zondag 29 april 2018

SERINGEN EN TULPEN - LILACS AND TULIPS


Hier ben ik dan eindelijk weer eens, want foto's worden er wel regelmatig gemaakt, maar een blogje schrijven daar komt niet veel van terecht.
Zoals je ziet, was ik afgelopen herfst ook al lui, ik zocht slechts weinig tulpen uit op naam maar kocht een grote zak gemengde tulpen. Toch vind ik het resultaat best aardig.



At last, here I am again, fotos are made regularly, but writing a blog is the problem.
As you see I was already lazy in autumn, I only searched for a few tulips by name but bought a big bag of mixed tulips.  Nevertheless, I think the result is pretty nice.



Binnen zoek ik naar een vaas voor bloemen voor het weekend. Wat zal ik eens gebruiken?  Aha, de grote koffiepot met seringen komt nu van pas, want de seringen bloeien volop. Alleen.......hoe kom ik daarbij. De bloeiende takken hangen hoog boven het kippenverblijf, wel mooi maar lastig.

Seringen zijn in mijn tuin lastpakken. Ik had een prachtige witte sering 'Mme Lemoine', helaas op zekere dag stond ze los in de grond, werk van woelratten of -muizen, die de wortels hadden afgeknaagd. Ook was er een purperen sering 'Hugo de Vries', na een aantal jaren hetzelfde liedje. Zouden seringenwortels een lekkernij zijn voor die kleine knagers? Bij deze sering kwam echter opschot uit de grond, waarvan ik er één heb laten groeien, dat is dus deze metershoge lila-roze sering, en tot nu toe blijven ze daar van af.

Heb een trap gepakt en stond op de één na bovenste trede om enkele takken te snijden. Na de bloei ga ik nu toch maar eens grondig snoeien, ze maken gemakkelijk nieuwe takken en dan kan ik er tenminste weer normaal bij, hoop ik.



Inside I look for a vase for flowers for the weekend. What shall I use? Aha, the big lilac coffee pot is now useful, there are lots of lilac flowers in the garden. But...... how can I cut them? The blooming branches are high in the sky above the henhouse, nice but tricky.

In my garden lilacs are troublemakers. I used to have a beautiful white lilac 'Mme Lemoine', unfortunately one day she was loose in the ground, the work of water voles or rats, who had gnawed the roots. After a few years the same song with the purple lilac 'Hugo de Vries'. I wonder if lilac roots are a treat for these little rodents.  However, in the second case an increase of branches came from the ground. I left one of the branches and that is this meters high lilac pink Syringa, until now left alone by the rodents. 

I got a stepladder and stood on the second top step to cut some blooming branches. After flowering I must prune this lilac thouroughly, they easily make new branches which is easier to handle for me.




Uit de tuin worden de 'zwarte' tulpen geselecteerd, het zijn er niet veel maar 5 stuks is genoeg. Dan zet ik ze niet in de koffiepot maar in een donkere Ravelli vaas.



'Black tulips' are selected from the garden. there are only 5 but that will do.  I will not put them in the coffee pot but in a dark Ravelli containter. 









Het resultaat is eenvoudig, maar op de manier waar ik van houd.


The result is simple, but in the way that I love.


33 opmerkingen:

  1. Komt vast weer goed met je blogje, ze zijn altijd met zulke mooie foto's en informatie.
    Je hebt zo,n mooie tuin geweldig............liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spring is in full flourish in your garden and the tulips are spectacular. I a wanting to plant more in the fall, too. I need the spring color after the dull brown winters we haver here. Our lilacs are weeks away from blooming. Their leaves are just beginning to form. We are having, it seems, a very late spring. It is has been been cool--even cold--and windy. As you, I lag in blogging these days. We've been at it for so long that we find it harder to find inspiration--for various reason. Your garden is lovely and I always enjoy seeing it and reading about it.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. So lovely to see your green grass, colorful tulips and romantic lilacs. The spring in Finland seems to be 3-4 weeks late, at least I feel so:) Only crocus in bloom, scillas and primulas starting. No sight of tulips or lilacs, so ridiculous!

    Happy 1st of May! We call it 'Vappu' - it is THE carnaval of the whole nation, especially the students. I'm too old for extravagances & heavy drinking :) Shall enjoy in the nature.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. The dark tulips with the pink lilacs make a perfect bouquet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hello Janneke, the first photo is so beautiful it almost stops my heart.
    Lilacs blooming? Sounds wonderful. Here they usually bloom in June. :)
    Have a lovely week ahead!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bloggen is niet ''Moeten'' Janneke maar gewoon wanneer jij er weer aan toe bent .De gemengde zak Tulpen geeft een prachtig en heel fleurig plaatje in je tuin .En ohh Seringen ,ze ruiken zo heerlijk maar ik durf ze niet in huis te halen omdat ik nu blijkbaar voor heel veel bloemen erg allergisch ben en nu ook voor tulpen jammer genoeg .Een prachtig boeket zo samen met de mooie zwarte tulpen ,en wow wat een mooie koffie pot . Zelf kocht ik ook wat Tulpen en Narcissen bollen en dat was geen groot succes .De zacht roze waren knal rood en de witte narcissen geel al was het niet de ''simpele '' soort en van de 12 zwarte tulpen zijn er maar 3 opgekomen en zien er wat triest uit .Ach ik geniet maar van alles wat nu boeit en kleur geeft .
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Janneke, fijn dat je er weer eens bent hoor, Mooie geworden de vaas met tulpen en seringen, heeft iets deftigs. Het straalt gemoedelijkheid uit. Het genieten van die schoonheid.
    groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh Janneke wat mooi die combinatie van seringen met 'zwarte' tulpen. En je border zo met de gemengde tulpen ziet er echt heel vrolijk uit. Was dus echt een 'mooie mix'. Ik vind tulpen toch altijd wat moeilijk. De kleuren kloppen niet altijd met de verpakking. En als ze het niet naar hun zin hebben dan komt er alleen blad... Maar goed. we houden de moed erin. Volgend jaar ga ik nog meer potten maken. Is me wel goed bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je kan ook foto's op je blog zetten en een kort tekstje, altijd goed.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beautiful bloomers! Your spring is further than ours. Happy gardening, Janneke!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn om weer iets van jou te horen/lezen.
    Prachtig de tulpen samen met de seringen in de donkere vaas.
    Hier lukt het niet om tulpen te laten groeien muizen?
    Geniet van het voorjaar en de tuin.
    hartelijke groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zit zelf ook met de seringen in huis! Ik heb alleen witte, gecombineerd met witte tulpen. Twee zielen..... . Zo’n zak gemengde tulpen dat is toch een feestje. Veel kleurtjes, ik vind dat geweldig mooi. Hier groeit alles als kool. De tulpen staan nog mooi, maar wellicht moet ik er volgende week in gaan koppen. Het was leuk dat je bent gekomen. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hello Janneke,

    Nice that you are back! Your tulips are very beautiful. Here the spring is very late this year.
    I wish you a nice new week!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo fleurig joh. Hier staan de seringen ook in een vaas. Ze rieken heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een bloemenpracht bij je,Janneke.
    Maar doe toch maar voorzichtig,boven op de trap.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Your tulips are lovely! You are quite lucky the mice don't eat them as they do here. Voles are culprits around here and we have a dickens of a time trying to control them. The black tulips and the lilacs in your lovely vase make a stunning arrangement! Happy Spring! ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goedemorgen Janneke,
    Zoveel moois al weer in je prachtige tuin. Ik heb zo vaak tulpen geprobeerd maar het wil niet lukken op de klei. Dan maar genieten van jou mooie foto's.
    Heerlijke dag gewenst.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. So lovely to see your post once again.
    I have been thinking of you.

    Your garden is looking so pretty and of course, the best place to see tulips is Holland :)

    I love the vase of flowers. Black tulips are a favourite of mine and lilac also. They look so beautiful together.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie combinatie met de seringen en de haast zwarte tulpen!
    Stoer hoor, jij op de ladder om de seringen af te snijden. Je kipjes zeiden vast: dat moet onze mevrouw maar liever niet doen ;-)
    Wat wordt het mooi in de tuin, Janneke. Genieten, vooral als het aan het einde van de week weer wat warmer wordt.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooi boeket! Pas maar op, op die ladder! Bij ons kan ik er makkelijk bij nu. Ze hangen helemaal naar de grond door die hevige regen van vandaag. Of zouden we misschien ook woelratten hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat mooi gedaan zo deze combi...prachtig...fijn weer een post van je te zien Janneke ...hele fijne week liefs Ria x ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Janneke, finally you're here!
    Love your garden lilac, nice color and dark tulips go well to lilac. The coffee pot is pretty too.
    How do your chickens?
    Take care!
    Happy May Day!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. So beautiful lilacs and tulips, Janneke, I long for this season.
    Lovely photos from Madeira on your previous post, it must have been a wonderful trip.
    Enjoy your day,

    Hugs, Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  24. What a combination, inspired flower arrangement beautifully photographed.
    I find growing mixed bags of bulbs very rewarding and enables me to grow new varieties I might have never selected

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hi Janneke, You make me yearn for more spring blooms! Your Lilacs and Tulips are lovely together. And, such beautiful china to put them in!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. The combination of lilac and dark tulips is so beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Such a beautiful combination of lilac and black tulips, Janneke! After many years, I finally have lilac blooming from the tiny tree I planted. Lovely coffee pot, too. Happy Spring! A hug x Karen

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Janneke,
    dat herken ik wel van een nieuw blogje schrijven.
    Ik heb er de laatste maanden ook niet zoveel aan gedaan maar proberen de draad weer wat op te pakken.
    Ik zie heerlijke foto's hier en vooral die eerste met die prachtige tulpenrand langs het gras is onwijs mooi.
    Ook je bos bloemen mag er weer zijn.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  29. what a lovely variety of tulips in the garden and the arrangement of tulips with lilac is beautiful

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een prachtig boeket die tulpen tussen de seringen. Ik heb nog maar zo weinig takken (nieuw boompje) dat ik nog niet kan snoeien!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. prachtig wat bloeit je seringen boom mooi wat veel ook ook erg mooie kleuren combinatie met die paarszwarte tulpen prachtig af en toe beetje lui zijn mag en bloggen is lekker ontspannen zelf blog ik ook niet altijd gewoon wanneer mij iets te binnen schiet of waarneer ik iets mee maak of vakantie mooi gedicht of iets spontaans dan blijft het ook leuk maar prachtig je tuin en die tulpen border mooi en kleurrijk

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een prachtig boeket, Janneke !
    De combinatie van de zwarte tulpen en seringen is zo mooi !
    Aan mijn nieuwe sering zitten nog maar twee bloemen, maar ze ruiken heerlijk en ik hoop op meer volgend jaar :-)
    Mijn man kocht vorig jaar 3 zakjes tulpenbollen in 3 verschillende kleuren, en er verschenen 4 kleuren netjes op een rij ... het is hier dan ook het vraagstuk van de tulpen oplossen 'Hoe kan dat ?' :-)
    Wens je een fijn weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  33. So many beautiful flowers, coffee pot and vase of lilacs - I love it all!

    BeantwoordenVerwijderen