donderdag 10 mei 2012

ROSA XANTHINA "CANARY BIRD"

Dit is weer een roos met herinneringen.
Twee jaar geleden waren wij op vakantie in Fownhope. Dit dorpje ligt in The Wye Valley in Herefordshire, Engeland.  We bezochten daar o.a. ook tuinen waaronder Shipley Gardens in Holme Lacy.
Bij de ingang van deze tuin stond een onwaarschijnlijk mooie gele roos te bloeien van wel meer dan 2 meter hoog.  Hoewel geel niet echt mijn favoriete rozen kleur is, dacht ik toch die wil ik hebben, maar waar plaats ik hem.  Aan de eigenaar naar de naam gevraagd : Rosa xanthina "Canary Bird".
Deze roos bloeit vroeg met enkelvoudige kanariegele bloemen met een doorsnee van ongeveer 5 cm. en ze geurt licht. Uitgebloeid blijft de struik decoratief met mooi overhangende takken met varenachtig blad.
De roos is eigenlijk het meest geschikt als solitair want ze wordt hoog en breed.  Snoeien verdraagt ze slecht.

"Canary Bird"- Shipley Gardens

Thuis gekomen, deed ik onmiddellijk een rondje tuin met in mijn achterhoofd de roos "Canary Bird".
Wat ik eigenlijk wel wist, was dat ik er geen plaats voor had. Vorig jaar kwam hier echter verandering in, een oude kas werd afgebroken, een nieuwe garage gebouwd.  En zo ontstond er weer wat extra ruimte voor mij.  Ik bestelde de roos bij Belle Epoque in Aalsmeer en in november heb ik haar geplant.  Ze is de eerste winter goed doorgekomen, het struikje is nog piepklein, nauwelijks 25 cm. hoog en toch zitten er al een paar bloemen in.

In mijn tuin.



3 opmerkingen:

  1. Geweldig...wat een pracht van een roosje.
    Deze kende ik nog niet, nooit gezien ook, ik denk dat het 'varenachtig' blad ook erg mooi is.
    Ben benieuwd of ze hard groeit op 1 jaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende roos.
    Ik houd wel van geel.
    Dat is zo'n sprankelende zonnige kleur.
    En wat goed,dat er al zo'n prachtige bloemen
    in zitten,in je struikje in je tuin.
    Een echte blikvanger,lijkt me.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie roos.......mijn tuin is in tweeen gedeelt, ene helft geel-oranje-rood en de andere kant van de tuin rose-blauw-paars......zo kan ik van al
    het mooi's wat kwijt.........gr.Conny.

    BeantwoordenVerwijderen