donderdag 18 juli 2013

DE EETBARE TUIN - THE EDIBLE GARDEN



En daar is hij dan, mijn haas!  Op onze vakantie in Engeland in mei zagen wij deze bronzen haas in een winkel in Salisbury en ik werd er helemaal lyrisch van.  Komt ook doordat ik deze vakantie bijna dagelijks echte "dansende hazen" op het land heb gezien. Mijn man wilde hem onmiddellijk voor mij kopen, hij vond deze langoor ook erg mooi, maar ik wist nog niet waar ik nog een ornament in de tuin kon plaatsen, ik ben hier heel voorzichtig in.  Ik kwam echter wel op een idee en de laatste dag reden we langs Salisbury en de haas ging mee naar huis.

Hij staat nu in het gras waar ik vorig jaar een uitbreiding van mijn moestuintje gemaakt had. Dit jaar heb ik het echter in april weer ingezaaid met gras. Rondom de haas maai ik het gras niet zodat hij mooier uitkomt.
De hoeveelheid groentes zijn dus gereduceerd tot potten met diverse soorten sla, nog een bed met sperciebonen, en een bak met rode bieten.  Natuurlijk staan er overal in de tuin kruiden, gewoon in de border en in potten, die ik voor veel gerechten gebruik.   

And there he is, my hare!  On our holidays in England in May we saw this bronze hare in a shop in Salisbury and I was quite lyrical.  That is also because we saw this holidays almost daily "dancing hares" on the land. My husband F. wanted to buy the hare for me immediately, he liked this longear too, but I did not yet know where to place an ornament in the garden. I am always careful with ornaments in the garden.  Lateron I got an idea and on the last day we drove to Salisbury and  the hare came home with us. 

He sits in the grass where I made last year an extension of my vegetable garden.  This year however, I sowed grass again in April.  Around the hare, I keep the grass longer so that he shows better. The quantity of vegetables is reduced this year to pots with different lettuces, a bed with green beens and a container with beetroots.  The herbs are everywhere in the garden, just in the borders and in pots. I use them for many dishes.


Er is ook nog een flink bed met aardbeien, waar we nu al enkele weken volop van plukken.

There is a bed with strawberries too, of which we pick already for weeks lovely fruits. 





De tomaatjes staan in de kas en zijn nog niet rijp, maar dat zal ook niet zo lang meer duren.

The tomatoes in the greenhouse are not yet ripe but will soon show colour.


De zelfgezaaide basilicum laat ik ook in potten in de kas staan, daar doet dit warmteminnende kruid het toch beter is mijn ervaring.  We gebruiken er volop van, vooral voor de "salade caprese" met dit warme weer, heerlijk! De tomaten hiervoor komen echter uit de winkel of bij de kweker vandaan.

The selfsown basilicum are in pots in the greenhouse too, they like warmth and grow better inside is my experience.  We use it very often, especially  on warm summerdays for "salade caprese", delicious!  The tomatoes, however, I buy in the shop or nursery.



Rode aalbessen hebben we ook volop?  Nee dus, de merels hebben hierin aardig huisgehouden. Al weken hippen er heel veel jonge merels rond in de tuin, je kunt echt zien dat we geen katten meer hebben. Het vogelbestand is behoorlijk toegenomen. Ook leuk!
Toch zijn er genoeg bessen over om zo te eten en voor een lekkere aalbessentaart.

There are also lots of red currents?  Noooo, the blackbirds played havoc in the red currents.  We have many young blackbirds in the garden since we have no cats anymore. The bird population has increased considerable. Also nice!
Yet there are enough currants to eat and to make a delicious cake.



Het boek VERS uit de tuin van Sarah Raven is een fijn boek om te lezen, te dromen van lekker gezond eten en uiteindelijk zelf recepten uit te gebruiken.

The book FRESH from the garden, written by Sarah Raven is a lovely book to read, to dream of delicious fresh, healthy food and at last to use the recipees. 


De taartschoteltjes, gedecoreerd met rode aalbessen vond ik op een rommelmarkt, ik heb er 6 stuks van met een bijpassende schaal.

The cake saucers, decorated with red currants I found on a flea-market, I have 6 of them and a matching plate.


In de kas staat ook een rij met mini-paprikaplanten.  Het heeft wat lang geduurd maar de eerste paprikaatjes laten zich nu zien.

In the greenhouse is a row of mini-paprikas too.  It took some time but the first little paprikas are showing.


En vanavond ga ik zwarte aalbessen plukken voor onze voorraad zwarte bessensap, om verkoudheden in de winter tegen te gaan.  Zwarte aalbessen zijn gelukkig niet zo geliefd bij de vogels.

And tonight I am going to pick the black currants for our winter stock of black currant juice, to prevent colds in winter time.  Fortunately black currants are not so tasty for the blackbirds. 

20 opmerkingen:

  1. You have so much to eat in your garden! My tomatoes are still green too. I have planted potatoes for the first time this year. I wonder when they will be ready. Your cake looks wonderful!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. What a great bronce, I love it. We saw some ohne like this in a scotish garden. And - we have baught one for indoor, her Name is Penny!

    Sigrun

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Not only do you have a lovely selection of edible plants - they all look so healthy! I love to see hares too - we have them here in the fields, but not where we grow our food!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. That bronze hare is wonderful ! What a delicious garden you have.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ooohhh wat geweldig...die haas, je hebt daar echt niet verkeerd aan gedaan, om hem mee te nemen...
    Groenten zijn hier ook niet meer zo aanwezig, dat vergt toch wel veel tijd, alleen nog komkommers in de kas, die zijn zo lekker, die houdt ik er in.
    Nou hebben we ook wel het geluk, dat er hier meer en meer tuinders hun spullen in zo'n koelkast te koop aanbieden, dus daar maak ik gretig gebruik van..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige haas, Janneke, hij staat zo mooi in het hoge gras, goed idee !
    Fijn toch zo vers uit de tuin, we hebben hier ook vanalles, buiten en in een serre ...
    En wat ziet die aalbessentaart er heerlijk uit, heb wel zin in een stukje, met een lekkere tas koffie :-)
    Fijne dag,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat grappig,hoe de haas daar zit te koekeloeren.
    Leuk,je tomaten,aardbeien en aalbessen.
    De aalbessen heb ik als kind heel veel gegeten.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. erg mooie post mooi je kunstzinnige haas of hare heb je gevonden in salisbury hij staat prachtig is hij van brons! erg lekker ziet je aalbessen taart er uit aalbessen doen mij denken aan mijn oud tante die 90 is geworden en hele grote tuin had midden in een stad waar ze tot haar 80ste nog zelf in bezig was en onderhield met appelbomen perenbomen pruimen en een walnotenboom en struiken aalbessen zij had rood en wit in haar tuin de zwarte heb ik nog nooit gezien gaat deze kwa smaak wat meer de blauwe bes kant op?? erg fris en heerlijk met dit weer trouwens voor aarbeien geld dat ook groetjes en fijne dag grappig hoe aalbessen je weer naar vroeger kunnen brengen groetjes leon10

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig, wat een mooie haas. Hij staat daar echt zo om te kijken of er nog wat eten te halen valt. Hij staat daar heel mooi!
    En heerlijk al die eigen vruchten, tomaten, kruiden enzo.
    Wij hadden ze vroeger in de boerderijtuin ook.
    Mooie avond!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een prachtige aanwinst Janneke! Het hoge gras maakt het plaatje compleet.

    Leuk dat jij ook een groentetuintje hebt. Wij hebben buiten niet veel aan groente staan. Veel werd opgegeten door slakken en grasparkieten :-(. In de kas staan nog wel het een en ander.

    Heerlijk die verse sla van de tuin! Dat is toch het allerlekkerste.

    Fijne avond,

    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een ontzettend leuke haas! En wat heerlijk dat je zoveel uit eigen tuin kunt eten!

    Lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  12. That red currant cake looks just delicious Janneke! I have lots of currants this year and have been wondering what to do with them. I made jam last year, but want to do something different this summer. With your inspiration, I may just have to do some baking.
    The rabbit ornament is the best type of bunny to have in the garden- at least he isn't hungry! I did not realize you grew vegetables and fruit as well as flowers. It is always nice to have homegrown produce.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I need your rabbit because he doesn't eat the garden. :o) Your cake looks delicious! I don't grow currants but I do have blackberries. But the birds eat them before I can harvest them. But I don't mind. Most of my neighbors don't have gardens or even bird feeders and I think the birds are hungry because they come to my garden so often.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is het toch heerlijk als je zoveel ruimte hebt in je prachtige tuin dat je ook nog fruit en groente kunt oogsten en lekker opeten.
    Een heerlijke zondag gewenst Janneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. You have a lot of harvest, Janneke. I love your cake! Such a lovely hare. Happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Your garden is so lush and full of yumminess! And that cake looks amazing!!!! I do like that rabbit!!! He is perfect for your space!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuke haas en een goed idee om het gras daar langer te houden!Wij hadden vroeger ook rode aalbessen in de tuin. Heerlijk, vooral in de yoghert. In Griekenland kennen ze deze niet. Ik weet ook niet of ze het hier zouden doen. Ik koop mijn tomaten ook! Op de tomaten in de tuin zitten konstant schadelijke insekten (weet de nederlandse naam niet voor deze groene vliegende kevers!)die het sap eruit zuigen. Ik moet zwaar gif gebruiken en dat doe ik niet omdat mijn hele tuin gifvrij is. Wat het niet goed doet, ruk ik gewoon eruit en plant iets anders dat wel in mijn tuinklimaat past.
    Lekker dat je een kas hebt voor de groenten die warmte nodig hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. You have so many wonderful things to harvest, Janneke, even if some are being shared with the birds! The cake looks delicious and I smiled at the long-eared hare.

    -Karen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. The hare is wonderful a nice addition. You have very healthy plants and this hare won't be tempted.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. I think the hare is adorable. how clever of you to let the grass grows around him. It looks so natural.
    The red current cake looks delicious. Not only you are a gardener but also it seems a very good cook. You are an accomplished woman (wink)
    Thank you for visiting my blog and for your comments.
    Enjoy the summer in your beautiful garden.

    Hélène

    BeantwoordenVerwijderen