vrijdag 21 september 2012

GEEL/ORANJE IN DE OVERGANG NAAR DE HERFST


Helianthus 'Lemon Queen'

In vervolg op de vorige post over mijn tuin in september, komen dit keer de geel/oranje/rode bloemen aan de beurt.  Mijn gevoel zegt dat ik daar heel veel van heb maar dat is toch niet zo.  De zachter getinte roze/paarse bloemen  zijn veruit in de meerderheid.  De felle kleuren vallen op en proberen voor te dringen, daardoor lijken het er meer dan dat het er zijn. Dahlia's maken de dienst uit in die kleuren maar dit jaar wat minder want een aantal hebben het na de winter helaas af laten weten.


Dahlia 'Bishop of Llandaff' 


Dahlia 'Preference'


Rosa Peaudouce syn. Elina, een roos gecultiveerd door Dickson in 1983.
Het is een sterke ziektebestendige roos met grote zachtgele bloemen en donkergroen glanzend blad, hoogte 1 m., lichtgeurend. Bloeit door tot diep in de herfst. Na de snij blijven ze heel lang goed op de vaas.





Phygelius capensis 'African Queen' is een heester tot 1.20 m. hoog.  Deze heester is matig winterhard en heeft het in afgelopen februari zwaar te verduren gehad, totaal afgevroren, dus moest vanaf de grond opnieuw beginnen.  Toch komen er nog wat bloemen. 


Kirengeshoma palmata, Japanse wasbloem, een vaste plant die van schaduw houdt.e wordt tot 80 cm hoog en breidt zich slecht uit.  Ooit plantte ik 3 stuks en het blijft een klein groepje. 



De prachtige bottels van de roos Scharlachsglut.


De teunisbloemen blijven maar doorgaan. Elke avond met de schemering ontvouwen de knoppen zich in enkele minuten tot bloemen.   Enkele staan er tussen de Verbena bonariensis waar ze niet horen, maar ze mogen blijven.  Als het vakantie is mogen de kleinkinderen 's avonds soms opblijven om dit wondertje te aanschouwen.


De Physalis, het lampionnetje is een echte woekeraar, die langs de vaart staat. Ondergronds maken ze lange stengels om het volgende jaar een stuk verder weer boven de grond te komen.  Inmiddels komen ze ook tussen de hortensia's op waar ik ze niet wil hebben.  Ik gedoog ze in de tuin omdat je ze gedroogd in herfst en winter voor kransen en boeketten kunt gebruiken.


De roos Westerland groeit over de pergola, samen met witte- en blauwe regen.  In de zomer zijn nieuwe lange takken boven de pergola uitgegroeid die nu weer bloeien.  Op de foto zie je alleen de lucht maar het is één grote wildernis daar.  Westerland is een gezonde, sterke oranje roos, die herhaaldelijk bloeit.


Een variëteit aan geel/rood/oranje bloemen in een handvaasje uit een tweedehands winkeltje. Ik kijk nu regelmatig rond naar meer handvaasjes maar ben ze nog niet tegen gekomen.


Het roosje in het midden van het stuk, met links ervan een abrikoos getinte knop, is van Ghislaine de Féligonde, een klimroosje met trossen van 10 tot 20 bloempjes, die veranderen van oranje naar zalm/geel/wit en roze. De roos wordt 3 m. hoog en bloeit rijkelijk in het begin van de zomer met in de herfst een redelijke tweede bloei.  Ghislaine de Féligonde, alleen voor de naam wil je haar al hebben, is al een ouwetje, ze dateert uit 1916 en komt bij Turbat in Frankrijk vandaan.


Er staan ook nog wat bloemen van de Brandende Liefde in de tuin.


De  Tropaeolum majus, oost indische kers. Daarvan staan er heel veel in en om de tuin in allerlei kleuren. Als je één keer een paar verschillende kleuren zaait, heb je ze voor je hele leven in vele tinten.


Ook de roos Brown Velvet combineert prima met de dahlia en andere bloemen.


14 opmerkingen:

  1. Het is zo mooi om vanaf het voorjaar als de bloemen vers tevoorschijn tot aan de herfst als de versterving langzaam intreedt, ze te volgen. De rozen blijven prachtig. Maar de herfstbloem dahlia heeft ook weer zoveel soorten en zijn ook zo mooi!
    Je foto's zijn prachtig, Janneke. Het was weer genieten.
    Fijn weekend!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat laat je me weer genieten met je verhaal en al je mooie foto's.Zoveel mooie kleuren ,de rozen Westerland en Brown Velvet zijn echt plaatjes .Bij mij was de Palmata dit jaar geen succes ,weinig bloem dus ik denk dat ik deze een andere plek ga geven met wat meer schaduw.Ook ik heb er drie staan maar het blijft wat iel.Geniet van je mooie boeket en ik wens je een fijn weekend
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke kleurenexplosie.
    Bij mij staan er voornamelijk nog de eenjarigen,de annabellen,
    wat rozen,en nog een blauwe hortensia in bloei.
    Echt al een herfsttuin aan het worden.
    De annabellen beginnen bruin te worden,heb er enkele al even geleden,afgeknipt en in de huiskamer neergelegd,ter decoratie.

    Ik wens je een fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je toch een enorme varieteit aan bloemen in je tuin Janneke. Het is een plezier om naar je foto's te kijken. Ook je boeket vind ik weer prachtig!

    Een fijn weekend toegewenst!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt een jaloersmakend mooie tuin. Ik geniet van je mooie foto's en je boeket uit eigen tuin. Lieve kleurtjes bij elkaar. Fijn Weekend. Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. You have a lovely selection of flowering plants in your garden Janneke, it must be hard for the garden in winter where you are. If i picked a bunch of flowers for my vase i wouldn't have many left in my garden, when the roses start flowering i should be able to get away with picking some flowers. Already some are nearly about to bloom. Have a good day.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je laat weer mooie plaatjes zien van je bloemen in je tuin en die handvaasjes ik heb ze nog nooit gezien...................gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Janneke, ik heb jouw blog sinds kort ontdekt en ik vind je tuin prachtig. Al die mooie foto's die je maakt , geweldig. En ook de beschrijving die je geeft van al je planten, zo uitgebreid. Ik zal een vaste klant worden van je blog. Groetjes van Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  9. You are so lucky to have so much still in flower and plenty to pick for the house.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zoveel mooie kleuren, je tuin moet een pareltje zijn...

    Heb er weer van genoten.

    Veel liefs
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Very beautiful autumn colour palette. Love the dahlias.
    Ingrid x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een bloemenpracht en al die kleurtjes, zo mooi!!
    ik hoop dat ze de stormachtige herfstdag van vandaag overleefd hebben en dat ze nog een beetje overeind staan!

    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  13. What a very pretty fall colored arrangement! I like your charity store bud vase too. I am sorry to read of the death of your two cats in the previous post. Your dog was very clever to have found them. I am sure they will be missed.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Your dahlias are gorgeous. I planted 4 this year with only one really producing beautiful blossoms. Your fall arrangements are really beautiful. Thank you leaving such kind comments at the Garden Spot.

    BeantwoordenVerwijderen