vrijdag 1 februari 2013

SPELEN MET BLOEIENDE BOLLEN - PLAYING WITH BLOOMING BULBS

In de serre komen steeds meer bolletjes tot bloei.  Vandaag gaan we maar eens met de blauwe en witbloeiende aan de gang.
De Iris reticulata, het dwergirisje komt oorspronkelijk uit Turkije, de Kaukasus, Iran en Irak.  Daar worden ze op grote schaal gekweekt. De ovale, toegespitste bolletjes doen het goed op kalkrijke, doorlatende grond in de volle zon of halfschaduw.  Ze zijn vooral geschikt voor rotstuinen en bloeien vanaf februari.  De bloeiwijze is groot in verhouding tot de rest van de plant, het spitse blad gaat na de bloei pas groeien.
In onze tuin heb ik ze diverse keren geprobeerd, maar het blijft meestal een één-, hooguit tweejarige show, dan zijn ze spoorloos verdwenen.  Dit keer had ik een idee. De zwanen van de kringloopwinkel, daar zou dat blauw wel mooi in kunnen staan, dus zette ik moederzwaan en haar kleintje vol met blauwe irisbolletjes.
Tijdens de vorstperiode verhuisden ze van kas naar serre en daar zijn ze snel tot bloei gekomen. Het is niet zo'n explosie van blauw als ik me had voorgesteld, sommige bloeien al en andere komen nog maar net boven de grond, maar toch de moeite waard om te laten zien.


 In the conservatory more and more bulbs come into flower.  Today I'll get to work with the blue and white flowering ones.
The Iris reticulata, dwarf iris, is a widespread species from Turkey, Caucasus, Iran and Iraq. In that region they are grown on large scale.  The bottle-shaped bulbs require an alkaline, well drained soil and sunny positions. They are ideally suited to the rock garden or the front of borders and are flowering in February. 
In our garden I tried them various times but it remains a one year, sometimes two year show.  I suppose that's due to the fact I have no rock garden soil. 
This time I had an idea. I planted mother and baby swan full of bulbs of the blue Iris reticulata. During the frost period I moved them from the cold greenhouse to the warm conservatory where they quickly came to bloom.  It is not that explosion of blue as I imagined, some are in flower others just peep above the soil, but I think it's worthwhile to show. 



Ik had gelukkig witte hyacinten in mijn blauwe bollenglazen gezet en die beginnen nu ook te bloeien.

Fortunately, I put white hyacinths in my blue bulb glasses, where they just start flowering.




En dan de witte Amaryllis bloem. Hij stond eerst in een pot op de vensterbank maar werd topzwaar en knakte, nu heb ik hem op een glazen schaal gelegd.

The white Amaryllis was first in a pot on the windowsill but became too heavy for the stem and has broken , now I put the white flower on a glass dish.



16 opmerkingen:

  1. Schattig, die blauwe irissen. Ik heb allemaal witte in de tuin staan. Ze hebben het hele jaar door blad, maar ik zie nog niet veel nieuw blad. De sneeuwklokjes beginnen behoorlijk te groeien, maar nog geen bloemetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke Blauw/Witte post.De iris heb ik nog nooit in huis gehad ,ze zijn echt heel mooi.En wat staan ze leuk in die zwanen .Mijn Hyacinten staan nu buiten helaas .Ik ga nog eens kijken waar ik niet allergisch voor ben.
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig is je iris en de blauwe bollen glazen zijn geweldig. Benijdenswaardig hoor een serre waar al dat moois groeit en bloeit.

    Fijne weekend,
    B.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Irisjes zijn zo leuk he, vooral die blauwe kleur. Dus dat blauwe glas met je witte hyacinten zijn ook prachtig..............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi hoor, die prachtige irisjes. Ik zie ze bij mij eigenlijk ook niet terug.
    Wat een bijzonder verhaal uit je vorige blog van de door jou gezaaide cypressen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Janneke,
    Wat een mooie blauw-witte combinatie zo... Heerlijk om te zien. Ik heb juist afgelopen week iris-bolletjes buiten in een mand gezet, in ons kleine voortuintje... Hopelijk gaan ze allemaal uitkomen en dan heb ik daar ook zo'n mooi blauw hoekje. Nog wat andere bolletjes, zoals anemone blanda en crocusjes, al weet ik de precieze namen niet hoor. Ik kreeg laatst een zak met wat soortjes van mijn ouders, die ze overhadden... Ook twee soortjes binnen in een schaal gedaan, maar ik ben vergeten de namen op te schrijven. Ach, als het maar leuk is...
    Ik wens je een heel mooi weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. PRACHTIG! wat is dit mooi en sfeervol,ik ben verliefd op je zwanen en je bollen erin,ook je hyacint glazen vind ik geweldig,echt een geniet post,fijn weekend,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I love Iris reticulata and have several different varieties in the garden. Some in the ground and some in pots. All are showing signs of growth and I can't wait for them to flower.
    What a lovely display you have created - the blue and white looks so fresh!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En wat zijn de zwanen trouwens prachtig,waar ze
    in staan,Janneke.
    Zo sierlijk.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die zwanen zijn geweldig! Echt iets van vroeger volgens mij, maar zo met die bollen is het weer helemaal nieuw!
    Veel plezier met genieten binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Janneke, wat een prachtige vaasjes laat je ons zien en wat zal het heerlijk naar voorjaar geuren in je huis! Heel mooi! Ik ga morgen denk ik ook op pad voor wat bloeiend voorjaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je collectie voorjaarsbolletjes staat er prachtig bij Janneke! Hoe is het bij jou in de tuin? Komt er al iets omhoog? Wij zijn al een tijdje niet meer geweest. Ik hoop dat het van het weekend lukt om even een kijkje te gaan nemen.

    Fijn weekend,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben helemaal weg van de blauwe irissen echter bij mij zijn ze altijd zo weg in huis. Ze ruiken ook zo heerlijk. Ik hoop dat je er nog lang van mag genieten.
    Hartelijke groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bij jou zijn ze ook mooi Janneke en de combi met witte hortensia's. De mijne zijn deels al weer uitgebloeid. Jammer, dat gaat me te snel. Post dus mooi op tijd gemaakt ;-). Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Your arrangements are beautiful!! I have the same iris growing in my garden. The foliage came up last fall but I won't see flowers for quite a while. The amaryllis look like big day lily flowers. Stunning! :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. I love hyacinth in the bottle. I'm so impress with the variety of bulbs in your county. It's disappointing coz we don't get many here.

    BeantwoordenVerwijderen