donderdag 7 februari 2013

DE LAATSTE BOLLENGLAZEN SHOW - THE LAST BULBGLASSES SHOW

Dit zijn mijn laatste hyacinten op glas, ze zijn topzwaar en daarom heb ik ze van de serre naar een tafeltje in de kamer verhuisd waar ze gezellig op een rijtje tegen de lambrisering kunnen leunen. Ik vond het wel grappig staan zo, dus toch nog maar wat foto's gemaakt. 


These are my last Hyacinths on glass, they are top-heavy and therefore I moved them from the conservatary to the drawing room where they are leaning cosily against the paneling in a row. I thought it pretty to look at, so I made some pictures. 




Als je er oog voor hebt, zijn de wortels in het glas zeker zo mooi als de bloemen.

If you have an eye for it, the roots are just as beautiful as the flowers.


Nu ik toch weer over bloembollen bezig ben, in 1996 is er een heerlijk boekje met bollenverhalen uitgegeven   van Rita van der Zalm :  Bloembollen, een liefde voor het leven.  Het is bepaald geen droge kost, zij vertelt op haar eigen geestige manier over haar bollenliefde, daarbij is het ook nog eens informatief.  Wie het nog niet heeft, ga er naar op zoek en leg het op het nachtkastje, je blijft er wel wakker van.
Ter overtuiging een citaat :

"Vanmiddag moet ik trouwens 'hoedjes' vouwen, voor de hyacinten die al neuzen gaan krijgen. Want in duistere winkeltjes en op rommelmarkten koop ik altijd oude bollenglazen en ik vind het zonde om ze met hyacint maanden in de kelder te laten staan tot de neuzen hoog genoeg zijn om in het licht te mogen. Ik rol dus puntmutsen van behangrestjes, zet die op de hyacinteneuzen en dan staan de glazen te pronk voor het keukenraam, de punten perfect passend bij het keukenbehang. Mijn dochters liggen dubbel en vragen of ik soms ook een grote punthoed voor mezelf heb gevouwen, en of ik hem op durf te houden als er gebeld wordt."

Zo'n verhaal is toch genieten en ook nog informatief.  Zelf houdt ik inderdaad mijn bollenglazen maanden in de kelder, ik keek het boekje weer eens door en kwam dit tegen, lijkt me een heel goed idee om eens te proberen.


Talking about bulbs I remember I have a Dutch bulb novel, "Bulbs a love for life", written bij Rita van der Zalm, printed in 1996.  She tells in her own funny way about her love for bulbs, moreover the book gives lots of useful information. If you don't have it already, look for it and put it on your bedside, you won't fall asleep. 

To convince you, I have the following quote:

"This afternoon I have to fold hats, for the hyacinths which get already "noses", for in dark shops and flee markets I always buy old bulbglasses and I think it a pity to put them with the hyacinths for months in the dark basement until their "noses" are big enough to put into the light. That's why I 'm rolling pointing hats of wall-paper left-overs. I put these pointing hats over the bulbnoses on the glasses. In this way they show nice on the kitchen window sill. The pointing hats perfectly matching with the kitchen wall-paper.  My daughters lie doubled up with laughter and ask me if I have made a big pointing hat for myself too, and if I dare to keep it on when someone rings the bell of the frontdoor." (As far as I know the book is never translated in English)

I enjoy reading this kind of stories and it's informative too. I always kept my bulbglasses for months in the basement, I was reading this book again after a long time and was surprised, another good idea to give a try for next year. 



Zoals je ziet, ben ik voor wat  plaatjes eens in mijn kasten gaan zoeken naar wat bijpassend materiaal. En ja natuurlijk, daar vond ik nog wat mooi heel oud serviesgoed.  Een koffiepot met een viooltjes decor van Société Ceramique en een melkkannetje met kop en schotel, ook van Société Ceramique maar dan een iets anders viooltjes decor.

As you see, just for the show I have been looking in my cupboards for some transferware. And of course, there was the very old coffeepot with violets of Société Ceramique and the jug with cup and saucer decorated with another violetdesign, but also from Société Ceramique. 





26 opmerkingen:

  1. Dat ziet er prachtig uit,Janneke.
    Zo samen met het servies.
    Zo zie je maar weer,wie wat bewaard heeft wat.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhh prachtig,zo schitterend op de foto gezet,wat zal je huis heerlijk ruiken,ik ga ook eens op zoek naar hyacint glazen,heb ze wel is gehad,maar weet niet waar ze zijn,beter met mutsjes op,vind ik ook een leuk gezicht,fijne avond,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Janneke, I've never forced the hyacinths myself, I buy them in pots. But seeing nice roots and flowers I decided to do like you, although I need to purchase more glasses. I love this jug and cup!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Janneke, perfect hyacints, and perfect Dutch with bulbs and hyacints ! Roots are really also beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Janneke,
    Hyacinthen horen echt tot mijn favorieten deze tijd van het jaar... ze zijn echt prachtig.
    Leuk verhaaltje... dat stukje uit het boekje, met die papieren hoedjes...
    Fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige Hyacinthen in prachtige bollenglazen!
    Fantastisch serviesgoed!
    Dat bollenboekje lijkt me heel leuk om lezen. Zo'n boek dat je in één trek uit wil lezen en dat je dus inderdaad wakker houdt.
    Benieuwd of we hier volgend jaar Hyacinthen met puntmutsjes zullen zien ;-)
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat staan ze gezellig je Hyacinten.Het lijkt net of ze met veel armpjes staan te zwaaien haha.En wat een leuk servies heb je erbij gezet!!
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het lekkerste parfum in huis is toch wel dat van een hyacinth. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I love the fragrance of hyacinths, and your display is lovely, this book sounds like a good read too, something with a bit of humour to it.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi die hyacinten, en ze ruiken zo lekker. Dat oude serviesgoed is ook zo schattig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. A lovely display Janneke - mine have all finished now.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. What lovely hyacinth photos. They're one of my favourite flowers and they smell amazing. Yours display of flowers is super.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die dichte wortelknoedels in dat glas, ook heel mooi! Sfeervolle foto's heb je gemaakt, subtiel van kleur. Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie foto's heb je gemaakt. Ze ruiken zo heerlijk hyacinthen. Jammer dat ze dan zo omhoog schieten. Zo bij elkaar staan die bollenvaasjes wel leuk.

    Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Janneke you have shown these little beauties well and I do think the roots look lovely inside the glass vases.
    Your displays are so fresh looking!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig, ze zijn inderdaad topzwaar maar zooo mooi. Jammer dat je ze niet ruikt op de foto's. Nog even, en dan is er buiten weer van alles te beleven....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ziet er toch prachtig uit Janneke ! En dan dat servies erbij, dit plaatje kan zo in een tijdschrift. He, 't is toch nog winter geworden, je had gelijk ! Maar ik heb eigenlijk te veel te doen op het erf om het te laten liggen. 'hoop gauw wat van jouw tuin te lezen, 'lijkt me leuk! Volg je nog naar net, dus ben benieuwd. Groetjes ook voor Snarf

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoop zelf ook snel weer de tuin in te kunnen gaan, heb zin in voorjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel leuk Janneke, die hyacinten in glazen vaasjes. Brengt meteen de lentesfeer in huis!!

    Liefs
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh, Janneke! Your hyacinths are wonderful! I love them in the glass, since I agree with you - the roots are beautiful too! Your tea set is lovely! Thank you so much!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh il sont très très jolie vôtres hyacinthes !! J`aime beaucoup!!! :0) Ca apporte déjà le printemps !!
    Je veux le printemps aussi !!!

    Bonne semaine!! Et merci de votre doux commentaire chez moi!!!

    xxx Maria xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Als ik je foto's zie ruik ik bijna hyacinten! En wat een goed idee die hoedjes, ik vergeet mijn hyacintenglaasjes als ik ze in de kelder zet, en dit is vast veel leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik wou dat de computer geur over kon brengen. Wat zal het heerlijk ruiken bij jou in de serre. Ik wou dat ik er een had.
    Hartelijke groetjes marijke en dat het maar gauw lente mag worden janneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wow! How simply gorgeous!!! Now I am kicking myself for not setting some bulbs indoors this winter for blooms. I bet they smell so heavenly. Have a good week ahead.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Love! Love! Love your hyacinths, Janneke! ADORABLE!!!!
    Have a happy week
    lot of love
    Natasha

    BeantwoordenVerwijderen