woensdag 26 september 2012

BOOMPERIKELEN

Dagelijks struin ik toch al gauw anderhalf uur rond met Snarf langs meren, vijvers, bosjes en weilanden.
Snarf  is een groot liefhebber van weilanden dan kan hij lekker rennen en oefeningen met de bal doen, waarna hij verkoeling zoekt in het water, lees : baggersloot, modderplas.  We lopen ook hele stukken tussen rietkragen door waar het lekker zompig is zodat ik mijn laarzen bijna overschep en Snarf helemaal onder de prut zit. Hier horen we regelmatig de kleine karekiet.  We houden niet zo van de gebaande paden, waar wandelaars in het weekend als eenden achter elkaar aan sjokken.


Voordat we Snarf hadden, kwam ik hier zelden en realiseerde ik me niet dat het zo dicht bij huis zo mooi was.  Ik heb bewondering voor de landschapsarchitecten die dit al weer heel lang geleden op papier hebben gezet en de mensen die het tot stand gebracht hebben en er alles aan doen om het mooi en vooral ook schoon te houden. Want wat kunnen de mensen er in een weekeinde een ongelofelijke troep van maken!


Euonymus europaeus - kardinaalsmuts

Ik geniet van elk seizoen en krijg er nooit genoeg van om naar bomen te kijken die her en der gegroepeerd staan en zo'n prachtig beeld geven van elk jaargetijde. Zo hebben we ook deze herfst weer onze belevenissen.



Snarf kruipt achter elke boom, vuilnisbak of bankje en gluurt naar zijn bal, die ik met mijn handige werpstok heel ver kan gooien. Dan sprint hij achter z'n schuilplaats vandaan en brengt de bal razendsnel bij mij terug of  legt hem op een strategisch punt neer.
Bij een groepje van drie bomen pak ik de bal van de grond met de werpstok, wat een zegen, zonder deze stok was in inmiddels invalide geworden door honderdduizend maal bukken.  Maar wat is dat, hij is aanzienlijk zwaarder geworden. Ik pak de bal uit de stok en zie dat het geen tennisbal is maar een ronde groene bolster, formaat tennisbal dus.  Ik bekijk de boom en concludeer, op het gevederde blad afgaande, dat het een vleugelnoot is. Maar nee, dat kan niet want de vleugelnoot draagt geen grote ronde gladde groene bolsters, maar snoeren van gevleugelde noten.  Ik steek de pseudo-tennisbal in mijn zaak en ga weer verder want Snarf staat al ongeduldig te wachten op de tennisbal welke hij inmiddels keurig voor mijn voeten geplaatst heeft.  Even later pakt Snarf zijn bal en spuugt hem net zo snel weer uit om de andere die er naast ligt te pakken. Haha, de noot had ook hem te pakken!


Juglans nigra - zwarte walnoot


Thuis ga ik op zoek in mijn bomenboek en constateer aan de hand van de pseudo-tennisbal dat de boom een Juglans nigra is. De zwarte walnoot. Deze heeft een langer blad dan de okkernoot en een groter aantal spits toelopende blaadjes, inderdaad heel veel op de vleugelnoot gelijkend. De noot is rond en heeft een harde schil, die moeilijk te kraken is. Klopt allemaal precies! Ook lees ik ergens dat de bladeren kruidig geuren en inderdaad ook dat had ik al geroken.

12 opmerkingen:

  1. Such a pretty tree-Black Walnut. Always the ball, Ben never tires of it. He especially likes balls that squeak. Enjoy your autumn Janneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. What a lovely area you have to walk Snarf in - and with such lovely trees - such adventures to be had.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Door Snarf,ontdek je dus extra mooie dingen.
    En ja,wat is de natuur toch prachtig,hé.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer wat bijgeleerd! Wat een mooie natuur zo dicht bij huis. Heerlijk voor een dagelijkse wandeling.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie plek om te wandelen. In de natuur ontdek je telkens weer wat nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo mooi is de natuur dat je steeds weer nieuwe dingen kunt leren.
    Maar wat een prachtige plek om te wandelen.
    Wel grappig dat Snarf zich ook vergiste.
    Mooie dag verder!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk om zo dicht bij de ongerepte natuur te wonen. En altijd weer wat moois te zien Janneke.
    Hartelijke groetjes
    marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Genoten van je verhaal.
    De Snarf acties lijken erg op die van Mika. Die kan in een modderplas gaan liggen om te drinken. Vanmiddag was hij ook weer helemaal zwart. Het mag de pret niet drukken. Zo wandelen in de natuur ontdek je hoe mooi het buiten is. Fijn wandelweekend. Groet, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Janneke, I enjoyed reading your story! Your dog is so lucky to have such a long walk. My dogs would be jealous to learn about 1 1/2 hour! And, he can play with walnuts!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. IK kan mij helemaal in je verplaatsen, heerlijk genieten, vooral deze tijd van het jaar, nog even allemaal op snuiven.

    Groet,

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi, Janneke! I`m so glad to be back and read your interesting blog again :o) I do love your autumn walking with Snarf and how you tell about it to us. It`s just a good reading :o) And I do love your beautiful pictures. Sorry about your cats, we`ve lost one last year too. So sad. Snarf is a good boy )))
    love & kisses
    Natasha

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Janneke,

    ben even bij je op bezoek geweest om bij te lezen/kijken wat ik allemaal gemist heb de afgelopen tijd.

    Ik heb genoten van je posts.

    Liefs,
    B.

    BeantwoordenVerwijderen