zondag 18 oktober 2015

MIJN SCHAT VAN DE WEEK - TREASURE OF THE WEEK


Tja, nu heb ik een probleem, een luxe probleem.  Een paar jaar geleden begon ik hier met het schrijven van korte stukjes over mijn tuin en de natuur, met daarbij enkele foto's. Hoewel ik helemaal geen fotograaf ben, is dit door de jaren heen uitgegroeid tot heel veel foto's maken en minder schrijven. Jammer, omdat ik graag overbreng wat ik buiten beleef en zie. Het wordt steeds moeilijker kiezen maar ik kan en wil ook geen tijd vinden om hier dagelijks mee bezig te zijn.  
Na alle foto's van de week op de pc gezet te hebben, kwam het getreuzel, doe ik dit of doe ik dat......
Hebben jullie dit ook?  Of gaan jullie allemaal gericht te werk, ik ben nogal een twijfelaar.

Dit wordt dus weer een (te) lange fotoreeks met mooiste buitenmomenten van de week. Slechts een keuze want het buitenleven is zo mooi, als je er maar oog voor hebt!


Well, I have a problem, a luxury problem. Some years ago I started short pieces of writing about my garden and nature, with some photos. Although I'm not a photographer, this has grown over the years to taking lots of pictures and less writing. Too bad, because I like to convey my experiences and what I see outside.  It's also becoming increasingly difficult to choose, but I cannot and will not find time to be working on it dayly.
After to have put all the photos of the week on the PC dawdling came, shall I do this or shall I do that.....  Do your recognize this?  Or are you all working straight ahead, I'm kind of a doubter.

This will be again a (too) long photo series of my most wonderful outdoor moments of the week. Only a choice,  for if you only have an eye for, life outdoors is so beautiful!


Op een ochtend begin van de week.... 
           
One morning early in the week.......



's Morgens met Snarf naar de Rotte waar de zon mooi opkomt, temperaturen zijn flink gedaald, er staat een fris windje maar het is mooiiiii...... Ik verwonder me hier bijna dagelijks over, zou er iets mis met me zijn?  Wij lopen een van onze favoriete rondjes, eerst boven over de dijk, dan terug door de bosschages beneden, waar inmiddels felle zonnestralen tussen de bomen door verschijnen.




Early morning with Snarf to the river where the sun is rising beautifully, temperatures have fallen considerably, there is a fresh breeze but it's nice......I almost daily marvel about this, would there be something wrong with me?  We do one of our favorite walks, first on the dike with a view on the river and lakes, back through the bushes down, where in the meantime strong sun rays appear through the trees. 




Als we thuiskomen, worden we verwelkomd door een paar klokwinde bloemen (Cobaea scandens 'Alba') aan het hek.  Deze éénjarige klimmer begon laat met groeien en bloeien, maar zal doorgaan tot de vorst invalt. 




Coming home, we are welcomed by some flowers of the Cobaea scandens 'Alba' on the gate. This annual climber started late growing and flowering this year, but will continue until frost.



Het helderblauwe loodkruid (Ceratostigma plumbaginoides) bloeit onvermoeibaar door op haar beste plek van de tuin.

The bright blue Ceratostigma blooms tirelessly in the best spot of the garden.



Blij kijk ik naar de late Abessijnse gladiool (Gladiolus callianthus 'Murielae') die deze ochtend een heerlijke geur verspreidt.  De andere zijn al uitgebloeid en komende week ga ik de bollen uit de grond halen om op te slaan voor de winter.

I'm delighted of the late white peacock orchid, spreading a wonderful fragrance this morning. The others have already gone and coming week I will remove the bulbs from the ground to store them during winter.



Maar dit is MIJN SCHAT VAN DE WEEK,  de blauwe winde (Ipoemoa 'Heavenly Blue'), met recht hemelsblauw genoemd.  Hoewel ik ze al vele malen in mijn tuin heb gehad, wilden ze dit jaar niet. Mijn fout! Ik had een flink aantal gezaaide plantjes in de kas maar kon dit keer moeilijk een geschikte plek in de tuin vinden. Gaf er weg aan vriendinnen en een aantal stonden midden zomer nog in te kleine potjes in de kas. Uiteindelijk plantte ik ze zo maar ergens in de tuin, er gebeurde niets, ze werden vergeten, totdat ik deze week, half oktober nota bene, dit zag............

But this is MY TREASURE OF THE WEEK, a 'Heavenly Blue' Morning Glory. Although I had them many times before in my garden, they did not want to grow this year. My fault!  I had rather a lot of sown young plants in the greenhouse but this time it was difficult to find a suitable place for them in the garden.  I gave a lot of them to gardening friends and some were still in the greenhouse by midsummer in too small pots. At last I planted them just somewhere in the garden, nothing happened, they were forgotten, until this week, nota bene mid October, I saw this.........



Een andere ochtend deze week.......

Another morning this week.......


Er is verandering van weer op komst.  Een fascinerend gezicht, het helder blauw, de witte wolkjes en de zwarte vegen aan de lucht met daarachter de oranje gloed van de opkomende zon.
Heel veel foto's gemaakt, waarvan ik er twee laat zien.



There is a change of weather ahead.  A fascinating sight, the bright blue sky with the white clouds and the black streaks with the orange glow of the rising sun behind. 




Snarf is alleen geïnteresseerd in krakende lege plastic flessen.

Snarf is only interested in creaking empty plastic bottles.




Thuis heel veel glanzende haardossen van de Clematis aan het hek, zo mooi.

At home many glossy hairs of Clematis seedpots on the fence, so beautiful.




Door de hoge Verbena bonariensis op de voorgrond, zien we de vergankelijkheid van de tuin.

Through the high growing Verbena bonariensis in the front, we see the fading garden.



De paddenlelie of armeluisorchidee (Tricyrthus formosana) is nu op zijn mooist.

The toad lily is now on its best.



Ik hoop dat de merels nog wat bessen voor ons overhouden, ik kan ze goed gebruiken voor de Kerst.

I hope the blackbirds leave some berries for us, I like to use them for Christmas decorations.


Gisteren.......

Yesterday.......



Een sombere dag, waarop het weldra ging regenen.  's Morgens tijdens de wandeling zagen we deze zilverreiger in het moeras. Deze zien we hier nog niet dagelijks maar wel meer en meer.

Inktzwammen staan er echter genoeg.



It soon started to rain on this gloomy day.  During our walk in the morning we saw above White Egret in the marsh.  We don't see this bird daily but more and more.

However, there are enough ink Fungi.



Snarf wordt ongeduldig en lokt ons met zijn bal.

Snarf is unpatient and entices us with his ball.



Het wordt een dag om binnen te zitten met de houtkachel aan.  Nog even een bos verse hortensia's geplukt, ja er verschijnen nog steeds spaarzaam nieuwe bloemen.
Een dag om lekkere dingen te koken en te bakken.   Kaarsen aan, hij een sapje, ik een wijntje. We beginnen met een courgette soepje van de laatste twee courgettes uit de kas. Een hertenbiefstukje met boontjes (niet uit de tuin) en als dessert clafoutis met Conference peren van onze boom in de tuin. Als dat geen genieten is.........
(Heb alleen een foto van de clafoutis, de andere foto's zagen er niet smakelijk uit, ik ben duidelijk geen 'food' fotograaf)


It is a day to stay inside with the fire on.  Cut some fresh Hydrangeas, yes there are still appearing sparingly new flowers.
It is a day for cooking and baking.  Candles on, he a juice, me a wine.  We start with zucchini soup from our last two zucchinis in the greenhouse.  A deer stake with haricots verts (not from the garden) and for dessert clafoutis with Conference pears from our own tree in the garden. Is not this a joy for the tastebuds.......
(Only have a photo of the clafoutis, the other photos did not look tasty, obviously I'm not a food photographer) 



Vanmorgen..........

This morning.......

Geen foto's van onze wandeling, het was ontzettend mistig.

No pictures of our walk, it was very foggy.



Toen we thuiskwamen, begon het iets op te trekken. Na het late ontbijt maakte ik nog wat foto's in de tuin.

When we returned, the fog began to lift slightly. After a late breakfast I took some photos in the garden.


Op verschillende plekken tussen de beplanting bloeien de cyclaampjes (Cyclamus hederifolium).

On various spots between other plants and shrubs cyclamen are flowering on and on. 



En heel veel paddenlelies         -            And many toadflilies



Een oktober verrassing, zowaar nog een ontluikende bloem aan een Agapanthus.......

An October surprise, sure enough we have a budding flower to an Agapanthus.....



De roos 'Mozart' speelt ook nog een riedeltje mee.

Rosa 'Mozart' is also playing a tune in autumn.




'The Fairy', zo gewoon, zo mooi ---- en dat tot ver in december.

Rosa 'The Fairy', so common, so beautiful........ showing flowers until far in December.



Ik sta er dit jaar versteld van dat de slakken heel veel van mijn Hosta's met rust hebben gelaten. Ik toon slechts één foto, maar de meesten zijn weinig of niet aangetast en dat zonder slakkenkorrels, het is me een raadsel.

This year I am amazed that slugs have left alone many of my Hostas.  I only show one photo but most of the Hostas are little or not affected and that without slug pellets, it's a mystery.




De lucht boven het hek met een grote rookpluim van de verwarmde kassen.

The sky above the fence with a large smoke plume from the heated glasshouses.



De roos 'Oranges and Lemons' laat voor de laatste keer dit jaar haar vrolijk gestreepte schoonheid zien.

Rosa 'Oranges and Lemons' shows for the last time this year her cheerful striped beauty.



Tussen de Magnolia door zie je de planken met Keulse potten bij het tuinterras.  Ook deze worden weer binnengehaald komende week.

In a view through the Magnolia you see shelves with Cologne pots at the garden terrace.  I have to take them inside coming week, to store for winter.



Spinnenwebben overal.

Cobwebs everywhere.



Het zegelkruid (Nicandra physalodes) wat zich zelf verspreid heeft doordat er waarschijnlijk zaden in mijn zelfgemaakte compost zaten, bloeit nog volop bij de hortensia's.  Niet een plek waar ik ze gepoot zou hebben, maar in onze tuin mag veel, een soort van getemde wildernis. De zwarte zaaddozen zorgen ervoor dat ik nooit zonder zal komen te zitten.



The Nicandra physalodes is spread by seeds, probably from my own compost heap. A huge plant is still flowering near my Hydrangeas. Not a spot where I should plant them, but in our garden is much allowed, sort of a tamed wilderness. The black seedpods make sure that I never will be without them.




Een ander wildernisje, de meest vochtige plek in de tuin naast de kas.  De één vindt het een rommeltje, de ander geniet van de herfstkleuren van de varens en de kruidige geur van half vergane glorie.

Another little wilderness, the most wet spot along the greenhouse.  One thinks it's a mess, the other enjoys autumncolours of the ferns and the spicy scent of decaying glory.



Snarf sluipt overal achter me aan. 'Ja jongen we gaan nu naar binnen'.  En de rest van de dag zal ik bezig zijn met deze blog.

Hè, hè, het is klaar. De volgende keer wordt het echt korter!


Snarf sneaks around behind me.  'Yes my boy, we go inside'.  And the rest of the day I will be working on this blog.

Hè, hè, I have finished.  Next time it must be shorter!



40 opmerkingen:

  1. So beautiful, Janneke! Stunning views and pics. Hugs to Snarf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zal ik zeggen ? Zelf ben ik ook een twijfelaar wat bloggen betreft en dat is dan meer omdat het om persoonlijke dingen gaat .Ik plan eigenlijk niets ,schrijf als er iets in me opkomt en verwijder het regelmatig ook weer .Ik geniet zeker altijd van je blogs en je vele foto's en ja het zijn er soms best veel ,maar we hebben toch zelf de keuze om te kijken en/of te reageren .Blog gewoon op je eigen manier Janneke want dat is het beste !
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wonderful photos, Janneke! I so love these long posts of yours. :)
    They are a feast for the eyes and the soul. Especially your roses are simply enchanting.
    Have a lovely week ahead!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oktober en nog altijd prachtig foto's en bloeiende planten, ik geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mij betreft, mag je het altijd zo doen, ik vind het een heerlijk verhaal met veel foto's . .
    Gr Jan Wilde een Tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige tuin heb je. Nog zoveel bloemen in October. De bleuwe winde is inderdaad een beauty. En lees ik dat jullie nog een houtkachel hebben? Hier in NZ is dat erg gewoon maar ik had niet verwacht die in Nederland tegen te komen. Je diner klinkt ook heerlijk en de photos zijn geweldig. Je hebt vele talenten Janneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dear Janneke, I really enjoyed reading your post! I am surprised that you still have so many interesting plants blooming in your garden. I am particularly fascinated by the white blooms of the Cobaea scandens 'Alba' and the rose 'Oranges and Lemons'. I think, if you really look you always find a treasure in the garden. To me that is part of the fun of gardening!
    Love that you are taking the time and making the effort to prepare these really lovely meals for you and your husband. I am sure he appreciates it very much.
    Last but not least I always enjoy seeing photos from your dog Snarf. He seems to be such a sweet boy!
    Warm regards,
    Christina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk blogje is dit weer,Janneke.
    En je wandelingen zijn steeds zo prachtig.
    Lief ook,dat Snarf altijd bij je in de buurt is.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Snarf is a handsome dog. Your flowers are beautiful.
    I, too, find it harder to keep at the blog than it was several years ago.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sometimes I have very long posts, too, with lots of photos and way too much to say. I always really enjoy seeing your garden and your walks, and I especially like to see the windmills. Can I ask you if agapanthas is an annual? My daughter says that it is; I am hoping not. You have beautiful flowers here at the end of the season. Ours are gone. Have a good week.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Janneke, your gardens are so lovely in fall! And Snarf is so cute on your walks to the beautiful nature spots you have so generously invited us along to see. Thanks! -Beth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beautiful autumn pictures. Keeping a blog going DOES take rather a lot of time, but is also very rewarding in my opinion. Personally I like it when people's blogs vary in detail and content according to the blog owner's mood.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. You still have so many color in your garden! so beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lots of lovely flowers still in your beautiful garden Jenneke - Morning Glories always delight, each flower short lived, but beautiful.
    You have shown some delightful landscapes and skies on this post.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. No,no. Not shorter! For those of us who have no garden, or in my case can only imagine what the drought in Louisiana is doing to my boxwoods while we are here in Nederland, seeing your beautiful flowers and plants and Snarf is heart-warming! Thanks for sharing with us. Linda@Wetcreek Blog

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Janneke, ga maar zo door!
    Ik kom altijd helemaal tot rust op jouw blog.
    Ik geniet en kijk en lees en kom van dingen uit tuin en natuur altijd tot rust.
    Kan me wel voorstellen dat het voor jou een grote klus is om zo'n lang log te maken.
    Als ik in de natuur veel foto's heb gemaakt vind ik het ook altijd heel moeilijk kiezen.
    Van mij mag je zo door gaan!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het zal je niet verbazen dat de foto van het wildere stuk én de prachtige hemelfoto's mijn voorkeur hebben. Maar ik lees graag je blog mét de vele foto's. Het is jouw manier, en dat is de enige manier.
    En wat is het heerlijk om met Snarf zo lekker op te stap te gaan in dat mooie gebied nota bene ten noorden van Rotterdam.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nou er is niets mis met je hoor, als je het buiten op de vroege ochtend zo mooi vind. Ik vind dat ook. En verder is het weer heerlijk mee-genieten me je, door middel van de vele foto's. Ik vind het heerlijk.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Héérlijk weer Janneke, en nee er is niks mis met je want ik denk dat het fantastisch is als je vol verwondering naar de natuur kunt kijken en al het moois ook ècht ziet!
    En foto's kunnen er nooit genoeg van zijn, I love it.
    Die ochtendluchten zijn wel super prachtig zeg...zucht...

    Lieve groet en fijne week, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lovely photos. Your dog is so cute.
    Hugs Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  21. This post made me smile, this is just like me too! My husband complains I take too many photos, but there is always something new to see or marvel at! I do njoy your garden and walk images so much. Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit was GENIETEN van alle prachtfoto's van bloemen/planten en de ochtenden. Het kan mij niet lang genoeg zijn hoor!
    En nu weet ik ook welke mysterieuze plant er zo nu en dan in mijn kas opkomt--zegelkruid.
    Dank voor al je mooie en interessante verhalen met foto's.
    gezellige avond
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  23. So many beautiful pictures! Bring them on :-) My favourite picture today must be the one with Snarf crunching a plastic bottle :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. A lot of beautiful pictures! What a beauty in the garden. The smoke looks like a minitornado!

    Sigrun

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Helemaal niet erg hoor dat je niet kan kiezen. Ik hou wel van veel foto's. Ben steeds verbaast hoe mooi de omgeving is rond de rotte meren. Misschien moet ik dat ook eens doen een rondje rond mijn huis. Even wat promotie voor de omgeving. Je tuin heeft nog heel wat schatten in zich. ik zie het ook hier als opeens een straal zonlicht het oplicht. Genieten dus. Groetjes Hetty
    P.S. Over de tulpen, ik zie nog geen enge dingen en ik plant al 8 jaar intensief.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Laat jij maar fijn al je foto's zien zodat ik heerlijk kan meegenieten! En van mooie Snarf mag je er best nog wat meer bij plaatsen! ;-) Haha die plastiekenflessenliefde is heel herkenbaar... het allermooiste hondenspeelgoed!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Jouw hele week is gevuld met schatten zo te zien. Wat een mooie foto's. Leuk zo'n weekoverzicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. I know the problem. You takes always so lovely photos, Janneke. It looks like summer In you garden.

    Snarf is always my favorite :)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Jouw stijl van bloggen is heeeeeel herkenbaar voor me. Snap je volledig !!! We vinden alles zo mooi!! En willen zo graag tegen "die ander" zeggen: "Kijk eens hoe mooi dit, hoe mooi dat.." De schoonheid die we in alles zien en willen delen. Onze passie.
    Blijf wie je bent, blog wie je bent, dan is het altijd goed!! Groetjes,liefs én ik heb weer genoten van je blog en alle schoonheden om je heen die je opmerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Nou ik heb weer met je mee genoten hoor. Van Snarf en al je mooie tuinhoekjes. En die mooie omgeving waar jij weer woont. Heerlijk toch dat we van al dat alles zo kunnen genieten........................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Het boek dat je moet lezen van Greet is een van mijn favorieten Echt super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. I feel the same about my blog Janneke as I began by sharing my garden, new plants and stories and have dwindled to more photos and hardly any text.
    My hostas would not be shown as they all ended up in tatters from the slugs, the worst year ever. Have you used the slug pellets before? I'm thinking about them for next year. November is our last garden club meeting until March and we always have a big pot luck dinner and awards.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. I know the dilemma so well, Janneke, I also take too many photos and write too long posts, but I really enjoy reading your posts and seeing all the beautiful flowers in your garden. Snarf looks so happy in your photos, a great companion on your trips. Loved your first photo :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Your garden is so beautiful, so many pretty blooms
    It really is a credit to you.
    It requires a lot of work to keep a garden like this.

    Snarf is such a good boy..........I would miss him if he was not in your garden posts.........

    BeantwoordenVerwijderen
  35. They're our blogs, so where are the rules about how long a post should be? I love to look at your photos, Judy. My favourite is the one with the egret/

    BeantwoordenVerwijderen
  36. My issue is not in taking the pictures, it's all about finding the time to write posts. I am always full of good intentions but never seem to get them done.
    Your garden is a real treasure this week Janneke - it all looks wonderful for this time of the year. I too have an Agapanthus blooming this late in the year. Any blooms are welcome in my book.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Interesting post, Janneke. I am sure your dessert with pears was tasty and disappeared very fast. Lovely pictures of mills, sky, fog - this reminds me my trip from Amsterdam to Rotterdam. Your garden this morning is very autumnal, webs and roses, my favorite is The Fairy as well.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. What an amazing array of color and texture. The white heron is just gorgeous.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. What a beautiful garden you have. Fantastic. Fog can make for beautiful photographs, so long as it is not too thick.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Zoals je het nu doet vind ik het echt heel leuk maar ik kan me indenken dat je soms twijfelt. Temeer omdat je eerst altijd schreef en later steeds meer foto's ging maken.
    Ik plaatste altijd een blog in de 5 dagen maar dat is inmiddels uitgelopen tot 1x in de 10 dagen of soms nog langer. ik heb er door drukte met mijn werk en ook met mijn kinderen/kleinkinderen gewoon even niet meer tijd voor.
    De foto's die je hier laat zien zijn én niet te veel én ook niet vervelend dus....... gewoon lekker doorgaan met wat jij leuk vind.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen