maandag 24 september 2018

LEIDEN


Zaterdag 15 september bezocht ik de stad Leiden, niet als toerist, maar om de kijkdag van veilinghuis Onder de Boompjes te bezoeken. Het is een klein veilinghuis waar vier keer per jaar een veiling wordt gehouden. Soms ga ik naar de kijkdagen om te zien of er iets interessants voor me bij zit. Het was een mooie zonnige zaterdag met veel winkelend publiek en toeristen. Eigenlijk let ik nooit zo op mijn omgeving als ik hier naar toe ga, maar nu maakte ik, net als vele buitenlanders ook eens een paar foto's met mijn smartphone en dat kwam alleen maar door die ene bijzondere winkel........

Saturday 15th September I visited the town of Leiden, not as a tourist, but for the viewing day of auctionhouse Onder de Boompjes. This is a small auctionhouse where auction is held four times a year. Sometimes I go to the viewing days to look if there is something interesting for me. It was a beautiful sunny Saturday with lots of shoppers and tourists. Actually, I never pay much attention to the surroundings when I visit the auction, but this time I took some photographs with my smartphone, like foreigners do and that's only because of that one special shop..........



Één van de vele mooi trapgevelhuizen in Leiden.

One of the many beautiful stepped gable houses at Leiden.



Links Café De Bonte Koe en aan het eind van deze steeg de achterkant van de Hooglandse kerk.

On the left Café De Bonte Koe and at the end of this alley the backside of the Hooglandse Church.




The auctionhouse.






A look inside.



So many bicycles.



De schoonheid van dit  Art Deco tegeltableau in het portiek van een kledingwinkel viel me op.

The beauty of this Art Deco tile tableau in the porch of a clothing store caught my attention.




Maar dit was de ontdekking van de dag en daarom besteed ik deze blog aan Leiden. Vóór me kwam een mevrouw een tweedehands winkel(tje) uit en zei tegen haar man: "Ik ben nog nooit eerder in zo'n lange.......bijzondere antiekwinkel geweest".  Ik hoorde dit en ging ook maar eens binnen kijken, heb jammer genoeg geen foto's van de buitenkant. Het was een kleine ruimte vol met oude boeken, kranten en spullen. Echter, wat je niet kon zien, was dat aan het eind van het kamertje een scherpe bocht naar links was naar een volgende kamer, en daarna nog één en nog één, een compleet doolhof vol ouwe troep. Ergens was ook nog een geheel overwoekerd binnenplaatsje, het zag er echt romantisch en fotogeniek uit. Daar begon ik met foto's maken, en de andere foto's van Leiden hierboven maakte ik pas later toen ik weer buiten kwam.



But this was the discovery of the day and that's why I spend this blog on Leiden. In front of me a lady came out of a second hand (little) shop and told her husband: "I have never seen in my life such a long....special junk shop". I heared this and entered the shop to have a look, unfortunately I have no photos of the outside. It was a small room full of old books, papers and other stuff. However, what you could not see , was that at the end of the room sharp to the left was another room, and thereafter another room and another room, a complete maze of old junk. Somewhere there also was a completely overgrown courtyard, romantic and photogenic. That's where I started to make photos, and the other pictures of Leiden above, I made later when I had left the shop again.



Zoals je ziet is zelfs de oude plee volgestouwd met spullen.

As you see even the old toilet is crammed with stuff.






Binnentuintje / Courtyard



Ik zou Janneke niet zijn als ik deze blog niet eindigde met bloemen en planten.



I should not be me if I finished this blog without flowers or plants.


36 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder en dat in Leiden, helemaal niet Nederlands. Het lijkt wel uit een ver verleden.

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het huis dateert ook uit een ver verleden, zoals zoveel in Leiden.

      Verwijderen
  2. Hallo Janneke, wat 'n heerlijk oud hoekje, daar hou ik van. Je heb daar volgens mij 'n heerlijk dagje gehad.
    groetjes kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. This is my kind of day, Janekke. What a lovely old building and full of interesting items. Were you tempted to buy any treasures? I love seeing the ferns and the fuschia growing so lovely. Thanks for the interesting visit to Leiden. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. No I was not tempted to buy stuff because my house is already too full.

      Verwijderen
  4. What an adventure, to find plants in such a place, after passing through rooms of old strange things.

    The Art Deco tile tableau is very beautiful indeed.

    Thank you for sharing your adventure.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een ontdekking! En dat je dat nu net hoorde van die mevrouw.. Dat je zoiets nog aantreft in Nederland... Het staat er allemaal alsof het vijftig of honderd jaar geleden is achtergelaten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo zag het er inderdaad uit, eigenlijk zou zo'n huis gerestaureerd moeten worden, maar dat kost wat....

      Verwijderen
  6. Wat een "antiek" winkeltje! Wel veel rommel heb ik de indruk maar wat een leuke foto's kan je daar nemen. Die van Leiden zelf vind ik ook mooi. Vooral die van het steegske met café de bonte koe. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dacht ik ook, het was een zootje maar wel fotogeniek.

      Verwijderen
  7. Very interesting place Janneka:) I also find fascinating visiting places that sells 'special junk'... most of all, I admire people who has the ability and creative eyes and boldness to acquire these old things and turns them into beautiful treasures. Enjoy and have a beautiful today as always!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Annie, it's indeed fun to make something new from old.

      Verwijderen
  8. What a fabulous way to spend a day.
    I love the ferns in the overgrown garden and what a treasure trove that little shop is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. What a treasure trove that junk shop is - love the colours and design of the Art Nouveau tiled plaque.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I also loved the plateau and I was thinking is it Art Deco or Art Nouveau. I trust on you, you are far better than me in art and history.

      Verwijderen
  10. I enjoyed the little glimpses of an area of Leiden which must be a wonderful place to visit. I would also have been drawn into the shop with its many rooms full of old and interesting items and would have enjoyed a peek into the courtyard full of fuschias and ferns.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It was so interesting, you could cross the courtyard to come into a following room......

      Verwijderen
  11. Looks like you found Junk Paradise. I would have gone in too. Did you buy anything?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. No I did not buy anything, also not at the auction. My house is overcrowded and I live there alone now, so I kept myself in.

      Verwijderen
  12. What a neat old place, antique goodies and a wonderful garden space.

    Have a great week ~ FlowerLady

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Lorraine, it was a nice day but.....I did not buy a thing.

      Verwijderen
  13. Hoi Janneke,
    je laat sowieso al mooie foto's zien in de eerste helft van je blog maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de foto's van dat lange antiekwinkeltje echt supermooi vind!!! Wat ene leuke spulletjes staan daar en dan laat jij nog maar een klein gedeelte zien. Ook daarachter bij dat plaatsje zie ik heel veel sfeer. Echt heel mooi en ook heel leuk om te zien.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het lijkt het winkeltje van malle pietje wel! Zoveel spullen. De binnentuin is. een echte ontdekking. Heel bijzonder . Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  15. What a marvelous old junk shop! Thanks so much for sharing it with us, I love places like this.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beautiful buildings and gardens, Janneke! It's a very nice place and city. Ferns in the garden is so beautiful.
    Regards, Marit

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk om zo'n winkeltje vol verassingen te vinden. Meer om te kijken dan te kopen. Daar was het veilinghuis waarschijnlijk beter voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige locatie, heerlijk al die oude spullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mij spreken die foto's van dat binnenplaatsje erg aan: superromantisch!
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. What a fascinating trip. I love the building in the first photo and the courtyard is beautiful

    BeantwoordenVerwijderen
  21. It's a pity your house is full of stuff, Janneke. I would buy any old book - the older the better :-)
    I also like old umbrellas - I see there were a lot. And the ancient chandelier - oh, my!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ja leiden is leuk!...mooie stad ...mooie foto’s heb je gemaakt en nog wat gekocht in de veiling ?...fijne week liefs Ria ❤️🌻🌾🍄🌻🌾

    BeantwoordenVerwijderen
  23. What a wonderful place to explore, it you hadn't overheard the conversation you may have so easily missed it. I love the Dutch architecture it reminds me of my visits to Holland as a child. Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen