maandag 2 april 2012

VIOOLTJESTAART

 Zondag kregen we visite en voor deze gelegenheid haalde ik mijn mooie viooltjesservies uit de kast, Rosenthal Maria Stiefmuetterchen, en maakte er een viooltjestaart bij, helemaal in het teken van de lente.
Voordat de gasten kwamen maakte ik nog snel enkele foto's.


Zoals je ziet had ik de vorkjes wel eens mogen poetsen.




Het recept voor kwarktaart met viooltjes :
1/2 liter Sauterne of een andere zoete dessertwijn
1 pakje witte gelatine
1 kwarktaart van 22-25 cm doorsnee, gekocht of zelfgemaakt
vers geplukte viooltjes, gewassen en droog gedept

Doe de wijn en de gelatine in een steelpan en laat het mengsel staan tot de gelatine is opgelost (5-10 min.). Zet de pan op een laag vuurtje en roer tot de gelatine doorzichtig en gesmolten is. Laat het mengsel in de koelkast afkoelen tot het stroperig is.
Smeer de taart in met een laagje van het mengsel en zet haar in de koekast tot de gelatine stijf is. Leg de viooltjes op de taart en druk ze zacht vast in de gelatine. Smeer er nog een laagje van het mengsel overheen en laat ook dit opstijven in de koelkast. Herhaal de procedure tot de bloemen bedekt zijn.  Bewaar de taart tot u haar serveert in de koelkast.


                                                                                                                

3 opmerkingen:

  1. Ha Janneke ; leuk dat je bij mijn blog op visite kwam; Ik zie nu dat je zelf ook mooie foto's heb gemaakt en net als ik van tuinieren en de polder hou; ik woon in Middendelfland; jij ook?
    OOk de belevenis met je hond vond ik leuk om te lezen;wat een eigenwijze rakker!
    groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhhh zie deze post nu pas,ik ben op slag verliefd op je viooltjes servies en de taart,geweldig,echt hier hou ik van,lieve groetjes Musje.

    BeantwoordenVerwijderen