zondag 22 oktober 2017

ZON EN 7 HANEN MINDER - SUN AND 7 ROOSTERS LESS.






In deze tijd van het jaar brengen de zonnige kleuren van dahlia's en rozen toch nog wat warmte in het leven, ik haal ze bij voorkeur binnen op regenachtige, kille dagen. De letterlijke warmte komt dan van de kachel, maar deze bloemen verwarmen mijn hart. Het huis is weer in herfstsfeer gebracht, alle  witte en vrolijk gekleurde kussens en accessoires schoongemaakt en opgeborgen, herfstkleden, warme konijnenvellen enz. tevoorschijn gehaald (voor de goede orde, geen vellen van mijn tuin- konijnen).  Ik heb dit keer ook wat ouderwetse koperen spullen van mijn oma naar boven gehaald en glimmend gepoetst met Brasso, haha.

In this time of year the sunny colours of dahlias and roses bring some warmth in life, I take them preferably indoors on rainy, chilly days. The literal heat comes from the stove but these flowers warm my heart. I changed the house in autumn atmosphere, all white and brightly colored cushions and accessories cleaned and stored, autumn table cloths and rabbitskins brought out (for the record, no skins of my wild rabbits in the garden). This time I also put some old copper objects from my grandmother in the rooms after polishing with Brasso, lol.




Begin van afgelopen week hadden we nog heerlijk warm weer met waanzinnig mooie luchten en een vreemde min of meer koperkleurige zon door Saharazand, rook door bosbranden in Portugal enz.  Woensdagmorgen rond negen uur, zag ik de zon vanaf de veranda zo boven de kassen uit komen, redenen om even mijn fototoestel te pakken.



Beginning of last week we had lovely warm weather with amazingly beautiful skies and a strange, more or less copper coloured sun caused by Sahara sand, smoke from wood fires in Portugal and so on.. Wednesday morning around 9 o 'clock I saw the sunrise from my porch above the glasshouses, reasons to grab my camera.







Wat betreft de kippen was het een spannende week. Deze twee zaten hier nog niets vermoedend, gezellig op een plantsteun in de tuin. Het ging nl. zo :  Van de kuikens zijn er 8 haantjes en die kan ik moeilijk houden omdat ze waarschijnlijk in de toekomst de kippen gaan terroriseren en/of elkaar te lijf gaan. Met pijn in het hart ging ik dus op zoek naar een goed onderkomen. Dat viel niet mee want over het algemeen wil men wel een haan, maar dan moeten er ook drie kippen bij. De kippen wil ik  echter houden. Na wat rondvragen en telefoneren, kon ik vrijdag de haantjes bij een liefhebber brengen die ze mee zou nemen naar de pluimveemarkt in het Westland. Vrijdagochtend in het donker naar de keet waar ze nog rustig op stok zaten. Dozen mee, voorzien van luchtgaten en hanen vangen, de eerste ontsnapte al door de deur en vloog in mijn 'kamertje' rond. Pffft, omdat ze nog wat slaperig waren had ik ze toch vrij snel te pakken (dacht ik). Dozen dicht en wachten tot ik ze later die ochtend weg zou brengen. Toen ik aan het eind van de ochtend, met kraaiende hanen in de dozen, naar de kippenboer reed en daarna mijn mooie haantjes aan hem liet zien, miste ik er één.... Ik begreep er niets van, ik had er toch 8 gevangen?  Thuis liep de rest buiten tussen de buien door, ik gaf ze wat lekkers, en ja hoor daar was nog een jong haantje. Vraag me niet hoe, maar hij was de dans ontsprongen.
Voorlopig mag hij blijven en mag hij samen met zijn vader de kippenmeute regeren.


For the chickens and me it was an exciting week. Above couple was still unsuspecting, cozy on a plant support in the garden. The story is as follows:  Eight of the young chickens are roosters which I cannot keep because in the future they probably will terrorize the hens or fight each other.  With pain in the heart I was looking for a good home. It was not easy for generally people want three hens and one rooster, however, I want to keep the hens. After some asking and calling, I could bring the roosters to a  poultry farmer who should take them to the poultry lovers market in The Westland.    Early Fridaymorning in the darkness to the shack with boxes provided with airholes to catch the young roosters. The first one escaped through the door and was flying around in my 'my little room'.  Pffft, to make a long story short,  I could catch them rather quickly because they still were sleepy (I thought). Closed the boxes and waited to transport them later in the morning. When I arrived at the poultry farmer with crowing cocks in boxes and showed them to him, I missed one.....  I did not understand, I thought I had caught 8. Home again the others were outside between the many showers of that day, I gave them some treats and yes, there he was.......the last young rooster. Don't ask me how, but he got away with it.
For the time being he may stay and rule the chickens together with his father.             




Inmiddels ben ik toe aan een flinke sloot thee met melk en een stuk kruidkoek.

Meanwhile, I'm ready for a big ditch of tea with milk and a piece of gingerbread.




Jullie allemaal weer bedankt voor het lezen van mijn blog en een hele mooie nieuwe week toegewenst.





Many thanks for reading my blog and I wish you all a nice and happy new week!


31 opmerkingen:

  1. Mooi dat je de haantjes kwijt bent, anders werd het moord en doodslag.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wonderful that you still have some bright, colorful Dahlias to brighten up the house. What a sneaky little rooster. Well done catching most of them!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt de sfeer van dat vreemde zonlicht door het Saharazand en de bosbranden goed weten te treffen.
    Die laatste warme dagen waren trouwens heerlijk om in de tuin te rommelen.
    Je hebt de haantjes háást te pakken gekregen, ha, ha. Die ene slimme ontsnapper. Ik kan me voorstellen dat je daarna aan koek toe was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja het was bizar om te zien die rode zon. Ik probeerde er een foto van te maken vanuit de trein met mijn telefoon, maar het kwam niet over. Jouw foto’s geven het precies zo weer als ik het heb gezien. En dan die haan! Daar moet je in de toekomst weer wat mee. Nou ja weer een verhaal voor een blog Janneke.... groetjes,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful pictures, and what a lot of both pleasure and trouble you get from your poultry.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk verhaal over je haantjes. Wij hebben hier 3 hennetjes, we hadden er 4 maar onlangs is er eentje van overleden. Nu willen we er graag nog 2 hennetjes bij hebben, maar een haan zal niet gaan. We wonen midden in een woonwijk en dat is gewoon vragen om burenruzies als je dan een haan in je hok hebt. Maar ik vind het wel een heel leuk geluid, dus als ik toch ooit nog eens 'buiten' kom te wonen, dan weet ik zeker dat wij er een haan bij willen hebben.
    Prachtig zijn je warmgekleurde bloemen. Wat zul je daar van genieten zeg.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha slim haantje, die wil toch echt in jouw paradijsje blijven en geef hem eens ongelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja te veel haantjes in een hok dat word niks. Heb ook eens zelf kuikentjes gehad en er zaten drie haantjes bij. Ze gingen zelfs ook op verschillende tijden kraaien.
    De een om twaalf uur s,avonds en de ander om zes uur s,morgens. Waren dus ook nog van slag haha............liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's heb je weer gemaakt.
    Leuk verhaal van je gemiste haantje en ach met zoveel kippen kun je wel 2 haantjes hebben.
    Prachtige dahlia's heb je nog in de tuin.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Saai is het dus niet,met je kippen en hanen.
    En heerlijk,je zonnestraaltjes in huis.
    En ja,wat was dat bijzonder,om de zon op deze
    manier te zien.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Janneka, we once bought a few chicks from a market vendor, when they're very young you can't tell if they're roosters or hen and the vendor assured us they're hens!!...but as they grew...most were roosters! Can't keep roosters together...they start fighting viciously...it was awful to watch..and they had to go:(
    Your two chickens in the photo are beautiful - with their very fashionable outfit:)
    Happy Autumn to you!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beautiful photos, and beautiful dahlia!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke post,en een prachtige bos bloemen... en zo zie je maar, hanen zijn ook slim...:)
    Jij maakt je huis ook echt 'winterklaar' lees ik.. Ik doe dat eigenlijk jnooit, ik heb geen echte zomer of winterspullen. Misschien eens aan beginnen :) Gaat het een beetje met je?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, mijn huis 'winterklaar' maken, mijn tuin maak ik nooit winterklaar maar mijn huis dus wel, haha. Doe dit ook nog maar enkele jaren, komt door het bloggen dan lees en zie je van alles, daarvoor kwam het niet in me op. Maar het is wel leuk, vooral als je het gewoon met eigen oude spullen uit de voorraad doet, ik gooi nooit iets weg.
      Met mezelf gaat het redelijk goed naar omstandigheden, gewoon doorgaan met slechte en goede dagen.

