dinsdag 31 juli 2012

GEEL, ORANJE EN ROOD IN DE TUIN


Cephalaria gigantea
Een prachtige vaste plant met zonnetjes die op wel 2 tot 3 m. hoge stelen naar de zon reiken.
.
Na de hondenwandeling 's morgens doen we altijd eerst een rondje tuin voordat we naar binnen gaan.  Snarf loopt altijd vooruit want hij weet dat ik eerst naar de kas ga.  Gisterochtend gingen we om 6.30 uur al weg dus waren we ook weer vroeg terug.  Ik had vanuit de serre al gezien dat er bloeiende haagwinde, oftewel pispotjes, boven op een Rhododendron en zelfs in de Metasequoia groeide, ja zelfs woekerde.  Ik baande me voorzichtig een weg tussen de hoge planten door naar het gehate onkruid en ging aan de slag.
Nu het hoogzomer is met voldoende regenval en de temperaturen afgelopen week omhoog zijn gegaan, groeit alles als een tierelier. Een beetje wilde tuin heeft wel mijn voorkeur, maar ik moet de boel wel onder controle zien te houden.  Dan valt mijn oog ook nog op een paar hoge dode takken van de roos moyesii 'Geranium' (wat helaas voor de tweede maal een verkeerde is, niet rood maar roze), ook deze met de takkenschaar verwijderd en kort geknipt.  Inmiddels zijn we een uur verder en ben ik kletsnat van de heesters en planten.  Na Snarf zijn ontbijt gegeven te hebben en ik droge kleren aan mijn lijf, zet ik de computer aan en bekijk mijn mail.
Hierbij wil ik IEDEREEN BEDANKEN die op de stukjes over mijn tuin gereageerd hebben.  Het geeft zoveel energie om er mee door te gaan (met mijn tuin en met het bloggen), maar het is soms, zoals gisteren, ook komisch, als je dan met armen onder de schrammen en kletsnat binnenkomt en o.a. leest: "iedere dag een vakantiegevoel", "een paradijs" en "een hemel op aarde".  Het moet echter wel gezegd worden, ik hou van vuile handen en bezig zijn in de tuin, dus vakantiegevoel klopt wel enigszins en als ik om me heen kijk voel ik me ook in een bloemenparadijs en is het een hemel op aarde maar.......als ik aan de voorkant over het water kijk, zie en hoor ik een drukke weg en als ik aan de achterkant over het hek kijk, zie ik heel hoge kassen waar paprika's geteeld worden.  Maar ja, ondanks dat is het een heerlijk plekje onder de zon.


Jonge zwanen in de vaart voor het huis.



Paprikakassen op de achtergrond van de tuin.



Verbascum 'Royal Highland'

De bijzondere kleur van deze toorts vind ik prachtig, en hij staat er al zowaar voor het derde jaar,  meestal zijn de bijzondere kleuren kortlevend. Inmiddels is deze uitgebloeid, de foto is van 3 weken geleden.


's Middags zag ik dat er weer gladiolen bloeiden.  Achter de garage heb ik een bed gladiolen, dahlia's, lathyrussen en aardbeien.  Elke keer als er gladiolen in bloei komen, pluk ik ze voor een boeket.  Dit keer waren er een paar oranje, dus ging ik een vlammend boeket maken.




9 opmerkingen:

  1. De cephalaria lijkt wel een beetje op een verkreukelde zonnebloem in het wit.
    Je hebt weer prachtige bloemen laten zien. En een prachtig gladiolenboeket en die dahlia die daar inzit ziet er ook mooi uit.
    De jonge zwanen zijn heel vertederend.
    Fijne dag!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De paprikakassen op de achtergrond van je tuin,dat is nog best toepasselijk.
    Toch?
    En die drukke weg,daar kun je in Nederland haast niet omheen,die zijn er onderhand teveel.
    Maar jouw tuin is een wereld op zich,waar je je inderdaad in een paradijsje waant...daar kun je de buitenwereld even met gemak buiten sluiten.
    Je foto's zijn weer prachtig.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was weer genieten bij je.En de omgeving kun je nu eenmaal niet veranderen maar wel even buiten sluiten in zo'n tuin als die van jou toch? Elke keer weer prachtige foto's waar ik van geniet .Die Verbascum is echt prachtig maar wel een plant voor een grotere tuin denk ik ,ik heb wel een paar keer met mooie zalmkleurige in mijn handen gestaan !Dit jaar voor het eerst Gladiolen gepoot ,Nope alleen groene slierten helaas.En zo'n boeket,Zucht ,zo mooi uit eigen tuin !! Laat ons maar lekker meegenieten hoor van al dat moois.
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi,Janneke! What a beautiful flowers you've got there! And how much work you made for :o) I'm absolutely in love with you Verbascums, they are gorgeous! Is it easy to grow them? I wish I could grow them at my balcony in a pot. What do you think? Is it possible? I love your photo of young swans and your divine bouquet as well. And your flower mosaic looks amazing too. You are so talented.
    Happy week to you :o)
    Love
    Natasha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. You have such a lot of variety in your 'wildish' garden and I love the bouquet for the house - such lovely colours.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor mij is werken in de tuin een echte ontspanning. Na een hele week door te brengen op kantoor, voel ik mij een stukje herleven tussen mijn bloemen en planten.

    Die Verbascum heeft inderdaad een prachtig kleur.

    nog veel tuinplezier

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooooooooooooooooh..................quells sont MAGNIFIQUES vos fotos des fleures!!! :O) J`adore!!!!!!! :O) Et le bouquet.......il est juste MAGNIFIQUES!!!!!!!!
    Have a nice day!!!!!!
    xxx Maria xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I love your beautiful flowers and your wonderful photographs, I just wish I could read Dutch. Do you have a translator?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, dat paradijs op aarde..je moet het wel zelf zo bijhouden hè..ik lees in dit postje een beetje van...ja ja, maar het is toch veel werk...snap je helemaal, wil je het een beetje bijhouden, dan is het echt niet allemaal vakantie..
    Pispotjes...ggr, die heb ik ook een stukje, daar helpt echt niks tegen. wat we ook steeds meer krijgen (van de buren) zijn wilgenroosjes enzo, allemaal van dat ploezenspul...
    En die kassen...ach, die houden je uit de wind toch, wij kijken 4 maanden per jaar op plastic tunnels van de aardbeien, alleen hebben we wel het geluk dat we niet aan straat wonen, maar 'dwars'erop een stukje er vandaan. dat wel.
    En je verbascum is MOOI, ik heb zo een witte die vanzelf gekomen is, en staat er ook al een jaar of 4..

    BeantwoordenVerwijderen