been warm here, too, but it will soon turn cold. We'd better enjoy it. Sweet Snarf. He just wanted to help.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou jullie zijn wel wat begonnen zeg. En dan als je het weer van vandaag hebt? Ik hoop dat die verwachte storm uitblijft bij jullie, anders liggen al die hoopjes takken weer door de hele tuin verspreid. Maar ja, het moet eerst een troep worden wil het daarna weer helemaal mooi worden, toch?
    En wat heerlijk dat jullie nog op de veranda konden ontbijten, verrukkelijk...
    Ik wens je een heel fijne dag, ondanks het slechte weer,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zie Snarf dan boos kijken.... geweldig!! Heb je nou alles verplaatst of ook planten weggegooid ? En heerlijk eten onder de veranda. Zucht...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen planten weggegooid, er staan er heel veel opgepot, vooral hosta´s en ben hiermee nog lang niet klaar. In het vroege voorjaar verdeel ik ze weer over de tuin. Het is wel een project wat ons de hele winter bezig houdt als het niet vriest.

      Verwijderen
  18. Heerlijk Janneke, je zal eens zien hoe goed het gaat worden. Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn als het" af" is. Een tuin is nl in mijn ogen nooit af! Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  19. You have been working hard, but I am sure that your garden will be the beneficiary next year. I must say Snarf is really letting you know how he feels in that photo.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een klus!! Maar in het voorjaar pluk je hier weer de vruchten van:)
    Dat koppie van Snarf haha;))

    Lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The chaos is just for a moment, next spring it will look so great.

      Verwijderen
  21. You have been busy. Great pictures very handsome looking dog.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het gaat straks vast weer heel mooi worden, Jij hebt er goede kijk op.
    Lieve herfstgroeten van
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh big changes in the garden - it is always hard work but worth it for the end result. It has turned cold here now but not as cold as it should be for the time of year - make the most of it.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat zal vast een hele operatie zijn. Aan water zal het de komende dagen niet ontbreken. Bij ons is onlangs een boom uit de tuin gehaald en dan loop ik mijn hoofd te breken om dat stuk tuin weer opnieuw in te richten.Terwijl mijn tuin een postzegel is. Mika helpt ook graag met graven, zodra ik in de tuin bezig ben staat ie er met z'n snuffert bij. Wel grappig, maar niet altijd een gat op de juiste plek. Groet, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Look forward to seeing the changes in the spring. i hope the transplanted plants are happy in their new homes. It has been wonderful enjoying the warmer weather this October! Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een klus Janneke! Jullie hadden er van het weekend wel perfect weer voor. Ik heb zelf met hulp van mijn dochter ook behoorlijk veel kunnen doen. Ik hoop dat de planten die jullie verzet hebben goed aanslaan. Ik ben ontzettend benieuwd hoe jullie tuin er de komende zomer uit ziet. Als ik je zo hoor wordt het nog mooier dan die al was!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Unbelievable how garden transforms in a couple of months from blooming one day to bare the next. I guess mother nature has its own reasons. That bush with purple flowers is that commonly called plumbago? Looks a little familiar. Snarf is a little sweet but can be a little spoiled too.
    Hope you have a good week Janneke.
    Blessings,
    Aida

    BeantwoordenVerwijderen
  28. You will be very happy with the changes you made in your garden. Snarf does look a bit on the cranky side. Ben has dug up some grass and made a nice little hole to lie in under our clothes line, which I am not too happy about.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. lovely to have unusually kind weather. And what fun to rework the garden. Sadly my rose cuttings didn't take - but the next garden won't be about roses. Perhaps just a few in pots?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. You decided to re-plant your roses, it's good idea Janneke. I wanted as well because I decided to change the soil in rose bed, they grow there many years and some are not well. But now frost was here and is not easily to dig, so I postponed on next spring. Snarf looks so unhappy!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. So you have started your big project! How exciting, Janeke. And breakfast in the garden at this time of year -- lovely! You should be feeling great. P. x

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ja heerlijk tuinweer was het vorig weekend he! Jullie hebben hard gewerkt zo te zien, de tuin is klaar voor de winter (maar wij nog niet, haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Dus je bent weer ijverig geweest,Janneke.
    Ja,het is even werk,het weer winterklaar maken.
    Ik ben ook bezig geweest.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Dit is genieten, ik heb ook mijn tuin weer "verbouwd", maar nooit gedacht om een foto te nemen. Wat was het heerlijk weer en wat kun je je dan uitleven!
    geniet ervan, groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een ingreep! Maar ja, je wilt het werk in de toekomst proberen te verminderen en tóch weer een stuk tuin verbeteren. Hopelijk gaat al het verplante materiaal goed aanslaan. Hopelijk dit weekend minder werk voor jullie...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik ben echt heel benieuwd wat dit gaat worden in je tuin :-)
    Zal vast heel mooi worden. De ontbijttafel ziet er ook heel uitnodigend uit.
    Je ziet me morgenochtend wel verschijnen hihi.....

    BeantwoordenVerwijderen