donderdag 21 februari 2013

SNEEUWKLOKJES - SNOWDROPS

Galanthus nivalis in de tuin.


De sneeuwklokjes bloeien nu volop. Ze zijn leuk en één van de eerste voorboden van een nieuw tuinjaar. Welke tuinier kijkt nu niet al vanaf begin januari verstolen rond in zijn tuin of er nog geen witte puntjes tevoorschijn komen?  In onze tuin hebben de sneeuwklokjes wel wat startproblemen gehad, bolletjes kopen had weinig effect, er kwamen maar enkele bloemetjes uit.  Toen hoorde ik dat sneeuwklokjes het beste resultaat geven als je ze  "in the green" plant, dus eigenlijk na de bloei.  Een zus van een tuinvriendin had een tuin met heel veel sneeuwklokjes en daar kreeg ik een paar pollen van.  Ik haalde de bolletjes voorzichtig uit elkaar en pootte kleine polletjes op verschillende plekken in de tuin.  We zijn inmiddels heel wat jaartjes verder en nu begint het er aardig op te lijken.  Ik heb geen grastapijt met sneeuwklokje, ook geen veld met sneeuwklokjes, maar her en der over de tuin verspreid staan aardige pollen.  Elk voorjaar haal ik weer wat polletjes uit elkaar en verdeel ze over de tuin. Zo worden het er langzaam maar zeker meer.  Ook heb ik een enkele keer op een sneeuwklokjes-evenement  nog een andere soort erbij gekocht. Maar ik zou mij zeker geen galanthofiel willen noemen, daarvoor vind ik ze toch overwegend te veel op elkaar lijken, sterker nog het is toch wel ietwat vreemd dat de echte galanthofiel uit zijn dak gaat bij het vinden van weer een nieuw sneeuwklokje met net een ander groen vlekje. Weet iedereen wel wat een rechtgeaarde galanthofiel is?  Volgens Hanneke van Dijk, die samen met Gert-Jan van der Kolk een boek over sneeuwklokjes heeft geschreven, herken je de echte galanthofielen aan hun houding.


Ik citeer:

"Met de benen stevig uit elkaar geplant, ver voorovergebogen turen zij naar sneeuwklokjes waar zij met hun duim de buitenste bloemblaadjes voorzichtig tegen de binnenste bloemblaadjes duwen om zo de tekening goed te kunnen zien.  Een nieuweling onder de galanthofielen is gemakkelijk te herkennen doordat zij met de ene hand de bloem vastpakken, terwijl ze de bloemblaadjes met de andere hand optillen. Zo'n nieuweling wordt door de echte galanthofielen genegeerd en dat komt nooit meer goed. Wie moeite heeft zo diep door te buigen kan eventueel knielen, maar kniel nooit op twee knieen, maar op één. Leg in geen geval iets onder die ene knie, want één vochtige knie is het kenmerk van een echte galanthofiel."




Snowdrops on the nursery of Josephine Dekker.

The snowdrops are now in full bloom. They are lovely and one of the first heralds of a new gardening year. Which gardener is not furtively looking around from the beginning of January to see if there are already little white points appearing?  In the past the snowdrops had some starting problems in our garden, buying bulbs gave little effect, we had only  a few flowers. Than I learned that snowdrops give the best result if you plant them "in the green". A sister of a gardening friend had a garden full of snowdrops, she offered me some clumps. I separated the bulbs carefully and planted little pollens on various spots in the garden. In the meantime time has go on and now it begins to look nice. I don't have a grass carpet with snowdrops, also not a field of snowdrops, but spread all over the garden there are a fair amount of clumps. They increase more and more. I also bought some other cultivars when visiting snowdrop events. But I should not dare to call myself a galanthophile, for this I think they tend to be very similar, even stronger, I think it a bit strange but funny that the real galanthophile goes crazy when he discovers another new snowdrop with just another tiny green spot.  Do you know the real galanthophile? According to Hanneke van Dijk, who has written together with Gert-Jan van der Kolk, a book about snowdrops (in Dutch), you recognize the real galanthophile on their attitude. 
I quote :


"With legs planted firmly apart, they bent far over to peer at snowdrops,  of which they push carefully with their thumbs the outer petals against the inner petals in order to be able to view their sketch as good as possible.  A new-comer among the galanthophiles is easily to recognize because they hold the flower with one hand while lifting the petals with the other hand. This is a mortal sin and the new-comer will be ignored for ever by the real galanthophile. Who has trouble with bending over so far is allowed to kneel down. But never kneel on two knees, you have to kneel just on one knee and never put something underneath the knee for one wet knee is the characteristic of the real galanthophile."


Hierboven de Galanthus elwesii in de tuin,  zoals je ziet is dit nog maar een mager polletje.  Deze soort groeit gemakkelijk maar zaait zich nauwelijks uit.  Ze verschillen van de gewone sneeuwklokjes door hun glanzende blad en forsere bloemetjes.

Above the Galanthus elwesii in the garden. This snowdrop grows easily but is hardly self sowing.  The difference with the usual snowdrop is the glossy foliage and the bigger flowers.



Dit is de Galanthus 'S. Arnott'.  Een sneeuwklokje met vrij lange stengels en een mooie ronde bloem. Een stevige heerlijk geurende sneeuwklok, daarvoor moet je hem wel binnenhalen want buiten is het te koud om de geur waar te nemen.

This is Galanthus 'S. Arnott'. A snowdrop with rather long stems and pretty shaped round flowers.  A strong snowdrop with lovely fragrance but outside it is too cold to perceive the fragrance so better take it indoors to have the joy of it.


Galanthus nivalis 'Flore Pleno' is een dubbelbloemig sneeuwklokje en wordt al gekweekt sinds 1703. Dit sneeuwklokje heeft korte steeltjes, breidt zich gemakkelijk uit en is een juweeltje voor de wildere tuin.

Galanthus nivalis 'Flore Pleno' is a double one and already cultvated since 1703.  This snowdrop has short stems, grows easily and a gem for the wild garden. 



 Heb vandaag ook wat sneeuwklokjes binnengehaald / Today I picked snowdrops to enjoy them inside.



"The snowdrop, Winter's timid child,
Awakes to life, bedew'd with tears"
- Mary Robinson -


Galanthus elwesii


Galanthus nivalis 'S. Arnott'


Zo worden ze in Engeland verkocht, in bosjes van zesendertig bloemetjes met een klimopblad en een touwje vastgebonden.

In this way they are sold in England, in bunches of thirty-six flowers with an ivy leaf and tied with raffia.



29 opmerkingen:

  1. Mooie post heb je weer gemaakt,Janneke.
    Ik heb ze niet in mijn tuin trouwens.
    Maar mooi vind ik ze wel.
    Zo teer en lief zien ze er uit.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Janneke,
    Wat een geweldig mooie bloemetjes zijn dit toch, en zeker die dubbelbloemige.
    Een heerlijke genietpost heb je weer gemaakt...
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind ze geweldig,helaas heb ik er nu niet veel,in mijn hobbytuin die ik toen had,heel veel,ook verschillende soorten,maar door een depressie kon ik mijn tuin niet houden en kon ze ook niet meenemen,want ik had toen geen tuin of balkon bij mijn nieuwe huisje van toen,vind het nog steeds erg,fijne avond,je foto`s zijn schitterend,ze zijn zo lief in een vaasje,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie sneeuwklokjes! Ook hier is het maar gelukt toen ik een polletje kreeg van iemand en dat plantte. Met bolletjes die ik in het najaar in de grond stak, lukte het ook niet. Intussen zijn er drie redelijke pollen. Die dubbele vind ik ook heel mooi, ooit ook bolletjes van gekocht maarre.... niets.... hopen maar dat ik op een andere manier ooit eens aan een polletje raak. Wat leuk om ze zo in je kleine vaasjes te zien. Heb ik nog nooit aan gedacht. Heel vaak worden de bloemetjes hier gewoon opgegeten of aangevreten, geen idee waardoor, maar ze plukken is misschien wel een oplossing. Kan ik er toch binnen van genieten.
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zijn het toch mooie bloemetjes. Echt om van te genieten.
    Ik moet een beetje lachen om het verhaaltje wat je schrijft over de galanthofielen. Zondag toen ik aan de rand van het park midden in de berm die wat afloopt,tussen alle bladeren en weet ik wat, bezig was sneeuwklokjes op de foto te zetten, kwam er een echtpaar voorbij wandelen. Zei de man: "Dat is ook wat als je zo een bijzondere mier moet fotograferen". Zei de vrouw: "Nee joh, dat gaat om de sneeuwklokjes"! En ik, ik ging onverdroten verder.
    Mooie avond Janneke!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O ze zijn zo mooi!!!! en ik zie het als het begin van het nieuwe tuinseizoen...... groet, Diny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Galanthofielen en het heeft niets met beleefde heren te maken, hahaha... Bij ons doen de sneeuwklokjes het niet en zijn ze na twee jaar of zo weer verdwenen, zo jammer! Leuk al die verschillende soorten, kan me er wel iets bij voorstellen als je echt liefhebber bent. Mooie bosjes heb je gegroepeerd in de vaasjes. En dat die Engelse bosjes van 36 maakten met een klimopblad erbij. Leuk, vast veel symboliek?! Je citaat over de houding vind ik wel een giller...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Galanthofiel of niet, je sneeuwklokjes zijn prachtig. De dubbele zijn mooi, maar de eenvoud van de Galanthus elwesii is voor mij de échte sneeuwklok. Ik heb ze sinds vorig jaar ook weer van uitgebloeide bosjes bollen mijn moeder. Je citaat is erg grappig. Fijne week nog. Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We have snowdrops as well, but only three varieties. I do love them, but cannot get too excited about the different varieties.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Janneke, lovely post and photos! I like especially 'Flore Pleno', a double one! Is excellent!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sneeuwklokjes zo'n lief bloemetje en als die in de bloei staan dan gaat het nieuwe tuinleven weer op gang komen, heerlijk toch...............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooie post Janneke.

    Die dubbelbloemige sneeuwklokjes zijn prachtig!!

    Fijn weekend
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beautiful snowdrop photos! I have been wanting some of Galanthus 'S. Arnott' for awhile... I am making myself wait until we move to amass a collection. I did not know that they sold them as cut flowers in England! They are truly popular over there!
    ~Julie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow! You have showcased your snowdrop collection beautifully, Janneke!
    Your doubles are lovely. There are a few very nice looking snowdrops available - I have to admit, I don't think I could spend lots of money on them - it would break my heart if they were to die!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. No, I love snowdrops in February, but I don't want to spend lots of money on them either. We leave that to the real galanthophiles.

      Verwijderen
  15. Prachtige post...en ik moest gewoon lachen om je beschrijving van hoe je een galantofiel kunt herkennen,,,en waar je een nieuweling aan herkent...prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ooo wat zijn het prachtige tere bloempjes om te zien , en wat zijn er veel verschillende sneeuwklokjes.Heerlijk om mee te mogen genieten van je mooie beschrijvingen en foto`s.Bedankt en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heerlijk verhaal over de sneeuwklokjes. De soorten die jij laat zien kende ik helemaal niet.
    Een heerlijk weekend gewenst Janneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zie de sneeuwklokjes overal... behalve in mijn eigen tuintje. Toch weer iets verkeerds gedaan bij het planten van de bolletjes :( Dat betekent maar een ding, gewoon genieten van jouw sneeuwklokjes.

    Lieve groet,
    B.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de bolletjes afgelopen najaar geplant hebt, kunnen ze nog wel komen.

      Verwijderen
  19. Wonderful snowdrops ! You really have already spring, lucky you ! Janneke, you might like to see this video
    http://www.washingtonpost.com/local/letter-from-ireland/2013/02/19/dac385ca-722e-11e2-8b8d-e0b59a1b8e2a_story.html

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Those doubles are fantastic pictures. I love your description of galanthophiles, recognised by their wet knees. I can still bend over myself but although I Iove snowdrops cannot get too excited about the different ones- although I covet the one you see with a yellow calyx.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Janneke, your snowdrops and photographs are gorgeous. I wrote a longer reply but removed it because the translation didn't turn out very well.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat zijn ze toch leuk die Sneeuwklokjes.Ik heb ze zelf niet maar vlak naast ons hek staat in de gemeente tuin een heel grote pol ,eigenlijk bijna helemaal verscholen.Ik ga ze dus gewoo straks verdelen ,en ook wat in mijn eigen tuintje dus haha.
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  24. oh quelles jolie fotos des fleures!! ;0) C`est MAGNIFIQUE!!!

    Bonne semaine!!

    xxx MAria xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Your post made my day! Shame on me, but I don't have snowdrops in my own garden. What delightful pictures! Thank you so much!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ich mag die niedlichen Schneeglöckchen sehr. Auf deinen Bildern kommen sie besonders schön zur Geltung.
    Meine Schneeglöckchen stecken alle unter einen dichten Schneedecke verborgen. Hoffentlich kommen sie bald wieder hervor.
    In den letzten Jahren haben sich die Frühlingsboten in meinem Garten gut vermehrt. Allerdings nur die ganz einfachen Sorten. Mit gefüllten oder anderen Raritäten hatte ich bisher Pech.
    Gruß, Anette

    BeantwoordenVerwijderen