zondag 7 augustus 2016

WIT - WHITE

Omdat er momenteel heel wat wit bloeit in de tuin, laat ik hier een gemakkelijk te kweken assortiment zien.

Lots of white flowers in the garden at this moment. That's why I show you some easy to grow white flowering plants.



De Lathyrussen raken langzaam maar zeker op z´n eind. Ik heb wekenlang om de paar dagen bloemen geknipt, soms een paar honderd per keer (ik tel altijd). Nu vind ik het welletjes en knip minder, de bloemen worden peulen die ik nog een paar weken laat rijpen voor de zaden voor volgend jaar en dan verdwijnt het erwtenstro naar de composthoop.

Sweetpeas are slowly coming to their end. Many weeks I have been cutting flowers every few days, sometimes a few hundred at a time (I always count). Now I think it's finished and cut less of them, the flowers form pods I leave ripening to collect seeds for next year and afterwards the pea straw disappears to the compostheap.



Verbascum chaixii 'Album'. Deze toorts heb ik al zo lang ik kan heugen in mijn tuin. Ooit een zakje zaad gezaaid en ze gaan nooit meer weg.  Het is een kortlevende vaste plant maar zaait zich rijkelijk uit. Het grote pluspunt van de toorts is dat konijnen ze met rust laten.



Verbascum chaixii 'Album'. This torch I have already in my garden as long as I can remember. Once sown a packet of seed and you have them for ever. It is a short living perennial but sow themselves generously. The big advantage of the torch is that rabbits leave them alone.




Een mooie grijsbladige om te combineren met wit is de Artemisia ludoviciana 'Valerie Finnis'. Grijsbladige planten houden van zon, zo ook deze Artemisia die ongeveer 80 cm. hoog wordt. Ik laat het echter niet zo ver komen en knip ze vaak een stukje terug omdat ik de groengele bloemen niet echt mooi vind.

The Artemisia ludoviciana 'Valerie Finnis' is a pretty grey-leaved combining nicely with white flowers. Grey-leaved plants love sun, so does this Artemisia which grows to about 80 cm high. I do not let it get this far and cut them often a bit back to avoid the green yellow flowers which I don''t like so much.



The Nicotiana sylvestris, de hoge witte tabaksplant begint op sommig plekken voorzichtig te bloeien, nu nog een bescheiden, miezerig bloemetje maar ze groeien uit tot planten van soms wel 1,5  meter hoog, Het is een prima éénjarige, die heerlijk geurt en aantrekkelijk is voor vlinders. Als je zaad verzamelt heb je ze voor eeuwig en als het in de winter nauwelijks vriest en niet te rigoureus te werk gaat in de tuin, komen ze op de meest verrassende plekken vanzelf weer op.

The Nicotiana sylvestris, white tobaccoplant begins to flower carefully on some places in the garden, at this moment still a modest measly flower but within a few weeks the plant will grow to about 1,5 meter high. It's an excellent annual with a lovely fragrant and attrictive for butterflies. When you collect their seeds (they produce thousands) you have them for ever and after mild winters and you don't work too rigorous in your garden, they appear naturally on the most surprising spots.



De Buddleja davidii 'White Profusion' is bij uitstek een vlinderplant, geurt heerlijk en één van de beste voor onze vlinders. O ja, vandaag is het weer jaarlijkse vlindertelling, niet vergeten straks een rondje gaan doen.



The Buddleja davidii 'White Profusion' is an excellent butterfly plant, great fragrance and one of the best for our butterflies. O yes, this remind me that today it's annual butterfly counting, I shall have to do my round in the garden.







Tanacethum parthenium, het moederkruid, ook zo'n gemakkelijk plant waar je nooit meer vanaf hoeft te komen.  Wij noemen ze hier overigens hemdenknoopjes. Ze zijn leuk, ik gebruik ze vaak in boeketten. Aan de andere kant, de planten worden snel lelijk, krijgen meeldauw enz. Geen probleem, trek ze er gewoon uit, er verschijnen altijd weer nieuwe planten.

Tanacethum parthenium, feverfew, also a very easy plant that you never need to get rid of.  Here we call them 'Shirt Buttons'. They are pretty, I use them often in bouquets. On the other side, the plants are quickly ugly, get mildew etc. No problem, pull them out, there appear always new ones.



Verbena hastata 'Alba', ook een kortlevende vaste plant die zichzelf uitzaait, dus gemakkelijk te houden.

Verbena hastata 'Alba', also a short living perennia but selfseeding, so easy to keep. 




De Persicaria polymorpha, een reus onder de Persicaria's.  Goed voor de achtergrond van een border, maar groeit wel als een gek. De bloemtrossen zijn spectaculair, maar niet van het witste wit en doen me snel denken aan vuil wasgoed.

The Persicaria polymorpha, a giant among Persicarias. Nevertheless a good one for the back of the border, but be careful it grows like mad.  The flower clusters are spectacular, but not whiter than white, they remind me of dirty laundry.



Witte hortensia's, zoals de cultivars  'Annabelle' en de 'Fireworks'.  Binnenkort hoop ik een post geheel aan de verschillende hortensia's te wijden.



White Hydrangeas, like cultivars as 'Annabelle'  and 'Fireworks. Shortly I hope to dedicate a post totally to Hydrangeas. 




En wat te denken van deze wederik, de witte Lysimachia clethroides.  De grap is dat hierboven de enige bloem gefotografeerd is die hiervan momenteel in de tuin staat.  Het is een heerlijke snijbloem, weelderig groeiend en bloeiend. Zoals de meeste wederiken, doen ze het hier (te) goed in de tuin. Totdat ik tot mijn verbazing kennelijk toch een keer te drastisch te werk was gegaan met het inperken van deze toch prachtige plant.  Er is niet veel meer van over, maar ze komen ongetwijfeld wel weer terug, tenzij de konijnen........

And how about above loosestrife, the white Lysimachia clethroides.  Funny is that I photographed the only flower in the garden at this moment.  It is a lovely cutting flower, lush growing and thriving. As most loosestrifes, they are growing (too) good in our garden.  Until my astonishment I once acted too drastically curtailing this yet beautiful plant. There is not much left, but undoubtedly it will be back, unless the rabbits........




De nieuw gezaaide witte Cosmea 'Hummingbird' bloeit ook.  Ik geloof toch dat ik de normale witte Cosmea mooier vind. De bijen genieten er in elk geval van.

The newly sown white Hummingbird Cosmeas are flowering too.  I think I love the normal white ones more. Anyway the bees enjoy them. 



Voor binnen heb ik één van de laatste bosjes Lathyrussen geplukt, de stelen worden ook steeds korter.
En wat vinden jullie van mijn leuke blauwe kannetje met deksel?  Ik vond het in een curiosa winkeltje in Aylsham, Engeland dit voorjaar en ging overstag.
De kopjes heb ik al heel lang, kocht ik in Southampton toen ik jong was. Het kleine kommetje op de achtergrond komt bij mijn oma vandaan, allemaal schatten uit mijn verzameling blauw wit.



I picked one of the last bouquets of sweetpeas for on the table. The stems are growing shorter. And what do you think of my pretty blue jug with lid? I found it in a curiosity shop in Aylsham, England this spring and gave in. The cups I have already for a long time, I bought in Southampton when I was young. The small finger bowl on the background came from my grandmother, All treasures from my collection blue and white. 





Weer allemaal een hele fijne zomerweek toegewenst en tot de volgende keer!

Wish you again a lovely summer week and till next time!


40 opmerkingen:

  1. Wat laat je weer veel moois zien Janneke De Verbascum vind ik zo mooi en die wil ik ook weer eens in mijn tuin ,en idd hij zaait lekker uit altijd .Een paar jaar geleden de Witte Vlinderstruik in mijn tuintje gehad maar die werd zo groot dat hij weg moest ,ook daar vind ik de witte het mooist van .Ook de Annabelle heb ik om die reden weg moeten doen .Ik zit hier weer erg hebberig te worden van al dat moois .Je kannetje is echt heel leuk en het is een mooi setje zo samen .Nou je leest het al wel ik heb weer zitten genieten hier.
    Fijne week ,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pretty whites Janneke. I have or have had some of these, but not all. Your Buddleja is fabulous, never had it. I got rid of the very beautiful Lysimachia clethroides because it was so invasive :) But pretty it is! Nicotiana sylvestris is really great, forgot it this year :) Forgot also sweet peas... What was I thinking!

    Waiting for your Hydrangea post. I can imagine they look gorgeous in your garden! Wishing you lovely August days.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke post weer, lekker wit en rustig.
    Wat heb jij toch een prachtige verscheidenheid in de tuin.
    En je boeketje lathyrus is ook prachtig.
    Leuk om weer een kan aan je verzameling te kunnen toevoegen. Dat zijn altijd mooie verrassingen.
    Geniet ervan!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Love your white garden emphasis. Would love to have you come link this post at "Tea In The Garden"!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een prachtig assortiment wit. De witte Lysimachia vind ik wel erg mooi. De toortsen ook. Wit is toch onmisbaar in de tuin.
    En je wens voor een mooie zomerweek: zie jij al écht zomer komen? Vandaag valt zo tegen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, nee het ziet er niet echt zomers uit. Vandaag valt tegen, het miezert hier zelfs vanmiddag en de voorspellingen voor komende week zijn ook niet te best.

      Verwijderen
  6. Ha janneke, mooi, mooier het mooist. Prachtige foto's weer uit je tuin, het kan maar niet op.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan best op hoor Kees, op de foto toont het altijd mooier dan in het echt.

      Verwijderen
  7. Ik heb genoten van dit witte rondje door je tuin en wat ideetjes opgedaan voor ons witte achtertuintje. Fijne zondag, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gorgeous gorgeous gorgeous. These are all such wonderful plants, the whites are so crisp and fresh. The Lysimachia I cannot grow here because it's pretty much invasive but it is a lovely cut flower. Thanks for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dear Janneke, well, this post is certainly for me, since I love white flowering plants! There are two, the white Verbascum and the white Buddleja that I would like to try in my own garden in the near future.
    I can't believe that you are able to still pick sweat peas, your bouquet looks very beautiful.
    Your new blue jug is very pretty, too. Isn't it simply a coffee pot? Even though I am not a collector, I love blue and white china. It gives such a fresh and crisp feel to the table, which I always enjoy.
    Happy summer days!
    Warm regards,
    Christina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh ja, die große Persicaria hätte ich auch, wenn der Garten größer wäre - sie ist wunderschön. Weiß ist einfach eine edle Farbe im Garten, momentan blühen die Rispenhortensien so schön. Heute ist es noch warm, danach soll es kühler werden. Ich dachte immer, die Wicken blühen länger, aber auch in England sind sie fast vorrüber.

    Sigrun

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijke beelden uit je tuin Janneke. Ik wou dit ik wat meer ruimte had in mijn tuintje. Was weer genieten op je blog.
    Fijne avond gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja,wat is wit toch ook prachtig,hè.
    En wat een leuk blauw kannetje is dat.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige witte blikvangers,je zou in de nacht door kunnen gaan met vlindertelling want witte bloemen hebben maar een beetje lichtschijnsel van de maan of sterrenhemel nodig en zijn daardoor prima richtingwijzers voor bestuivende nachtvlinders.
    Janneke je gaat straks de heerlijk geurende Lathyrussen na zoveel oogst nog missen in je tuin en in vaasjes.....,maar het een maakt al weer snel plaats voor het ander in een tuin als de jouwe en in huis op plank en kast altijd weer van dat mooie romantische serviesgoed voor het grijpen om te stylen voor de mooiste stilleventjes.Ik word er altijd helemaal blij en warm van als ik er naar kijk.
    Je maakte mij na het bekijken van enkel het grijze blad wel erg nieuwsgierig naar de bloem van Artemisia ludoviciana 'Valerie Finnis',en ik vond natuurlijk al vlug wat ik zocht en vond het bloeiende Edelruit in de Tuinen van Appeltern.

    Wens jou ook een mooie nieuwe tuinweek tussen de zomerse bloemen!!!

    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beautiful and elegant! I'm interested to the feverfew

    BeantwoordenVerwijderen
  15. It is so good to have beauties that can look after themselves. If they become too invasive, it is easy just to yank part of them out of the beds. Probably it is a good idea not to give pers. polymorpha pure white neighbours.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuke post met allemaal witte bloemen. Vooral je verhaaltje over de Nicotiana, ik wist niet dat die zo makkelijk was. Ook de Artemissia hoort bij mijn favoriete tuinplanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. I love white in the garden. Your beautiful flowers and the white garden at Sissinghurst are making me long for a white garden of my own.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. There is always so much to see in your garden. I don't know which is my favorite, but I do know that I could easily grow a white buddelja. I may have to plant one next year. I always forget to plant sweet peas, despite that they are a favorite. Your garden is always lovely and enjoy reading about your beautiful plants.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een heerlijke mooie tuinfoto's echt genieten ....prachtig liefs fijne week Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat is dat toch prachtig hè, allemaal witte bloemen bij elkaar. Ik vind het super mooi. En blauwwit serviesgoed, bij mij ook nummer 1.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  21. lovely flowers! The Verbascum chaixii 'Album' is very beautiful! I hope you got lots of butterflies to count!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. I always enjoy a visit to your wonderful garden, and today is extra special, because white flowers in the garden are my most favorite. So many gorgeous flowers you have tended, they make the night garden simply magical.
    Thank you for sharing their beauty !
    Hugs,
    ~Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Your garden is lovely and I love all the white flowers! What beautiful china you have as well Janneke! Enjoy the rest of your summer...
    Wanda

    BeantwoordenVerwijderen
  24. There is something heavenly in these splendid masses of white flowers, Janneke! It would be impossible to choose a favourite... well, perhaps I should choose the sweat peas, because I know they also smell divine. :)
    Thank you for the lovely photos!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hello, your collection of white flowers is just beautiful. I have so many favorite, like the hydrangea. Beautiful images. Happy Monday, enjoy your new week!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. You have a great collection of white flowering plants. The artemsia would make a great filler for a floral bouquet! The butterflies sure to love those butterly bushes! I haven't had one for years but I remember how the butterflies loved it! I do like your newer blue and white covered pot. Those can be nice for floral arrangements too!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. What a wonderful hydrangea Janneke.
    Such large blooms........I thought mine were good but yours make mine look small.

    You have a lot of my favourite plants in this post, especially sweet peas, always remind me of my Father.
    He grew them every year in great numbers :)

    Lovely post as always......

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Prachtige witte bloemen post....ik heb mijn ogen uitgekeken zo mooi allemaal...dat is genieten...lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een ongelooflijk mooie bloemenpracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een geweldige witte bloemenpracht in je tuin !!!
    de toorts is toch zooooo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  31. I'm considering planting a 'moon garden' -- all white. You give me some great ideas. P. x

    BeantwoordenVerwijderen
  32. What beautiful withe flowers in your garden !
    Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  33. What a beautiful vision in white you have in your gardens at this time of year, Janneke! That buddleia is especially lovely -- I can't seem to grow those here, as our winters are too cold and soil too heavy. And my sweetpeas have been done for a month now -- just too hot here. Yours are so beautiful, even in August! Thanks so much for sharing your white flowers with us. Best, -Beth

    BeantwoordenVerwijderen
  34. A beautiful walk through your garden of white flowers! The sweet peas and hydrangeas are my favourites. I can hardly imagine picking hundreds of sweet peas - what a delight and so fragrant they would be.
    The lidded jug is precious - it is a coffee pot or for cold contents only? Years ago I made a cross stitch sampler of blue and white china - it is framed and hanging in my mother's living room.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat heb je daar een stel prachtige witte planten in je tuin! Vooral de lathyrus....daar ben ik zelf gek op! Alleen die geur al....als ik de kamer binnenkom ruik ik direct de geur van mijn bosje en daar kan ik enorm van genieten.....jij ook?

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Beautiful white flowers! I loved the Artemisa 'Valerie Finnis' Grey leaved plants are not so often seen here.

    Have a nice evening!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. This is just SO beautiful!
    I have every color in my front yard but I've been thinking of planting only white in the back area.
    If I do that, I'm hoping they will glow at night in the light!
    Do you think they will?
    :)
    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen