dinsdag 16 juli 2013

MIJN 'BLAUWE' ROZEN - MY 'BLUE' ROSES.

Blue roses

Roses red and roses white
Plucked I for my love's delight.
She would non of all my posies -
Bade me gather her blue roses.

Half the world I wandered through,
Seeking where such flowers grew.
Half the world unto my quest
Answered me with laugh and jest.

Home I came at wintertide,
But my silly love had died.
Seeking with her latest breath
Roses from the arms of Death.

It may be beyond the grave
She shall find what she would have. 
Mine was but an idle quest--
Roses white and red are best!

                                 - Rudyard Kipling-



Rosa 'Rhapsody in Blue'



De roos 'Rhapsody in Blue' is een roos die de laatste jaren hevig in de mode is.  Het is ook een prachtig heesterroos die eigenlijk in geen enkele paarsroze border zou mogen ontbreken. De 'Rhapsody in Blue' is genoemd naar een jazz nummer, gecomponeerd door Gershwin in 1924.
Deze roos is door Frank R. Cowlishaw vóór 1999 in de UK gekweekt en door Warner's Roses in 2000 geïntroduceerd. Rhapsody in Blue houdt niet zo van hitte.
Ze staat al enkele jaren in de tuin, doet het bijzonder goed en vertoonde tot nu toe geen ziektes.

The rose 'Rhapsody in Blue'  is a rose which is high fashionable the last few years.  It certainly is a beautiful shrubrose which really should be missing in any purple-pink border.  The 'Rhapsody in Blue'  is called after a composition of Gershwin in 1924.  This  rose is bred by Frank R. Cowlishaw before 1999 in the UK and introduced by Warner's Roses in 2000. Rhapsody in Blue does not like hot weather. 
She is already in the garden for some years, is growing very well and showed no diseases until today.


Rosa 'Waltztime'


De roos 'Waltztime' (synonniem Saint Exupéry) valt ook in de categorie rozen die een blauwige zweem vertonen.  Het is een theeroos die niet hoger dan 80 cm wordt. Is gekweekt door Delbard in 1961. Er wordt vermeld dat ze zilverachtige mauve getinte bloemen krijgen en dat klopt. De bloemen zijn bijna onnatuurlijk mooi.
Waltztime heb ik pas afgelopen herfst aangeplant, dus ik kan over groei en ziekte gevoeligheid nog niet oordelen, ze draagt nu haar eerste bloem die best mooi is.  Wel heb ik ze verkeerd geplant want ze staat vlak naast een hoog wordende Salvia guaranitica, waarvan ik dacht dat deze de winter niet overleefd zou hebben. Op de foto zie je het opdringende blad van de Salvia. Ik denk dat ik de roos in november een betere plek zal moeten geven.

The rose 'Waltztime'  (syn. Saint Exupéry) also falls in the category of roses that have a blue tinge. It is a tea rose, growing not higher than 80 cm.  Bred by Delbard, France in 1961.  There is indicated that she gets silvery mauve flowers and that is right. The flowers almost are unnaturally beautiful.
Waltztime is one of my last bought roses, so I cannot judge about growth and health. At this moment she shows her first pretty looking flower.  All right I planted her on the wrong spot, she is growing together with a Salvia guarantica which will be very large. I thought this Salvia had not survived last winter but it is growing better than ever.  On the above picture you don't see the leaves of roses but the obtruding leaves of the Salvia which will flower later in the season. I think I have to move the rose in November to a better spot in the garden.



Rosa 'Blue River'

Ook 'Blue River' is een nieuweling in mijn assortiment.  Afgaande op de gevulde bloemen zou je niet raden dat dit ook een thee hybride is. Ze is nu ongeveer 60 cm. hoog en heeft één bloem die heerlijk geurt.  Ze is in 1984 door Kordes veredelt en heeft inmiddels al vele geurprijzen gewonnen. Zij wordt een 'blauwe' thee hybride genoemd, maar de kleur is wezenlijk mauve in het hart met donkerroze randen.

Rosa 'Blue River' is a new one in my assortment too.  Based on the double flowers you should not guess this is a tea hybrid.  She is now about 60 cm. high and has one heavenly scented flower. She is bred and introduced by Kordes, Germany in 1984 and won already many fragrance awards.
She is called a 'blue' tea hybrid, but the colour is substantially mauve in the heart with dark pink edges.


Rosa 'Moody Blue'


De roos 'Moody Blue' is een roos waar ik blij van word. Het is een roos met een sterke kleur en sterke uitstraling.
De kweker is Fryer, UK, die haar in 2008 introduceerde.  Deze theeroos groeit stevig rechtop tot een hoogte van zeker 80 cm. Ze geurt matig.  Het mooist van deze doorbloeiende roos zijn echter de grote opvallende bloemen met een unieke combinatie van paars, lila en lavendel tinten. In hun bloei verandert de kleur naar een warme zilver-lila tint. Ook voor deze roos is het het eerste jaar in mijn tuin, maar ik heb goede hoop dat het een topper wordt.

The rose 'Moody Blue' is a rose which makes me happy.  The rose has strong colours and is a strong appearance.
Breeder is Fryer, UK, who introduced her in 2008. This tea rose is growing vigorous to 80 cm. and produces a continuous profusion of blooms. These flowers are large and blue-lilac with the petal edges tipped with violet. As the blooms develop the colour softens, becoming a much warmer silvery-lilac shade.  It is only her first year, but I have good hope this will become a top rose in my garden. 







20 opmerkingen:

  1. Marvelous colours in roses, I love these colours !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The rose 'Waltztime'is stunning!
    I'd love to have it in my garden as well.
    Have a nice week, Janneke!
    Nadezda from "Siberian cold"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik houd van blauwe rozen...had een hele mooie Rhapsody in Bleu, maar deze is helaas afgelopen winter overleden, snap er niets van, maar ik denk dat de winter hier in de tuin iets te lang geduurd heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig van kleur Janneke.
    Ik heb zo'n idee,dat jij echt heel veel rozensoorten in je tuin hebt.
    Iedere keer verras je ons weer.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In mijn beleving moeten rozen altijd rood, roze of wit zijn. Maar dat is natuurlijk onzin.
    Er zijn zoveel kleuren en dat is bij jou ook weer te zien.
    Ik vind ze heel mooi, alle tinten van blauw naar lila.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zijn ze toch mooi de Blauw/Lila rozen .Mijn Rhapsody in Bleu heeft helaas wel volop blackspot.Mijn vorige Waltz Time heeft de winter niet overleefd ,maar er staat een nieuwe in de voortuin en die heeft enkele knoppen Bij mijn Dochter staat deze op het balkon en heeft de eerste bloem,een plaatje en ze geurt zo lekker.Het is zo'n prachtige roos ,maar regen is echt een ramp voor deze!De andere twee ken ik niet maar ze zijn zo mooi dat ik er hebberig van word
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een geweldige kleur Janneke. De Walztime bij mij deed het niet zo goed in het begin van het seizoen maar zit nu vol knoppen. Ik hoop dat ze een deze dagen open gaat.
    Een heerlijke dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige kleur, echt mooi, mijn lievelingskleur!

    Groeten Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I love your blue roses! The color is so beauiful. I had Rapsody in Blue, but it died last winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh quelle jolies roses !

    P.S. j`ai un petit frere !! Il s`appelle Luca les fotos sur mon blog! ;0)

    Bonne journee!!

    xxx Maria xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Very beautiful colors! I love blue and blue-tinged flowers. Rhapsody in Blue is probably the bluest rose I've ever seen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I never understand why these are called blue roses - it baffles Not that it matters, they are beautiful Janneke. I hope your new additions settle in and enjoy your garden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Echt prachtig deze rozen zeg........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Janneke,
    Blauw? Ik zie alleen maar roze...haha... Maar wel heel mooi roze hoor. Wat een prachtige rozen zijn dit ook weer... Een genot om naar te kijken zeg...
    Ik wens je een heel fijne rest van de week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat zal dat ook spannend zijn als de eerste bloem van zo'n nieuwe plant in je tuin gaat bloeien. Prachtig allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Regardless of color, they are very nice roses. Perhaps it is a stretch to call some of them blue, though.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi Janneke,
    I love blue roses, too. But they say that generally, blue roses have a tendency to get disease easily, like melanose or mildew. I have a blue rose which always has mildew... But yours look gorgeous!! My friend also has 'Rhapsody in Blue.' I love its beautiful colour of petals.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Schöne Rosen hast du in blau, ich hab gar keine. Meine sehen allerdings ähnlich aus, bevor sie in der Hitze verglühen. Hast du mein Deutsch jetzt verstanden?

    Sigrun

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Weer een heerlijke post Janneke. Wat een prachtige rozen heb je. Kun je mij een goede rose klimroos adviseren? Eentje die lang doorbloeit , sterk is en op zandgrond komt te staan?

    Verder wil ik je bedanken voor je leuke reactie. Ik kan helaas slecht bij andere bloggers kijken. Wij zitten in het buiten gebied aan het einde van de lijn met internet, voordat ik b.v. opmerkingen heb geladen ben ik 5 min. verder. Vervolgens na 2 berichtjes gekeken te hebben, laad hij niet meer op . Krijg ik elke keer Oeps, google kan het niet vinden. Dan is de verbinding verbroken??? Jammer maar helaas.

    Zeg, fijn weekend.

    Groet,

    Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen