donderdag 5 juli 2012

LATHYRUS ODORATUS

Elk jaar zaai ik éénjarige Lathyrussen, want er gaat niets boven de heerlijke geur van deze kleurige bloemetjes. Meestal zaai ik blauwe en roze tinten, maar dit jaar heb ik de "White Ensign" en de "Royal Maroon" gezaaid.
Mijn eerste bosje van dit jaar bracht ik twee weken geleden bij een buurvrouw van 83 die met haar fiets over de kop geslagen was en gelukkig niets gebroken had.

De tweede pluk vorige week, zette ik op de schoorsteen.


En nu met het warme weer gaat het heel snel, ik pluk en pluk en pluk..........., doe ik dat niet dan zetten ze zaad en is het snel afgelopen met de pret.




De donkerrode pronkerwten heb ik binnen op een tafel gezet met ervoor een kopje me kaneelbasilicum.


De witte lathyrussen staan buiten op de veranda, daar blijven ze toch enkele dagen langer goed.  In de kas heb ik altijd een pot met Aparagus staan, waar ik af en toe iets van gebruik voor in boeketten. Volgens mij echt "vintage", want mijn moeder deed dat 50 jaar geleden ook al met Freesia's.





13 opmerkingen:

  1. ohh... wit blijft toch ook een fantastische kleur voor bloemen.

    Je foto's zijn weer om van te smullen, echt genieten.

    Fijn weekend,
    B.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Janneke dit logje en je lathyrussen zijn prachtig, zowel de witte als de diep donkerrode... Het waren de lievelingsbloemen van mijn moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt mooie kleurtjes uit gezocht dit jaar voor de lathyrussen en jammer dat we ze niet ruiken, maar ze blijven mooi die foto's...........gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh,wat zijn ze toch mooi.
    Ik vind de witten wel zo sprookjesachtig.
    Dat is Genieten met een hoofdletter.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat mooi Janneke! Wat heerlijk dat je daar zoveel van kunt plukken.
    Die witte met asparagus vind ik wel heel mooi!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat veel en zo prachtig....dit is geen straf hoor!!!!!
    En wat zal het heerlijk ruiken bij je.
    Fijne avond & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohh heerlijk die Lathyrus.Mijn Vader had ze vroeger altijd in zijn volkstuintje en ik plukte ze altijd voor op mijn kamertje.Helaas is zaaien bij mij nooit een succes ,ook nu komt er niet een zaadje op .Misschien pikken de vele vogels ze weer uit de grond ,geen idee.
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jaaaa, prachtige boeketten heb je er van gemaakt en ze geuren zo lekker!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een geweldige kleuren heb je staan Janneke! Bij mij zijn vorige week ook de eerste lathyrussen uitgekomen. Het is op het moment een zee van kleurtjes in de tuin :-)

    Een fijn weekend!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi die Lathyrus. Had ik vroeger in een pot op een platdak in Amsterdam. Vraag me af of ze het hier in Griekenland ook doen. Volgende keer als ik Nederland ben zal ik een zakje zaad meenemen en het uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ze ook wel eens gehad maar vergat altijd te plukken en dan is de pret inderdaad gauw afgelopen. Ik wou dat er aan jou mooie foto's ook het heerlijke parfum was verbonden. Wat zou het lekker ruiken.
    Een heerlijke weekend Janneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige combinatie van die witte lathyrus en de aparagus.

    Ook de intense kleur van de donkerrode vind ik heel mooi.

    Fleurig logje ...

    Fijn weekend
    Liefs
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. More beautiful flowers here! I`m absolutely in love with your sweetpeas, Janneke :o) They`re so tall and look healthy too :o) And I love your bouquets with them as well.
    lot of love
    Natasha

    BeantwoordenVerwijderen