donderdag 31 mei 2012

ALS DE ROZEN WEER BLOEIEN

Het is afgelopen week heel hard gegaan in de tuin en dat zie je pas goed als je even weg bent geweest.
Niet alleen het gras stond zo hoog dat het twee keer gemaaid moest worden, ook beginnen de eerste rozen te bloeien en dat worden er elke dag meer.


Rosa 'White Wings' staat aan beide zijden van een kort dwarspad met op de achtergrond een taxushaag.
Deze in 1947 door ene heer Krebs gewonnen roos is wonderschoon en doet het ook al 14 jaar lang heel goed in mijn tuin. Zij heeft heel grote enkelvoudige zuiverwitte bloemen met bruinrode meeldraden in het hart van de bloem en bloeit door tot de vorst invalt.  Ze wordt door de tijd heen wel bijna 2 meter hoog en staat op hoge kale poten die gecamoufleerd worden door Irissen langs het pad en Artemisia 'Powis Castle'.


Rosa rugosa 'Roseraie de l'Hay', een zeer sterke heester die bij mij wel meer dan 2 meter hoog is. Deze staat langs het pad van het hek naar de deur, zodat we optimaal profiteren van de heerlijke geur.
De roos is gewonnen door J. Gravereaux, stichter van het rosarium te l'Hay-les-Roses.  In 1902 werd de roos door de Franse firma Cochet-Cochet op de markt gebracht. Een probleemloze, langbloeiende heester die ik een ieder met wat ruimte aan zou willen raden.


Climbing  'Etoile de Hollande', een roos uit 1931 van M. Leenders in Nederland.  Het is een mutant van de struikroos 'Etoile de Hollande', die in 1919 door de kweker Verschuren werd uitgebracht. Het wordt een middelgrote klimroos, ik heb hem pas 2 jaar maar hij doet het goed.  De kleur is dieprood en daarom heb ik hem aan de buitenkant van de tuin gezet naast het toegangshek. Deze roos heb ik eigenlijk voor de naam gekocht, het klinkt zo mooi, veel mooier dan Ster van Holland.


Rosa 'Gloire de Dyon' staat bij de serretrap, een prachtige oude, romantische roos, die vroeg bloeit en in de herfst nog een keer een beetje.  Deze raakt een beetje versleten want ze staat er al sinds 1993.
Ze is ook echt een oudje want ze stamt uit 1853 en de fransman Jacotot heeft haar gekweekt.
De bloemen zijn gevuld, groot en geelroze van kleur, dat hangt van de zon af. Ze kan wat schaduw hebben.


Nog een 'Gloire de Dyon' bloem, voordat hij helemaal open is, dat vind ik eigenlijk nog mooier.
Ze heeft trouwens een heerlijke theerozen geur.

5 opmerkingen:

  1. Ja mooi he die rozen tijd, elke dag zie je er meer komen in de tuin, maar bij mij zijn er toch enkele bevroren, helaas........gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook bij mij zijn er enkele bevroren : Sneeuwwitje (was al wel 23 jr. oud) en Kent.

      Verwijderen
  2. Echt schitterend,Janneke.
    En wat weet je er veel over te vertellen.
    Heel boeiend ook.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joh, wat doen die rozen het goed bij je. Die Rosa rugosa ga ik onthouden. Inderdaad sterke roos . Zijn er bij jou geen rozen bevroren? Alle Rosa New Dawn en verschillende Rambler soorten zijn bevroren bij ons. Bedankt voor je leuke post.

    Groet,

    Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. PRACHTIG ZIJN JE ROZEN!
    BIJ MIJN ZIJN ZE NOG NIET IN BLOEI!!
    ZE HEBBEN EEN BEETJE LAST VAN VORST SCHADE GEHAD!

    FIJNE DAG EN BEDANKT VOOR AL JE BERICHTJES OP MIJN BLOG!!

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen