donderdag 12 juli 2012

OUDE ROZEN (Souvenir de la Malmaison en Chapeau de Napoleon)

Ik heb 2 ouderwetse rozen in de tuin die me aan Josephine vicomtesse de Beauharnais, geboren Marie-Josèph-Rose de Tascher de la Pagerie (1763-1814) doen denken.  Nadat haar huwelijk met Alexandre de Beauharnais gestrand was, werd zij in 1795 door vicomte de Barras voorgesteld aan Napoleon, die smoorverliefd op haar werd. Er volgden vurige liefdesbrieven. Kort nadat Napoleon en Josephine aan het einde van de 18e eeuw het huis Malmaison in bezit kregen, werd Josephine gegrepen door een passie voor rozen. In 1804 werd zij tot keizerin gekroond. In La Malmaison legt Impératrice Josephine de eerste rozencollectie van Europa aan, ongeveer 250 variëteiten. Ze vulde haar tuin met rozen uit Engelse en Franse kwekerijen ondanks dat de landen met elkaar in oorlog waren.  André Dupont, een hovenier die graag rozen kruiste, was voor de verzameling verantwoordelijk.
Ten onrechte werd er pas postuum, 3 decennia na haar dood een roos naar haar genoemd: "Impératrice Josephine".

Deze roos staat dus nog steeds op mijn verlanglijstje.  Ze hoort gewoon bij de rozen "Souvenir de La Malmaison" en "Le Chapeau de Napoleon" die nu beiden wel in mijn tuin mooi staan te bloeien.



Rosa "Souvenir de La Malmaison" vind ik een prachtige roos die doorbloeit tot de vorst invalt. Ik heb menig keer in november nog enkele bloemen geknipt voor in een vaas of drijfschaal. Wel is jammer dat ze slecht bestand is tegen slecht weer, de knoppen of bloemen worden dan vieze bruine dotten. Het is een  sterke gekwartierde Bourbonroos met vleeskleurige roze bloemblaadjes. De bloemen zijn groot en gevuld en geuren sterk. De roos wordt niet hoger dan 60 cm.  Deze roos mag niet ontbreken in een rozentuin.





Rosa "Chapeau de Napoleon", ook wel genoemd Rosa centifolia "Cristata". Dit is een mosroos, ontdekt op een kloostermuur in Zwitserland en geïntroduceerd door Vibert in Frankrijk in 1827. De knoppen hebben een vergrote kelk die bedekt is met groene, sterk naar balsem ruikende stekels. Wanneer de kelk opengaat, lijkt het iets op een steek, vandaar de naam. Maar ja, daar moet je wel wat fantasie voor hebben. Deze roos wordt een flinke struik van 1,20 m. hoog en bloeit niet door.






10 opmerkingen:

  1. Hallo Janneke,welkom als nieuw volgster bij House of Seasons, nieuwsgierig meteen even bij jou gekeken en wat een moois zie ik voorbij komen, een echte tuinierster!En een hondenliefhebber!
    Ik heb even zitten genieten op jou blog en ga je volgen! Ik ben niet trouw in reakties achterlaten wel in volgen, maar dat komt door te weinig uren in de dag!
    Misschien tot ziens bij mij in de winkel en anders op het blog!
    Liefs
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk, wat heerlijk. Geweldig die opname's van deze rozen Janneke. Ik heb een roos die ook niet opent en versnotterd in de regen dat is The Scotsman een prachtige zachtlila varieteit. Ook zijn veel rozenstruikjes in spagaat gegaan door de slagregens van zondag. Nou ja ik moet toch wat te mopperen hebben, hahah (lol). Ik heb ook goed nieuws ik heb vanavond een leencamera opgehaald bij de winkel waar ik mijn camera heb gehaald. Als ik 18 was geweest ging ik nu accuut huppelen Janneke. Lekker in het weekend even uit proberen.
    Fijne avond nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor dit leuke en informatieve log weer over rozen en wat voor rozen. Vooral de bovenste (sorry maar die naam ben ik alweer vergeten)vind ik bijzonder mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie roos die eerste, prachtig die kleur. En de tweede roos wat een aparte roos, nooit gezien of van gehoord, we blijven nieuwe dingen zien,toch............gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Rozen zijn ook altijd mooi, die vervelen nooit. De bovenste foto lijkt de roos bijna van een heel dunne stof. Dat kan door de foto lijken, maar ik vind het heel mooi!
    En dank voor je mooie verhaal achter deze rozen. Geeft een andere dimensie.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer schitterende rozen,Janneke.
    Met een duidelijke uitleg.
    Zo komen we nog eens wat te weten.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi, Janneke! These roses are stunning! I'm absolutely in love with them :o) BEAUTIFUL!!! Thank you for telling us their history. Very interesting, thank you
    Happy and sunny Sunday to you
    Love
    Natasha

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige rozen heb je in je tuin staan Janneke! Leuk om er ook iets meer over te weten.

    Een fijn weekend!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. La rose mousseuse! I love it!
    I just wish my garden were larger so I have the space for all the roses I want :-)

    BeantwoordenVerwijderen