      Verwijderen
  14. Your photos of the sun are stunning, it must have been beautiful to watch.
    It is cozy now in the autumn time, your chickens look provde, and what a very lovely "outfit"!

    Best days to you,
    Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Janneke,
    Such a beautiful table, as always....It makes me want gingerbread!
    Your sunrise pictures are amazing. Like your Sahara sand and Portugal smoke, pollution travels to our area from across the continent of the United States. Makes for lots of window washing!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij ons ook een mooidahlia-boeketje, wat een dankbare bloemen toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh ne, ein Hahn im Zimmer. Nun bin ich froh, dass meine zwei Kater sich vertragen, ich könnte keinen hergeben. Bei Hähnen ist das etwas anderes. Schöne Dahlien hast du!

    Sigrun

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hihihihi....wat bijzonder...mmmmmmm kruidkoek....liefs Ria x ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Your chickens do keep you busy! I wonder how long he will continue to live with you. I like the way they are using the planting support! The sun was very strange here too last Monday, it was very eerie. Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ben altijd weer onder de indruk van je prachtige bloemstukken. Die kippen of haantjes houden je wel bezig haha Die koek bij de koffie ziet er goed uit

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat was nog een hele onderneming met die haantjes, en dan kraaiend in je auto.Ziet het al helemaal voor me.
    Mooie foto's weer.
    Groetjes Patricia


    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh you poor lady with the roosters :) Animals are so quick! Last week we had that dog guest Pineapple, all went well and she and Sissi got well along. Quite a lot of walking, I got so tired :) Resting now and starting to feel myself again.

    Your sunrise is spectacular and so is your bouquet with orange dahlias. We are supposed to get the first snow this evening. Let's see if it is true. All the best, riitta

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dahlias have been a favorite of mine for a long time. I love the color of your beautiful flowers and the arrangement is so pretty!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Awesome sunrise Janneke! It's funny to read about you catching roosters, I'd never catch them, chickens are like water through the arms. Love your such warm autumnal bouquet!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Janneke,
    de herfst is inderdaad een feit. De lichtjes weer aan en de huissokken ook weer tevoorschijn gehaald (ik dan) :-Jij weer andere items om ook de herfst weer binnen te voelen. Heerlijk die dahlia's en die zie ik hier ook nog vaak bloeien. Geeft toch wel weer een vrolijk gevoel.
    Je haantjes is een verhaal apart maar het is een goed besluit geweest om ze weg te doen ook al was niet gemakkelijk om te doen.
    Ik wens je alvast een heel fijn weekend.
    Lieve groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oef... ik dacht even dat de haantjes de pot in moesten. Maar gelukkig niet! Ik had al zo met ze te doen. En de "blijver" heeft dat goed gezien! Die weet waar het mooi vertoeven is. Weer een heel gezellig blogbericht,Janneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. It's nice to read of your cozy autumn changes -- your tea and gingerbread is very appealing. Best wishes as we get closer to the holidays! -Beth

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Your grandfather clock is beautiful. It's amazing how events from far away can effect local weather.

    BeantwoordenVerwijderen