vrijdag 15 maart 2013

HET BLIJFT WINTEREN - IT IS STILL WINTRY


Ruim een maand geleden heb ik mijn zaaddozen uit mijn zaadkastje (een oud nachtkastje) gehaald en nadat ik al mijn oude en nieuwe schatten bekeken had, heb ik een aantal zaden uitgekozen om voor te zaaien.
Ondanks dat ik het heel aantrekkelijk vind om heel vroeg doosjes en kistjes vol te zaaien, heeft de ervaring mij geleerd dat het beter is om even te wachten tot maart of zelfs april.  Dan is het zonder allerlei hulpmiddelen warmer en lichter en krijg je een sneller en beter resultaat en sterkere plantjes. 
Natuurlijk wilde ik toch wat zaaien en maakte een keuze uit de voorraad,  eerlijk gezegd heb ik echt veel te veel, mijn ogen zijn namelijk altijd groter dan de tuin.  Daarom blijft er ook nog voor volgend jaar in de doos zitten, veel zaden kunnen vrij lang bewaard worden en er staat altijd een houdbaarheidsdatum achter op de zakjes.


Over a month ago I watched all my old and new treasures in my seedboxes and chose some seeds to sow. Despite it is appealing to sow very early in trays, boxes and pots, experience has taught me that it is better to wait until March or sometimes even April.  Then it is without resources warmer and lighter and you get a quick and better result of strong young plants.
Of course I wanted some seeding and made a choice from my stock, honestly speaking I have far to many seedpackets, my eyes are always bigger than the garden.  That is why I  keep seeds in my box for next year too. Many seeds can be stored rather a long time and on the package is always mentioned a date on the backside.



Een maand later is dit het resultaat. De zaden zijn nog maar pas ontkiemd, welliswaar zonder bijverwarming in de serre, maar door het aanhoudende winterweer wordt het wel vertraagd.
Het volgende komt op :  kerstomaatjes, mini paprika's, Lobelia Cambridge blue, Lathyrus The Best of the Blues en gemengde Rococo violen.  Dan ook nog lichtblauwe Delphiniums, die goed opkomen want ja daar had ik er nog niet zoveel van, even lachen.  Vraag me af waarom ik ze gezaaid heb, want ik heb een overvloed aan riddersporen in de tuin maar stel je voor dat ze de winter niet hebben overleefd of per ongeluk door de slakken opgegeten worden, heb ik tenminste weer voordelig nieuwe plantjes.  En als het allemaal wel goed gaat, krijg ik komende zomer heel veel blauwe riddersporen tussen de rozen.  Het zijn mijn meest geliefde vaste planten.


In the meantime it is a month later and this is the result. The seeds have germinated very slowly, albeit without any additional heating in the conservatory but due to the ongoing winterweather it has been really delayed.  The following seeds have germinated :  Tomatoes Gardener's Delight, Paprika Mini Red Bell, Lobelia Cambridge Blue, sweet peas The Best of the Blues, pansies Rococo mixed. Then also many light blue Delphiniums of which I had not yet enough in my garden (smile). Wonder why I sowed these for I have lots of perennial larkspurs in the garden, but suppose they have died this winter, or snails discover them, then I have a nice stock of cheap new plants. It is very good possible that they grow all well and then we have an abundance of blues between the roses coming summer. Not bad for they are my most beloved of  perennials.


Het wintert hier maar door. Vorige week veel in de tuin gewerkt en veel Helleborus foto's gemaakt. De pret duurde echter maar even, de Helleborussen liggen er nu weer voor dood bij. Wonderlijk is dat als zelfs bij een paar uur zon en de temperatuur een stukje boven het vriespunt komt midden op de dag, zij weer vrolijk overeind komen.


As you see it is still wintry. Last week was a good gardening week, but the fun just did not last. The Hellebores are lying for dead.  Astonishing is that even when sun shines only for a few hours and temperature comes  above freezing point at noon, they just happily come back up.  



Vorige week zondag begon het weer te vriezen en heb ik diverse Helleborus bloemen geknipt en ze binnen   met enkele Asparagus takken op een drijfschaal gelegd, zodat ik er toch nog plezier van had deze week. Het is nu bijna een week later en ze zijn nog mooi. 



Last Sunday it started freezing again and I cut various Hellebore flowers.  I put them on a floating dish with some Asparagus, so that I could enjoy them inside. After almost one week, they are still looking good.








28 opmerkingen:

  1. Ik ben jaloers op je groene vingers, wat leuk om al je zaailingen te zien groeien. Prachtige foto's van je helleborus.

    Fijn weekend,
    B.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hellebores are really quite pretty flowers, hope it starts to warm up a bit for you soon, have a nice weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig idee om de helleborus op een schaal te zetten. Ze zie je helemaal goed hoe mooi de bloemen zijn. Ik hoop dat je succes hebt met het zaaien. Het zal je zeker weer een hoop moois bieden. En dat weer daar hebben we het maar niet meer over, brrrrrrr.
    Een heerlijk weekend gewenst Janneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Janneke,

    Ik ben weer volop aan het genieten van je mooie helleborussen! Vandaag ben ik zelf op Ebay.co.uk aan het zoeken geweest naar mooie variëteiten.

    De dozen vol met zaden komen mij bekend voor :-)! Wat goed dat jij al aan het voor zaaien bent. Ik doe dit meestal in de kas, maar die is nu nog veel te koud. Ik zie dat jij ook bij Vreeken koopt in Dordrecht. Wat hebben ze daar veel keus he?!

    Een fijn weekend,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die Helleborusblüten in eine Wasserschale zu legen ist eine tolle Idee. Oft haben sie sehr kurze Stiele, da ist die Schale genau richtig.
    Gruß, Anette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, die schaal is prachtig. En ja, dat vind ik ook zo wonderlijk. Ik heb er een in een pot zitten die na vorst als voor dood ligt, en het wordt weer boven nul en dan komt de bloementak weer helemaal omhoog.
    Ik wens je succes met alle stekjes.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel veel succes met al je zaailingen. Nu nog ander weer dan krijgen we er weer zin in om buiten bezig te zijn.
    Die schaal met heleboris is weer prachtig om te zien, mooie foto's joh..............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja,te gek eigenlijk dat het in maart nog zo koud is.
    Maar jij met je groene vingers zal het wel gaan lukken,om deze zaailingen aan de praat te krijgen.
    En wat schitterend,de Helleborussen in de drijfschaal.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Winter seems very reluctant to move on here as well. We have snowdrops blooming but that is all.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Good luck with all your seedlings! Your hellebores look lovely in water like that, I have never taken them indoors as I don't feel I have enough of them out in the garden :-)
    Let's hope we get some good warm spring weather soon!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig, die Helleboris, en zulke mooie kleuren bij elkaar. Ik moet hoognodig in de tuin gaan werken, maar het regent al een paar dagen, dus ga ik maar verder met quilten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Janneke, ik heb een prachtig logje van je gemist over de helleborussen. Wat een mooie foto's heb je ons laten zien. Ik heb ook erg genoten van de foto's van Snarf, wat is het toch herkenbaar die houding en fixatie op de bal om te spelen. Wat leuk dat je zoveel verschillende soorten helleborus bent gaan houden, en nu kun je genieten van het prachtige resultaat. Wat helemaal leuk is dat ze binnen ook zo lang mooi blijven!
    En die 'schatkistjes' met zakjes zaad erin om uit te zoeken, dat komt me hier ook bekend voor. "Lieve lente kom toch weder, lieve lente kom toch gauw..."
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I've also a seed box and far too many seed packets :) It's like a disease... Good idea to take helleborus flowers inside, you've undoubtedly got much pleasure of them this way. I especially like the white double ones.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh to see the Hellebores arranged so delightfully and floating with aspararagus ...just lovely. Thank you so much for peeking in and leaving a comment at our farm . I am so glad you will be visiting with us as a follower. I too shall be doing that here. We are still hoping for Spring to arrive in our New England state ~forecast says 6 to 8 inches of snow on Monday ~sigh

    BeantwoordenVerwijderen
  15. A lovely selection of seed packets - I haven't done any sowing yet it is still just too cold. Beautiful hellebores and so many different ones too.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ow zo leuk zaaien,helaas is mijn tuin daar te klein voor en wat zijn je helleborussen prachtig,wauw,bij mij zijn er toch een paar verrot gegaan,die liggen en blijven liggen als pap en andere komen inderdaad goed terug,ik vind je foto`s super! fijn weekend,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hellebores are so beautiful in that sort of arrangement!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De schaal met helleborus bloemen is prachtig, wat een varieteit aan bloemen en ze combineren zo mooi. Ik vind zaaien ook leuk, maar heb er thuis niet genoeg ruimte voor, daarom zaai ik liever ter plaatse in april/mei.
    Fijn weekend Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  19. That is a lovely way to display Hellebore flowers - I am always impressed by your floral arrangements!
    The sight of Roses and Delphiniums growing together is a perfect summer combination.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja, Janneke, als het buiten niet wil, maken we het binnen maar leuk. Prachtige foto's van de helleborus-arrangementen.
    Ik ga deze week het een en ander voorzaaien.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Janneke, I love your hellebores, especially the yellow one in the center of a plate! Very nice!
    We have the cold but sunny weather, the snow has not yet melted. You have pretty seedlings, I saw a pack of small tomatoes, I love them too and planted in the boxes last week.
    Happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jij bent al begonnen met zaaien en toch al resultaat.Ik heb nergens plek om bakjes neer te zetten dus ik moet wachten tot het wat beter weer word .Dus de zakjes zaad blijven nog even in de la.Wat mooi je schaal met Helleborissen.Vorig jaar kocht ik een bosje bij de bloemist en wat was ik er blij mee,maar na 2 dagen kon ik ze weg gooien jammer genoeg.Ik heb genoten van je mooie foto's
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Je helleborus bloemen op de schaal zijn echt heel mooi !
    Dat zaden-ritueel van je her ken ik !! Mijn zadendoos puilt ook uit.. Altijd veel te veel ! En ja hoor. ook door ervaring wijzer geworden ga ik niet te vroeg te zaaien...
    Veel groetjes van hier, en hopenlijk komt deze week het lenteweer eindelijk..

    BeantwoordenVerwijderen
  24. We are still having winter even though signs of spring are all around. I love your seedlings...such a welcome sign.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. You have lots of seeds! I have too, far too many...I don't know where to put all the pots. Poor Hellebores. They are so beautiful and winter came back.

    Have a sunny and warm week, Janneke!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wonderful, wonderful pictures of helleborus! And all those seedlings! I am late with my seeds this year. I guess I just need to plant them putside.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De Helleborus bloemen in de schaal zijn zo mooi, Janneke !
    Ik moet even lachen als je zegt mijn ogen zijn groter dan de tuin ... vroeger kochten we ook planten en als we thuis kwamen was het 'waar hebben we nog plaats ?', nu proberen we andersom 'hebben we nog plaats en wat kunnen we planten ? :-)
    Ook hier is de winter nog niet voorbij, voor het weekend voorspellen ze vrieskou en sneeuwbuien ... oh, ik hoop dat er vlug mooi lenteweer komt!
    Fijne avond,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen