vrijdag 28 oktober 2016

DE HERFST TUIN - THE GARDEN IN AUTUMN



De afgelopen twee weken van alles gedaan, hoofdzakelijk allerlei leuke uitstapjes, maar weinig aan tuinieren toegekomen. Nou ja, het is herfst en de tuin ´winterklaar´ maken daar doe ik niet aan.  De vogels moeten het tenslotte ook naar hun zin hebben in mijn tuin, net als de konijnen, haha. Dagelijks zie ik er twee, vanmiddag zelfs drie rondhuppelen, zowel op de bestrating als in het gras en een lol dat ze hebben, ze nemen rare bokkesprongen, sprintjes en gaan dan weer lekker uitgestrekt in het gras liggen of zitten op de achterpoten het gezicht te poetsen, ze zijn gewoon te leuk om weg te jagen.

De voordeur, die we nooit gebruiken, versierde ik met een hortensia krans, hortensia´s hebben we tenslotte genoeg in de tuin.



The last few weeks I did all kind of things, mainly nice trips with family or friends, but found little time for gardening. Well, it´s autumn and I don´t winterizing the garden. I think the birds must be very content with the seeds and protection of my garden, like the bunnies, lol. Daily I see two of them, this afternoon even three hopping around on the pavement as well as on the lawn and a fun they have, they take silly antics, sprints and then are stretched out in the grass or sit on their hind legs brushing their face. For me they are just too much fun to chase or hunt them. 

I decorated the front door, which we never use, with a Hydrangea wreath, you know we have plenty of Hydrangeas in the garden.



We hadden deze weken ook nog aardig wat zon, zodat de spinnenwebben nog mooier uitkwamen in de ochtend.

For the time of year we had rather a lot of sunshine, so that the cobwebs were even more beautiful in the morning.



Op verschillende plekken in de tuin bloeien nog Dahlia´s, waarvan ik nog regelmatig pluk. Enkele stonden echter op een niet zo goede plek en bloeiden niet meer, die heb ik er maar vast uitgehaald, de rest blijft staan tot de eerste vorst.



On various places in the garden Dahlias are still blooming, of which I regularly pick flowers for the vase. However, some of them stood on a too shady spot and were out of flower,  so I have dug them already, the others stay in the garden till first frost.



Als ik in de tuin bezig ben, is er steeds een roodborstje om me heen. Als ik over het pad loop vliegt het laag bij de grond voor me uit, ben ik in de kas dan zit het op de rand van een emmer voor de deur, dan weer zit het boven op het afval in de volle vuilnisbak, waarvan het deksel even openstaat en als ik in de tuin iets uit spit, is het er als de kippen bij voor de wormen. Ik heb echter zelden mijn fototoestel of telefoontje bij me als ik in de tuin werk, dus geen echt grappige foto´s.

When I´m busy in the garden, there is always a robin not far from me. When I walk on the path the bird flies close to the ground in front of me, when I´m in the greenhouse, the robin is on the edge of a bucket next to the door, then it is on the green waste in the full bin, of which the lid is still open for a moment and when I´m digging something from the garden to transplant, the robin is like  the chickens for the worms. However, I seldom has my camera or smartphone with me when I´m gardening, so no really funny pictures.



De Cosmea´s heb ik ook opgeruimd, de laatste bloemen neem ik mee naar binnen.

I also cleared the Cosmea patch, the last flowers I took inside.




In de oude prunus zingt het roodborstje haar hoogste lied dichtbij het vogelvoederstation waar elke ochtend zelfde tijd, rond tien uur, een halsbandparkiet even komt snoepen.



In the old Prunus the robin sings her best song next to the bird feeders where every morning, same time, round 10 o´clock, a ring-necked parakeet arrives for a snack.



Het loodkruid, Ceratostigma plumbaginoides, bloeit maar door tegen de warme serremuur.

The Ceratostigma plumbagioides is flowering on and on against the warm wall of the conservatory.




De Keulse potten die je bij dit doorkijkje op de planken boven het achterterras ziet staan, heb ik vandaag in de kas gezet voor de komende winter.

The Cologne pots you see in this vista on the shelves above the rear terrace, I put in the greenhouse today before winter arrives.



Herfstasters blijven ook maar doorgaan, het einde raakt nu echter wel in zicht. Ik heb er dit jaar toch al minder door die lieve konijntjes...... Voor vorig weekend maakte ik echter nog een leuk boeketje.



Michaelmas daisies are flowering continuously, however, the end is in sight. Besides, this year I have less of them due to the sweet bunnies...... Yet for last weekend I could make a pretty bouquet. 









Ik zette ze op de eettafel totdat we gezellig met vrienden aan tafel gingen.



I put them on the table until we sat at the table to have dinner with sweet friends.





Rest mij nog jullie allen hartelijk te danken voor al de aardige opmerkingen op mijn vorige posten. Ik lees ze altijd met plezier, helaas heb ik te weinig tijd om daar regelmatig op te kunnen antwoorden al probeer ik het soms wel.  Dit keer maak ik een uitzondering voor Kalantikan, Andrea is een groot liefhebster van Hoya´s met een prachtige blog.  Zij vertelde dat zij niet van kransen houdt omdat deze op de Philippijnen geassocieerd worden met de dood.  Ik vond dit wel mooi om te lezen, want ik heb dit lange tijd ook zo gezien. Kransen, aronskelken en chrysanten vond ik afschuwelijk. Door de jaren heen is dit hier toch wat veranderd, in ons land zijn volgens mij geen uitgesproken grafbloemen meer, gelukkig maar.

Ik wens jullie allen weer een heel mooi weekend!


Remains for me to thank you all warmly for the nice comments on my former posts. I always read them with pleasure, unfortunately I have too little time to respond regularly, but I try sometimes. This time I make an exception for Kalantikan,  Andrea is an enthusiastic lover of Hoyas with a wonderful blog. She told that she does not like wreaths because on the Philippines they associate them with death. I found this nice to read, because I had the same association for a long time. I felt horrible about wreaths, Arum amd Chrysanthemums. Over the years this has changed somewhat, according to me in our country there are no explicit grave flowers anymore, fortunately.

I wish you all a very nice weekend!


51 opmerkingen:

  1. Leuk Janneke,om weer door je tuin heen te dwalen.
    En wat maak jij steeds toch prachtige boeketten.
    Het maakt zo'n tafel meteen zo fleurig.

    Ook voor jou een fijn weekend toegewenst
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. What beautiful photos of your garden. I loved the robin too. It seems you have a wonderful talent to grow things!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your garden is quite lovely, even at the end of October! How pretty is all looks. We have not had a freeze yet, but it won't be long. Have a lovely weekend. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hou have a lot of life in your garden, Janneke! Robins are my favourite ones. Bunnies are cute as well. We cut all the perennials down for winter. I don't want to give any protection for snails. I feed birds. Happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of course we have slugs and snails too, but also toads and hedgehogs, thrushes and blackbirds who all eat snails. Nature is fairly balanced in our garden. Of course we feed the birds extra, that's just fun.

      Verwijderen
  5. The spider web is amazing! Great garden & bird photos. Your door with wreath looks so inviting. Happy weekend janneke!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Janneke, net als altijd weer een gezellige blog, Mooi hoor, leuk al die beestjes om je heen dat zorgt altijd voor wat levendigheid in de tuin. De voordeur met krans vind ik erg tof. Fijn weekend toegewenst.
    Groet kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik associeerde arondskelken ook altijd met de dood. Toen ik hier in dit huis kwam, stond de tuin er vol mee. Heb toendertijd geprobeerd ze uit te roeien, wat niet lukte. Nu ben ik daar blij om, want ze zijn echt wel mooi! De hortensia krans staat prachtig op je deur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, zelfs de aronskelk mag tegenwoordig bij ons ook, nadat ik er heel veel op Madeira had gezien en ik een wortelstok van de markt meebracht. Hij staat hier uiteraard in een pot.

      Verwijderen
  8. Mooie blog, Janneke.
    Wat betreft chrysanten: ik heb daar ook geen goede associaties bij. Vooral bij de in de handel al zo vroeg aangeboden bolchrysanten. De geur alleen al...
    Maar voor kleinbloemige chrysanten ben ik gezwicht. Ik heb ze in de tuin en ik ben van deze laatbloeiende planten gaan houden.
    Wat leuk, dat roodborstje. Hier zie ik er ook steeds één.
    Maar die parkieten: die zie hier nog niet :-)
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb ze ook in de tuin want in november mogen ze van mij. Je kunt in tuincentra in het voorjaar bakjes met 5 stekjes voor een Euro kopen en na de zachte winters blijven ze gewoon over, maar helaas......dit jaar nauwelijks bloemen want de konijnen lusten ze blijkbaar ook.

      Verwijderen
  9. Grafkransen,graftakken,chrysanten vooral de witte zo kil en statisch....
    heb er vanaf mijn kinderjaren al een broertje aan dood.
    Mijn zus en ik werden wanneer er iemand dood was in de buurt altijd gevraagd om de bloemen te dragen voor de lijkkoets met paarden uit.
    Uit goed fatsoen mochten we dat niet weigeren van ons moeder.
    Als ik er aan denk hoor ik nog het snuivende geluid en zie vanuit mijn ooghoeken de witte wolken spuitend uit de neusgaten van de paarden op koude winterse dagen.
    Weet zeker dat jij uit je kindertijd mooiere herinneringen hebt aan paard en wagen op de boerderij.

    Maar nou iets vrolijkers;-) van welkomskrans aan de voordeur tot huppelende konijntjes in de tuin,van fleurig najaarsbloemboeketje op gezellig gedekte tafel in het zonnetje.

    Jij ook fijn weekend Janneke en lieve groet,
    Ger



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moest wel even lachen toen ik je lijkkoets ervaringen las. Heb er bijna een trauma aan overgehouden. Als kind heb ik die paarden en de koets met die zwarte mannen ervoor en erachter een paar keer boven op de dijk langs zien komen, 's nachts droomde ik er van en daarna moest m'n moeder elke avond bij het naar bed gaan tegen me zeggen dat ik er niet van zou dromen.....

      Verwijderen
  10. What a lovely selection of colours your Michaelmas daisies have - I love your door wreath, it looks perfect against the dark green door. A Robin for company in the garden is something that I always enjoy too.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie foto's heb je weer gemaakt in de tuin en van het roodborstje.
    Het loodkruid bloeit hier al minder en het blad heeft prachtige herfstkleuren. De herfstasters bloeien ook nog al wordt het minder.
    Je krans aan de deur kleurt mooi.
    Goed weekend
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Truus, leuk dat je mijn blog altijd bezoekt.

      Verwijderen
  12. Hello, I think the wreath is beautiful. The Robin is an adorable bird, I wish I could see one in person. Your flowers are just beautiful! Thank you for linking up and sharing your post. Enjoy your Saturday and the weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi de krans aan je deur......heel fijn weekend liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. The wreath is beautiful and to me it has no sad conotations. Your bouquet shows so well how beautifully michaelmas daisies mingle together.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beautiful pictures of your autumn garden and you still have so much still in flower - a sign of a good gardener. It is always a pleasure to see your pictures and I love the little robin singing his heart out :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Janneke, your beautiful photo of the early morning cobweb almost cures me of my arachnophobia! Now, robins, are a different story: I adore them; they were the first birds I remember learning about as a little girl when our kindergarten teacher taught us the song, 'Robin in the Rain'. Do you know it? Here is a link to the song:
    https://www.youtube.com/watch?v=ly1jh0I1wXs

    Lastly, your bouquet of daisies is so cheerful and charming. What a lovely and elegant treat for your guests.

    Happy weekend,
    Poppy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Your robin song is so pretty Poppy, we also had a robin song when we were children, but a different one. I think it was a very old song because my mother was singing it for my sister and me.

      Verwijderen
  17. You have really captured an amazing shot of that intricate spider web. Also the bird shots are lovely

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Your garden wears fall very nicely. I do want to grow hydrangeas, but just have not figured it out yet. I will keep trying. Here wreaths are only decorative and no longer hold any connection to mourning. Keep enjoying the season.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hello Janneke, your garden looks beautiful, so nice to be in the garden...
    Here in Norway it is a bit cold now, and the frost has came. But the autumn has been just warm and wonderful, wishing you nice garden days. And I just love your wreath!
    Love from Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  20. You've created a lovely impression of your garden scene during the last days of October, Jenneke. Very interesting commentary, as always. I love the different colours of the varieties of Michaelmas daisies you grow. Your wreath for your door is very attractive. Chrysanthemums are associated with mourning and are flowers taken to the cemetery in Italy, but I disregard that when in the UK. A bunch lasts for such a long time when arranged in a display indoors. I saw some beautiful ones in an arrangement in our Cathedral in the week. I love those big headed ones as it reminds me of the ones my great uncle used to grow for showing at garden festivals. Wishing you a good, relaxing day, Jenneke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chrysanthemums are not my favorite flowers but I do like them in autumn. It's a real autumn flower and I love to grow some in my garden for cutting and making arrangements, but......this year the rabbits have eaten almost all the buds......

      Verwijderen
  21. Hello Janneke, your garden looks wonderful throughout the year. The spiderweb photo is very special. First I thought the robin photos were my favourites, but then came you Michaelmas Daisies: Such gorgeous colours!
    As Linda writes above, in Italy chrysanthemums are taken to the cemetery - but I disregard that even when in Italy and enjoy them very much also in the garden. Arums, however, I definitely consider graveside flowers.
    Have a happy Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your comment on the grave flowers Sara, it's fun to read everyone's experiences and thoughts about these flowers.

      Verwijderen
  22. Du hast einen wilden Sittich im Garten? Ungewöhnlich. Deine Astern sind so schön, sie machen eigentlich immer den Herbst aus - und die Gräser.

    Sigrun

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes Sigrun we have lots of wild ringneck parakeets around here. They don't belong here of course but by the relatively warm winters there come more and more of them. First they were only in and around The Hague, for a couple of years they are also in Rotterdam and surroundings. Sometimes flocks of them land in our trees, a strange sight and they are very noisy.

      Verwijderen
  23. Beautiful post as always.
    I love that you have a little robin friend.
    I understand about the wreaths and such.
    I used to not care for roses.
    Their scent reminded me of funerals as I lost 4 family members when I was younger in a two year time span and each had a blanket of red roses covered their caskets.
    Now, I love roses but I still don't love their smell.
    I do even the fragrance of marigolds
    but I'm sure some others might not as they are used for
    Day of the Dead celebrations.
    xo

    (and thank you for your kind words about Vera)
    xoxoxo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nowadays white roses are also used at funerals, even more than the other grave flowers. Nevertheless, I love roses but not the glasshouse grown ones they sell in the flowershop. I am more of the old, antique French roses which only flower in June/July.

      Verwijderen
  24. Heerlijke buitenleven post weer Janneke!
    Ja bijzonder al die andere gewoonten en culturen. Dachten we daar met zijn allen maar wat meer over na hè. Ik vind kransen prachtig en eigenlijk alle bloemen ook maar ik heb ook nog niets meegemaakt, een echt zondagskind dus weinig associatie.
    Een roodborstje is toch altijd aandoenlijk, maar die parkiet, wat grappig, is die verwilderd?
    Je tuin ziet er prachtig uit dus je hoeft ook helemaal niets winterklaar te maken toch?

    Fijne zondag nog!
    Lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij dat je een zondagskind bent Marie-José, ben ik eigenlijk ook.
      Parkieten hebben we hier in Zuid-Holland al een aantal jaren en door de zachte winters worden het er steeds meer. Het begon in Den Haag, daarna veroverden ze de noordelijke buitenwijken van Rotterdam en nu zitten ze in heel de randstad. Mooi om te zien, maar wel wat onnatuurlijk als er tegen de avond een zwerm parkieten i.p.v. spreeuwen in een boom landt.

      Verwijderen
  25. Hello Judith!

    Beautiful wreath you have made, and the hortensia is so pretty. Here they are all gone by now. They don't like early frost.
    Your photos are so wonderful!

    Happy new week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I wonder when we get our first frost, winters are getting warmer and warmer here.

      Verwijderen
  26. lovely photos, specially of the robin and the spider web! The hydrangea wreath is beautiful

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat ziet je tuin er nog prachtig uit en zoveel bloemen in October. Je hebt er weer een prachtig boeket en krans van gemaakt. Wat leuk dat je een vogel vriendje hebt gevonden in t=de tuin Ik had jare geleden een fantail bij ons in de tuin die me overal volgde. Dat was zo leuk Iemand vertelde me later dat als ik beweeg dan verstoor ik vliegen waar de fantails op uit zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, jij zat dus rustig bij de fantail in de tuin Marja, om de vliegen niet weg te jagen, haha. Ik ken ze, het zijn prachtige vogeltjes, heb er op vakantie in Nieuw Zeeland zelfs nog een foto van kunnen maken, redelijk dichtbij.

      Verwijderen
  28. Wat mooi die eerste foto Janneke Gelukkig raken veel bloemen het stempel grafbloemen kwijt omdat ze gewoon mooi zijn.Chrysanten vind ik tegenwoordig zeker mooi en dan vooral die grote pluis chrysanten ! Bol chrysanten heb ik de P aan en vooral als ik ze eind Juli al zie staan in het tuincentrum !Ook wij doen niet aan de tuin ''winter klaar ''maken en gelukkig is er nog wat kleur tussen de vergane glorie .Ook bij jou is er nog genoeg te zien .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hei! For two weeks ago Red Robin was here. He was so close, but now he has disapeare.A beautiful bird. You dont't have our winters. I must say I envy a little bit. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hi Janneke,

    Wonderful photos of your Autumn garden and really loved seeing the flowers and birds.
    Happy week
    Hugs
    Carolyn

    BeantwoordenVerwijderen
  31. The wreath and everything look so wonderful ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wow wat een mooie foto's: van het spinnenweb tot het roodborstje en leuk een tamme parkiet die langs komt. In jouw tuin is altijd wel wat te beleven! Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wow wat ziet deze foto's heel mooi uit. Wat heb je mooie tuin. Herfstaster hebben prachtig kleuren. Halsbandparkieten komen bij ons ook regelmatig. Die maken vreselijk lawaai. Fijne dag voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. The autumn has come, you're right Janneke. Here we had first snow last night. Love your photos of last flowers, aster are very pretty especially in a vase on your table.
    About wreath: I feel the same with chrysanthemums.
    Parakeet is very funny, nice shot!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Your garden looks still so beautiful. And such beautiful birds visit your gardenparadise.
    Have a nice time,
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Jaaaa....... echt hele leuke foto's Janneke :-)
    En zo gaaf om het roodborstje op de foto te zien waar je het over had :-) Hij liet zich dus gewillig fotograferen. De konijnen mogen ook bij je blijven huppelen. Ook gezelschap van een halsbandparkiet.
    De hortenisakrans op je voordeur vind ik echt supermooi. Ik vind de gedroogde bloemen van de hortensia ook altijd erg leuk voor in huis maar deze krans is ook een eye-catcher. Echt heel mooi weer.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  37. The Crostigma I love it for its delicate pale blue in the Summer and its gorgeous red leaves in Autumn/winter.

    BeantwoordenVerwijderen