zaterdag 15 september 2012

DE SEPTEMBERTUIN

Het is half September, de ochtenden en avonden worden merkbaar frisser. Vanmorgen geen ontbijt op de veranda maar in de serre. In het weekend heeft F. (mijn man) Snarfendienst, doet hij de ochtendwandeling en maak ik het ontbijt klaar.  Komt hij terug om 8.00 uur en vraagt : "Waarom eten we niet op de veranda?". 
Ja, het kan altijd maar dan wel met een trui of vest, dus toch maar in de serre.  Ook 's avonds hebben we al weer een paar keer binnen gegeten. 
In de maand september kan er nog heel veel bloeien in de tuin.  De herfstbloeiende vaste planten beginnen te kleuren, een aantal rozen laten zich van hun beste kant zien,  vele éénjarigen staan er nog piekfijn bij en als bonus geven de Delphiniums een bescheiden tweede bloei.  

De tuin kreeg nog een flinke groeispurt, de laatste stuiptrekkingen van de zomer. De weelderige begroeiing begint nu ook her en der wat herfstkleur te vertonen. De klimrozen hebben lange nieuwe scheuten ontwikkeld en die moeten allemaal weer keurig opgebonden worden, de hortensia's groeien, bloeien en hangen over de paden. 
De uitgebloeide bloemen in de tuin worden regelmatig afgeknipt of als de hele plant lelijk wordt, tot de grond toe afgeknipt. Elke week gaan er wel enkele kruiwagens vol naar de composthoop en het leuke is dat je er niets van ziet in de borders, het staat gewoon nog mudvol. 
Afgelopen week heb ik ook zaden verzameld van Lupinen, tijgerlelies, pronkerwten, goudsbloemen enz. 
Het gras groeit nog goed, maar we hebben een explosie van mollen.  Onze buurman is een goeie mollenvanger, maar dit keer nemen ze hem in de maling.  Hij probeert ze al weken te vangen met wel 4 mollenklemmen, tot nu toe zonder resultaat.  



Ik dacht dat ik dit jaar alleen maar witte en purperen lathyrussen had, totdat er langs het hek nog mooie roze geurenden bloemen kwamen.


De éénjarige, klimmer Cobae scandens is ook een welkome laatbloeier, als het niet vriest kan deze doorgaan tot in november. De eerste bloemen gaan nu pas open.


Ook de Anemone hupehensis wordt druk door de hommels bezocht.


De Verbena bonariensis weet niet van ophouden. Eind juli begonnen ze te bloeien en het gaat maar door. Dit is in ons klimaat niet zo´n sterke vaste plant, maar ze zaaien zich rijkelijk uit.




Herfstasters beginnen nog maar net kleur te bekennen en de vage herfstachtige tint van de Sedum mag in geen enkele tuin ontbreken, het vleesachtige blad is in de zomer een prachtige opvulling van de border.


De Tricyrthis hirta, oftewel armelui´s orchidee; de nederlandse naam geeft al aan dat deze plant een bescheiden voorkomen heeft. Deze plant staat in het schaduwgedeelte van de tuin waar ze het bijzonder goed doet.


Hosta Sum and Substance, een waar licht in duisternis.  En dat niet alleen, het is bijna de enige hosta in de tuin die geheel genegeerd is door slakken en ander kruipend ontuig. Deze prachtige hosta kan ik iedereen aanraden.  De meeste hosta´s zien er zo ongeveer uit als onderstaand exemplaar, geen vrolijk gezicht. Ik moet wel zeggen dat het tot augustus heel goed is gegaan maar daarna kwam er een invasie van allerlei soorten ongedierte.



De Cyclamen hederacea is helemaal in de verdrukking gekomen tussen de Vinca minor, toch staat het leuk die roze bloemetjes in het groen. Ze breiden zich ondanks de Vinca hier verrassend goed uit want ik ben begonnen met enkele knolletjes.  Ze houden ervan om in de schaduw van bomen of heesters te staan. Deze bloeien dus nu. Er is nog een andere tuinsoort de Cyclamen coum die in de winter bloeit, heb ik ook ooit gepoot maar die willen hier weer niet zo.



                                               
De Fuchsia magelanica ´Alba` heeft een zweem van roze.  Deze was in februari tot de grond toe afgevroren, maar ze heeft het overleefd en bloeit dit jaar alleen wat minder dan anders. Dit is nog een afstammeling van een stek uit Bretagne, meer dan 20 jaar geleden.




De Artemisia ludoviciana ´Valerie Finnis´ staat in het witte tuingedeelte maar past ook mooi bij roze en paars. Ze wordt 60 cm hoog maar door de spreidende groei lijkt het lager, bovendien knip ik ze regelmatig een stuk terug. Ik laat ze zeker niet in bloei komen, deze halfheester bloeit nl. onbeduidend geelwit.


De roos Souvenir de La Malmaison bloeit nu met meer en veel mooiere bloemen dan van de zomer.  Dit zit misschien ook wel in het weer, de zomer was nat en daar houdt deze roos niet van, ze veranderen dan snel in vieze dotten of de knoppen komen zelfs niet uit.


De roos Rosy Cushion is een prima heester, die de hele zomer doorbloeit. 


Zo dat was het weer voor vandaag, het is nog een heel verhaal geworden. Een volgende keer over geel in de herfstuin.

18 opmerkingen:

  1. Wat heb je toch een grote en mooie tuin Janneke én nog zoveel in bloei!! Je riddersporen staan er geweldig bij. Ik zie dat de hosta's bij jou ook flink aangevreten zijn. Bij mij is er ook niet veel van het blad meer over.

    Ik wens je een fijn weekend toe!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Das geen tuin meer maar een prachtig landgoed Janneke. Wat prachtig ziet alles eruit. Dank je wel voor het meegenieten het was weer een heerlijke gebeurtenis.
    Fijn weekend
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet jouw tuin er nog prachtig uit .Bij mij zijn de hosta's al bijna allemaal geel en bruin .Verbena vind ik zo'n leuke weefplant ,helaas heeft boze buurman de mijne afgeknipt maar volgend jaar plant ik ze zeker weer.Het is genieten van alle zonnestralen die we nog krijgen en de bloemen die maar door blijven bloeien .Fijn weekend
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Your garden has so many plants which are on my list: Japanese anemone, Verbena b., etc. After looking at your pictures, I want those plants even more!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat blijft het genieten in je tuin. Ik ben helemaal tot het einde met je meegewandeld! Zoveel mooie planten en bloemen en volgens mij ontgaat er niet een je oog!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh my gosh Janneke, such a beautiful garden, and the hosta with the holes in it, i got such a shock, i couldn't stop laughing. Souvenir De La Malmaison is Exquisite. Thanks for your kind comments on my blog, i will indeed keep blogging, for a while anyway, just be warned, it might get boring. Not may people here plant japanese anemones, i must get some, ive always admired them. Have a lovely day Janneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fantastische uitgebreide post en een heerlijke tuin heb je.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het lijkt nog volop zomer in je tuin,Janneke.
    Wat een bloemenweelde.
    En zo'n lange post met zoveel uitleg,daar geniet ik
    enorm van.

    Nog een fijne zondag
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Your garden is stunning! Just beautiful. I love the hydrangeas, but I think it is the color combination of all the pinks and blues that makes your garden so lovely. That is amazing about the Sum and Substance hosta vs. the other ones!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is er nog veel te zien he in de tuin, je hebt weer heerlijk met ons rond gewandeld...........gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik heb genoten van je post en zo mooi om te zien hoe jouw tuin er nog bij staat! de verbena's komen hier al een aantal jaren de winter niet goed door helaas.. zo jammer want ik vind dit een hele mooie plant.
    geniet nog lekker van je tuin en vooral vandaag met dit prachtige nazomerweer!

    fijne ZONdag,
    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tsjonge, wat is jouw tuin prachtig, wat een genieten zeg en ik ben helemaal jaloers op je hortensia's , door de vorst mis ik bij alle macrophylla's de bloemen, maar goed, het is net zo goed genieten op dit moment. Ik heb net vandaag een heleboel verplant. Heerlijk weer voor, ik kijk dus weer uit naar het voorjaar, hoe zo'n verplant stuk zich dan weer ontwikkeld.

    Groet,

    Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou...jou tuin staat er nog fris bij..hier is de herfst al verder gevorderd, heeft ook wel met de droogte te maken nu, het heeft hier nog steeds bijna niet geregend, en grote bomen, die slurpen wat weg natuurlijk..en ik ga nu niet meer beregenen.
    Ik ga deze week alles afknippen, dan heb ik weer wat rust.
    Die Sum en Substance is idd een hele mooie hosta, ik ben er ook fan van...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is je tuin nog prachtig! De Monnikskap en de rozen vind ik erg mooi! En de hortensia's ook! En ja, het is inderdaad nog genieten met dit weer, het mag zo voorlopig wel blijven van mij!

    Een fijne zondagavond!
    Lieve groet uit het zuiden!
    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je tuin is een plaatje. Wat staat er nog veel in bloei. Echt genoten van deze mooie post.
    Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Janneke, what an incredible garden you have! I so enjoyed the tour! The climber Cobae scandens is a new plant to me. What a beautiful and unusual flower. I have to go and check it out if it would bloom in my climate. As a rose lover I am in awe of your 'Souvenir de la Malmaison'. What a great shot that you got of this rose!
    Christina


    BeantwoordenVerwijderen
  17. Some very lovely photos! My hostas get enjoyed by slugs and snails as well. Its such a shame but the slugs munch and munch on them. Thanks for visiting my garden blog in Northern Ireland. All the best, Kelli.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gorgeous photos!! I love flowers and how calm they can make you feel.

    Gemma xxxx



    BeantwoordenVerwijderen