vrijdag 11 mei 2012

EEN VICTORIAANS SERINGEN FEESTJE




Een van de seringen in de tuin op dit moment.

De seringen bloeien ook weer uitbundig.  Toen we hier 23 jaar geleden kwamen wonen, stonden er 2 lila bloeiende seringen in de tuin, namen hiervan heb ik niet.  Zelf plantte ik er ook nog een witte bij de "Madame Lemoine".   Jammer vind ik wel dat de heesters zelf na de bloei weinig sierwaarde hebben.  Het is dan weer wachten op de volgende explosie van geur en kleur in de maand mei van het volgende jaar.


Vandaag denk ik terug aan 8 mei 2010. Toen bloeiden de seringen ook en hadden we een vriendenfeestje bij ons thuis.  Om 20 mensen aan tafel te kunnen laten zitten in ons huis vereist wel wat creativiteit met het meubilair.  Bloemen op tafel tijdens een diner is altijd lastig maar voor mij toch een "must".  Van een lieve tuinvriendin heb ik jaren geleden een van de standaards gekregen, die ze op de tafels hadden staan toen haar dochter in Engeland trouwde.  Op plaatjes in boeken uit de Victoriaanse tijd zie je deze standaards altijd midden op tafel o.a. met gracieus overhangende varens. Heel handig tijdens de conversatie want je kijkt er onder door. Deze standaard heb ik toen opgemaakt met 3 verschillende seringen.

Hier staat het geval nog op de veranda, de donkere seringen komen uit buurman's tuin.

Op tafel
Het bloemwerk op de andere tafel heb ik op een wijde glazen schaal op voet gemaakt, hierin zijn verwerkt witte seringen, lelietjes-van-dalen, diverse Scilla's, uiteraard alles uit eigen tuin.








Hier nog op de veranda buiten.









Op tafel, je ziet hier moet je omheen kijken.
Na het feest stond dit stuk in de lichte serre heel mooi.
















Ik kijk nog steeds met plezier terug op dit feestje met als verrassing dat na de "High Tea" en de daaropvolgende "vossenjacht",  de gasten zich 's avonds in stijl omkleedde. Ik wist niet wat ik zag, dames met hoeden en lange japonnen, heren allen in het zwart met rode strikjes i.p.v. stropdas.
We waren voor één dag echt terug naar de Victoriaanse tijd.

7 opmerkingen:

  1. Wat een mooi blog weer.De bloemenpracht die je laat zien en het verhaal erbij.Leuk om met zoveel plezier terug te kijken.Fijn weekend
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie stukken met seringen heb je gemaakt.
    Het zijn zulke mooie bloemen , maar inderdaad de struik zelf is niks. Mijn tuin is veel kleiner, dus ik heb de kleine amerikaanse sering, die geurt heel sterk maar blijft veel kleiner de struik en kleine nabloei in aug.......gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi,je bloemwerken.
    En die op de hoge standaard,wat ziet dat
    er apart uit,zeg.
    Heel sjiek ook.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldige boeketten heb je staan! Ze zien er heel stijlvol uit!

    Groetjes van Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauwwww ik wil ook graag een sering in de tuin,in mijn hobbytuin had ik ook die witte die je noemt,maar helaas kon het allemaal niet bijhouden door een depressie,ik vind je bloemstukken helemaal super! Ik wens je nog een fijne week,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. WAT een mooie bloemstukken, en een pracht van een staander....die zou ik ook nog wel eentje willen!!
    Prachtig met die seringen!!Hier doen ze het niet zo goed, staan te donker, dus weinig bloem, daar moet ik nog wat aan gaan doen.
    Jij hebt ook genoeg buxus te knippen zie ik op je foto, daar ben ik momenteel mee bezig, want ze groeien als kool met dit warme wer...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's Janneke! Je boeket met seringen is geweldig. Wat had ik graag om een hoekje willen kijken bij je feestje vorig jaar :-) Het klinkt erg leuk!

    Fijne week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen