maandag 22 juli 2013

EEN ZONNIGE, WARME, LUIE ZONDAG - A SUNNY, HOT, LAZY SUNDAY


Zondagochtend. Na het ontbijt op de veranda gaat F. met Snarf wandelen en zwemmen. Ik doe een rondje tuin.  Er bloeien aardig wat Lathyrussen, die zal ik even afknippen, hoe meer je er plukt te langer ze bloeien.  Voor op de veranda maak ik een gemengd bosje blauwe bloemen.  Ik zoek er wat laatste blauwe riddersporen bij, Veronica, een Campanula en een dubbele Geranium. Het belooft een heerlijke, zonnige maar erg warme dag te worden.

Sunday morning. After breakfast on the porch F. goes for a walk and a swim with Snarf.  I have a stroll in the garden.  There are rather a quantity of blue sweet peas blooming, I shall cut them. The more you pick the more flowers you get.  For on the porch I make a mixed posy of blue flowers.  I take some last Delphiniums, Veronica, a Campanula and a double Geranium.  It will be a lovely, sunny but very warm day.






Is hij niet mooi, de Geranium pratense 'Plenum Caeruleum'?

Is not this beautiful, the Geranium pratense 'Plenum Caeruleum'?


De Lathyrussen die over zijn zet ik binnen. Geknipte Lathyrussen blijven niet zo lang mooi, dus zet ik er ook wat binnen daar is het koeler.

The rest of the sweet peas I put indoors. Sweet peas don't last very long when cut, so I put some indoors where it will be cooler today.




The book SWEET PEAS, their history development culture, by Chas. W.J. Unwin, dated 1926 is one of my favourite finds, and very good reading, even though it is very old.




We hebben deze warme zondag de hele dag buiten in de schaduw doorgebracht met een boek. Tegen de avond nog een uurtje sporten met Snarf, het is ongelooflijk wat een energie deze 11-jarige ook met deze ongebruikelijke warmte nog heeft.  We moeten hem gewoon afremmen en gaan maar gauw zwemmen. Baantjes trekken, hij weet van geen ophouden.

We spent this hot Sunday the whole day outside in the shade reading a book.  Late in the afternoon we went out for an hour sporting with Snarf, it is unbelievable how much energy this 11 years old dog  has with this unusual warmth.  We need to slow him down and are going for a good swim. Swimming laps, he cannot stop.  


Thuis gekomen, kan ik het eten zo op tafel zetten. Lekker gemakkelijk maar lekker. Echt voor een zomerse zondagavond.

Home again, I can put our supper directly on the table, easy food but delicious for a warm and lazy Sunday night.


Ik kan het niet laten nog even een fris ogend boeketje zomerbloemen erbij te plukken voor we aan de meloen beginnen.

I cannot not resist to pick quickly a fresh looking posy of summerflowers before starting on the melon.


Gazpacho andaluz, de soep voor warme dagen.

Gazpacho andalus, the soup for hot days.


En als dessert Vlierbloesem bavarois, heerlijk, zo kom ik gemakkelijk door mijn voorraad vlierbloesemsiroop heen. 
And as dessert a bavarois of Elder blossom, delicious, so I am easy going through my stock of elderflower syrup.



35 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig boeket en je hebt echt werk gemaakt van het bereiden van je maaltijd. Het ziet er allemaal erg lekker uit Janneke. Gisteren een hele drukke dag gehad met familiebezoek nog voor de verjaardag van Willem. Mag ik even klagen, ik vindt het veel te heet van mij mag het wel wat minder warm zijn., haha
    Een heerlijke dag gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo janneke erg mooi dat blauwe bloemen boeket en de zomerse buiten tafel met het vrolijke zomerboeket staat ook erg vrolijk lekker is dat he rustig een boek pakken mmm en lezen! de vlierbloesem bavarois ziet er erg mooi uit lekker fis ook met dit weer gazpacho is dat niet een een of andere spaanse of portuegese koude soep! (dacht ik)lekker verfrissende maar je kunt natuurlijk ook een duik nemen net als snarf das ook lekker verfrissend een fijne week groetjes leon10

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja gazpacho is een spaanse koude soep, kreeg het recept van een vriendin. Het water waar Snarf in zwemt daar durf ik eigenlijk niet in, helaas. Een beetje te troebel.

      Verwijderen
  3. Wat heb ik enorm genoten van je boeketten!
    De blauwe heeft prachtige kleuren blauw, maar het gemengde onder is ook weer zo mooi kleurrijk.
    Ik vind het wel jammer dat de temperaturen zo omhoog schieten. Het is op mijn balkon 40 graden. Ik durf niet te klagen, we hebben zolang op de zomer gewacht.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Gerrie we mogen niet klagen, maar het is voor Ned. begrippen nu toch wel erg warm. We vallen hier altijd van het ene uiterste in het andere. Als het me te warm wordt, ga ik een poosje afkoelen in de kelder.

      Verwijderen
  4. Very nice, I love the flowers, the blue peas are wonderful! Pretty vases, you made lovely composition. Do you eat elderflower?
    Have a nice week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, you can make syrup and lemonade of elderflowers.

      Verwijderen
  5. Beautiful flowers! I love your photoes of flowers at the table. There is so much we can use from the garden right now. Have a nice afternoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Janneke! I don't know what I like more - your beautiful bouquets or food! I like both!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat en heerlijk geniet blog weer bij jou.Zo mooi je boeketjes!!En wat heerlijk dat Snarf zo lekker kan zwemmen .Ik heb voor het eerst een paar bloemetjes in de Lathyrus waar ik heel blij meeben ,ben steeds veel te laat.Laten we maar volop genieten van het warme weer
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige boeketten Janneke!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. What an idyllic day! Your bouquets are so beautiful! And I love Geranium pratense 'Plenum Caeruleum'! Stunning! It will go on my wish list.
    ~Julie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wunderschön! Ich liebe diese prallen Sommersträuße. Vor allem die Wicken gefallen mir sehr.
    Gruß, Anette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Such beautiful flowers! Your supper looks delicious. Happy week, Janneke!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Erg mooie boeketjes,Janneke.
    En wat zijn lathyrussen toch mooi,zeg.
    En die Snarf.
    Trekt zich van de warmte helemaal niks aan.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Janneke, I wish I could join your dog for a swim! I haven't been for swim in the sea since moving to London 14 years ago, I really miss it. Loved your posies, especially the blue sweet peas. I hope you don’t have as hot weather as we had today, 35.5 in my garden today, a bit too hot I think!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I am afraid that in my garden it is that hot too. I do not complain but I think it is indeed a bit too hot for us.

      Verwijderen
  14. How do you find time to do those lovely decorations? What comes through on your posts is how you really love all your plants

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I have constantly lack of time as I love doing so many different things. But on these hot days I really have to slow down and sit in the shade with a cup of tea or a cold drink for more than a while.

      Verwijderen
  15. Wat een heerlijke relaxte zondag, zo'n eentje hadden wij er ook, echt genieten!
    Wat heb je prachtige bloemen in je tuin en je lathyrus met dat randje vind ik zo mooi.
    Heerlijk om nog even met Snarf te sporten, ongelooflijk wat een energie nog!
    En dan dat heerlijke eten.. het water loopt me in de mond:)

    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige bloemen. De kleuren blauw, zo mooi!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. What lovely flowers and flower filled vases you have! Really beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw wat een schitterende boeketten,echt geweldig om naar te kijken,fijne avond,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Janneke,

    Leuk dat je mijn blog bezocht en helemaal aardig dat je reactie achter liet.Na vele maanden heb ik er weer een volger bij.
    Ik heet je van harte welkom!

    Ging natuurlijk uit belangstelling ook op jou blog een kijkje nemen....en geloof me,ik bleef lezen....wat een prachtige tuin heb je,zelfs open tuindagen organiseer je,geweldig dat op die manier ook bezoekers kunnen genieten van al dat fraai's.
    De serre is zo als ik zie ook een van jullie lievelings plekjes om te zitten in zomer en winter.
    Over winter gesproken,hi,hi......ik speelde even met Snarf in de sneeuw,heerlijk om af te koelen bij deze tropische temperaturen.

    Grappig dat ik ook nog foto tegen kwam van een bloemetje waar jaren geleden mijn oog op viel tijdens een rondje in mijn buurvrouw haar moes en bloementuin,zij wist de naam niet.
    Ik nam er een paar mee naar huis,heb geen rust in mijn hoofd voordat ik weet wat mijn oog ziet.
    Kon het zo vlug niet gezocht krijgen op internet,maakte een foto en plaatste die met vraag op planten en bloemen forum,en jawel ik kreeg al super snel antwoord op mijn vraag,het armelui's orchideetje.
    Ja,op dat soort forums zitten mensen met kennis en interesse in bloemen en planten,net als jij hebt en dat graag wilt delen,daar ben ik inmiddels wel achter.
    Vanaf nou ga ik jou mooie blog ook volgen en heb je blognaam al bij mijn favorieten geplaatst in mijn sitebar.
    Nu ga ik nogmaals kijken naar je uitnodigende foto's van zomerse post.

    Tot blogs en lieve groet!!
    Ger


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom op mijn blog Ger en bedankt voor je leuke commentaar.

      Verwijderen
  20. Wat heb je toch prachtige boeketten gemaakt Janneke! groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Your bouquets are really stunning! Your dinner looks delicious, too. I rarely cut my flowers but wish I did after seeing yours.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Was für ein wundervolles Aragement - Wicken mit dem schönen Buch. Da würde ich gerne mal hineinschauen. Am Morgen in den Garten gehen ist das Schönste, was ich mir vorstellen kann. Taglilienzupfen, bald ist es vorbei. Ich hoffe auf Regen.

    Deine Torte sieht klasse aus - schade, dass du so weit weg bist.

    Sigrun

    BeantwoordenVerwijderen
  23. I love all your beautiful flowers.
    You do such a lovely job putting the arrangements together in the vases.
    What a gorgeous setting to enjoy your meal.
    Snarf ~nice to hear he is so energetic at 11 ! What a good swimmer he is.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Your garden and flowers are stunning! What a wonderful sight! And Snarf of course is a treasure. We used to have a Collie. They are beautiful gentle dogs.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. I love blue flowers and yours are especially beautiful! And that mousse looks yummy! Your day was perfect! P. x

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Janneke, as usual your floral displays are perfect. What's not to love about that geranium, I've made a note of the name and certainly will look out for this for next year's garden!
    Almost forgot to add - food looks great too!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heerlijke zondag hadden jullie, fijn dat je zulke prachtige boeketten uit eigen tuin kunt plukken en dan speciaal voor het avondeten nog een extra boeket. Het toetje klinkt ook heerlijk. Ik wens je weer zo'n heerlijk weekend toe. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hello, I just found your blog when researching the author Charles Unwin. It was wonderful to find this post, about your sweet peas and flowers, and also see a picture of one of my favorite books on sweet peas.

    I too just today posted on growing sweet peas and featured this very same book in my blog. Great minds think alike I suppose.

    Your flowers look beautiful! Thank you for sharing them.

    BeantwoordenVerwijderen