zaterdag 9 maart 2013

HELLEBORUS EN CO. - HELLEBORE AND COMPANY



De eerste week van maart was een glorieuze tuin werkweek.  Hoewel ik normaal gesproken systematisch te werk ga, wist ik van gekkigheid niet waar eerst te gaan beginnen.  Rozen snoeien, blad uit de borders opruimen, oude stengels afknippen, lelijk blad van de Helleborussen afknippen, Buddleja's afknippen en heel veel oude hortensia bloemen verwijderen. 
Ben begonnen met de snoei van de klimrozen aan de buitenkant van het hek en daarna de binnenkant, waar ook de Clematissen van hun oude pruik zijn ontdaan. Afgelopen herfst heb ik in de berm 300 gemengde crocussen gepoot die nu beginnen te bloeien. Het valt nog wat tegen, maar hopelijk worden het er elk jaar meer. 


The first week of March was a glorious gardening week. Normally I go to work systimatically but this time I was so glad I almost did not know where to start.   Pruning roses, cleaning up leaves from the borders, cutting back the Buddlejas, cutting old leaves of the Hellebores and deadheading many, many Hydrangeas.  Started with the pruning of the climbing roses on the outside of the fence and afterwards the inside, where the Clematis got rid of their wigs too. Last autumn I planted the roadside with 300 mixed crocus  which are beginning to flower now. It is still somewhat disappointing, but hopefully there will be more of them next year.



Als ik in de tuin bezig ben heb ik altijd hulp van mijn harige vriend, hier staat hij weer naast de kruiwagen en waar zou hij nu naar kijken...........
Oef, op de foto staat ook mijn roestige olievat, drie maal raden wat ik daar in doe..... 
Dit tuingedeelte ziet er niet bepaald florissant uit, dit is nl. het gedeelte waar ik vorig jaar mijn moestuintje had. Ik twijfel nog steeds of ik gras in zal zaaien in april, of dat ik er weer groenten ga verbouwen.  Moet wel eens tot een besluit komen. 


When I am in the garden my hairy friend is always assisting me, do you know where he is looking at.......? 
On above picture you also see in the back a rusty oil barrel, guess where I use this for.....?
This part of the garden does not look very flourishing, this is the part where I had my kitchen garden last year. I am still in doubt,  if I shall sow grass again in April, or continue growing vegetables.  I have to come to a decision one of these days. 


In een ander deel van de tuin kijkt Flora ondertussen rustig neer op een mooie pol Helleborussen.

In the meantime Flora looks down on a nice clump of Hellebores.




De Helleborussen bloeien nu volop, het grote genieten is begonnen.  Verrukt til ik steeds hun kopjes op om ze van binnen te bekijken. Het is moeilijk om er foto's van te maken, voorzichtig draai ik de bloemen naar boven en probeer ze achter een steel of blad te haken, maar ze buigen halstarrig hun kopjes naar beneden. Het is nu lekker droog, dus lig ik soms letterlijk languit op de grond.  Ik fotografeer met mijn Ipad, dat is nog lastiger, mijn camera is nl. met een "zoomfout" in reparatie. 


The Hellebores are now in full bloom. Delighted I lift their little heads to look inside the flowers. It is not easy to make pictures, carefully I turn the flowers upwards and try to hook them behind a stem or leaf, but they are stubbornly bending their heads downwards.
It is nice and dry outside, so I lay literally stretched on the ground and use my Ipad to photograph, even more difficult, for my camera has to be repaired, it showed a zoom error. 


Verrassend is dat ik met een klein assortiment Helleborussen ben begonnen.  Mijn eerste plant was de welbekende Helleborus niger, de echte kerstroos.  Wat plant betreft is het echter wel de minste, heeft erg korte stelen waardoor de bloemen niet tot hun recht komen en snel vies worden.  Daarna kwamen er spoedig meer :  Helleborus argutifolius, atrorubens, cyclophyllus, foetidus 'Wester Flisk' en natuurlijk enkele prachtige orientalis-hybriden.  Uit kruisingen van deze planten heb ik zaailingen gekregen waarvan er een flink aantal echt mooi zijn:  stevige planten met forse stelen, grote bloemen, veel verschillende kleuren en wat vooral belangrijk is, gezond blad.  Een groot aantal zijn gespikkeld, wit met weinig of veel, grote of kleine spikkels.  Ook roze bloemen met donkere spikkels.  De kleuren variëren van lichtgroen, geel, wit, en van zachtroze tot bijna zwart.  Door de jaren heen staan er heel veel, ik heb ze geteld.........er staan nu 89 grote en kleine pollen in bloei en dat worden er elk jaar meer.  Wel is me opgevallen dat ik tot nu toe geen dubbelbloemige zaailingen heb.


It is surprising that I just started with a small range Hellebores. My first plant was the well-known Helleborus niger, the real Christmas rose.  What concerns the plant however, this is the least, it is compact with short stems which does not justice to the flowers which are often muddy. After the Helleborus niger there followed more: Helleborus argutifolius, atrorubens, cyclophyllus, foetidus 'Wester Flisk' and of course some beautiful Orientalis-hybrids. From crossings of these plants I got seedlings of which quite a few are really nice:  strong plants with major stems, large flowers, a great variety of colours and last but not least healthy leaves.  A large number is spotted, white with few or many, large or small speckles. Also pink flowers with dark speckles. The colours vary from light-green, yellow, white and from pink to almost black. Through the years they multiplied to many in our garden, I counted them yesterday........89 flowering plants and each year there are more.
I think it is remarkable that until now we have no seedlings of double flowers.


Het zaad van de Helleborus komt het jaar na de bloei pas op omdat het vorst nodig heeft om te ontkiemen.
Dus omstreeks deze tijd zie je rond de oude planten zaailingen opkomen. Zodra ik de eerste echte Helleborus blaadjes zie, zet ik de mini-plantjes in potjes.  Na de zomer als ze al flink gegroeid zijn, zet ik ze in de tuin op hun definitieve plaats. Het duurt nog één tot twee jaar voordat de eerste bloemen zich laten zien,   de mooie laten we staan en de lelijke of minder mooie worden verwijderd.  Er zijn jaren met heel veel zaailingen, het is leuk om dan plantjes weg te geven aan andere tuinliefhebbers.


The seed of the Hellebore germinates only next early spring because it needs frost to germinate. So in this time of year you see the seedlings around the old plants. As soon as the first real Hellebore leaves appear, I put the mini-plants in pots.  After summer when they have grown, I plant them on their definite spot in the garden.  It takes another one or two years before they show their first flowers, the most beautiful I keep and the ugly and less attractive flowering plants are removed.  In years with many seedlings, it is fun to give them away to other garden lovers.














En hij staat altijd op me te wachten om met me te spelen.

And he is always waiting for me to play with him.





42 opmerkingen:

  1. Heerlijk he als we weer kunnen beginnen in de tuin, bij mij is de groene kliko ook weer vol, wat een afval na de winter. Wat een mooie helleborissen heb je zeg. Bij mij staan ze onder een grote kersenboom en daar zaaien ze zich goed uit en ik laat ze lekker daar hun gang gaan................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou je hebt al een hoop werk verzet en Ohhh... wat een mooie collectie helleborus heb jij, de kleuren zijn echt prachtig. De close-up van je crocus is adembenemend.

    Voor morgen, een fijne zondag,
    B.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja,het was heerlijk tuinweer.
    Ik ben ook wat bezig geweest.
    En wat een leuk gezelschap heb je.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nice collection of hellebores! I love double and dark red one!
    Have a nice sunday evening!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie collectie heb je. Ik word er een beetje jaloers van
    :-). Zo kan ik er bij jou van genieten. Jammer dat het mooie weer niet aanhoudt voorlopig. Fijne zondag. Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. The Hellebores are pretty, but my favorite is the crocus. I love that lavender blue color.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat heb jij veel helleborussen. Prachtig. Ze zijn zo mooi.
    Ik heb onlangs een plant op mijn balkon gezet. Een donkerrode Orientalis double Ellen. En nu maar kijken of ze op het zuiden wil gedijen, een beetje in de schaduw. Ik heb er op de mooie woensdag een paar foto's van gemaakt.
    Overigens hoorde ik op de radio dat je nog maar niet teveel aan de tuin moest doen omdat er nog redelijke vorst komt. Rozen kunnen er ook niet zo goed tegen.
    Maar ik wens je succes met je lente tuinkriebels!

    Liefs,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De rozen zullen wel meevallen in de kou denk ik, zou het wel erg jammer vinden als mijn Camellia knoppen en Hortensia uitlopers zouden bevriezen.
      Maar ja dat is de natuur nu eenmaal, het komt ook altijd weer min of meer goed.

      Verwijderen
  8. Ik heb bij het opruimen van mijn tuintje hetzelfde gevoel gehad, ik wilde overal tegelijk beginnen. Heerlijk om al die Helleborussen te zien Janneke. Deze week even doorbijten met de voorspelde kou maar dan zal de lente toch eindelijk moeten beginnen.
    Een heerlijke avond gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Some great photos of the beautiful hellebores, and sounds like you have been very busy in the garden. Hope you will decide to grow veggies in your space.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. What a wide and lovely selection you have. Always a fresh surprise with this year's seedlings.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. What a beautiful selection of hellebores - I have never found any seedlings around mine but I have collected seed and grown some really dark claret coloured ones from them.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I really enjoyed these wonderful pics of hellebores . Regards!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat is het genieten van de prachtige Helleborussen!!!! Zooooooo mooi!!!! Je bent er dus bij gaan liggen ;-) Gelukkig lag je droog, als je het hier zou proberen dan kreeg je er gratis een modderbad bovenop ;-) Van aan de slag gaan in de tuin is er hier helemaal nog geen sprake.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Look at all of those Hellebore's. How beautiful Janneke. Girl I am so jealous that you have crocus in bloom already. So pretty. Have a wonderful weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. 89 flowering hellebores! That's a great collection. I have only started saving seeds last year, so this year is the first one with seedlings. I have more than 100 seedlings, from 7 plants, so I can't possibly raise all of them, but it's nice to see how easy it was.
    I loved your pink double spotted, my favourite!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Great to hear you also have so many seedlings, it is just fun to see what's coming out.

      Verwijderen
  16. Wat een soorten van de helleborus heb je, prachtig! Ik vind je witte het mooist. Ik heb er niet één. Het vroege voorjaar vind ik altijd zo rommelig dat ik me dan niet toeleg op de bloeiende planten. Maar nu begin ik er toch wel aan te denken... Zo mooi zijn ze. Ah en Snarf is natuurlijk het allermooist ! (hoe oud is ie eigenlijk ?)
    groetjes van hier, fijne zondag verder. Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je hebt gelijk Ina, ik vind Snarf ook nog mooier of leuker dan de tuin. Dieren staan bij mij nog boven de planten. Hij is inmiddels 10 jr. en wordt 7 mei al 11, dus niet de jongste meer. Hij gedraagt zich echter nog als een 4 jarige gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zooo bijna 11 !! Ziet er goed uit !! Onze oude border is 16 geworden. Wie weet hoe oud Snarf nog wordt...

      Verwijderen
  18. Good to hear about your self raised plants. It's just amazing with hellebores from seed, they are all different but everyone is worth growing! I think a lot of folks miss the self sown seedlings in February, either they do not recognise them or sometimes they are smoothered in weeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Your Spring looks beautiful... we're still waiting for ours. Only a small patch of snow left. Waiting anxiously for the swelling of the buds.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hoi Janneke, wat een prachtige foto's van de helleborus, ik wist niet, dat er zoveel soorten zijn! En dan die lieve Snarf! Wij passen ook wel eens op een bordercollie, heel gehoorzame hond! Lijkt veel op jullie Snarf
    lfs.Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Janneke,
    Wat heb je veel verschillende soorten Helleborus. Het zijn dan ook heerlijke planten die lekker vroeg in het jaar al bloeien. Ik vind ze super. Maar ook de crocussen die je in de berm hebt gepoot staan zo gezellig... Ik geniet met je mee hoor...
    Ik wens je een heel mooie nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jeetje Janneke, wat een prachtige Helleborsussen heb je staan! Wanneer je ooit eens een stekje hebt van een roze variant neem ik het graag van je over!

    Het gevoel dat jij in je eerste alinea beschrijft had ik de afgelopen keer ook in de tuin. Er is zoveel te doen! Ik heb inmiddels al aardig wat gedaan, maar er moet nog steeds veel gebeuren. Hopelijk knapt het weer na deze week weer een beetje op!

    Een fijne week toegewenst!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hi Janneke, looks like you have a lot of work in the garden to do. I love these shots of the hellebores, you have made them look more interesting, I am not a big fan of hellebores but these photos could perhaps entice one to buy a plant. Snarf and the ball, what can you say. Always the ball, great shot. Hope you get your camera fixed soon, and have a lovely week my friend.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bonjour Janneke,
    quelles jolie fleurs J`adore !!

    Bonne journée!!

    xxx Maria xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtige collectie helleborusen heb je...dat zijn een van mijn lievelingsbloemen...en hier ook zo lekker veel zaailing en het is altijd weer een verassing wat het gaat worden...hier ook geen dubbele :(
    en ik wist vorige week ook niet wat ik eerst zou gaan doen :) en nu....pppfff we zijn weer terug bij af, en al die prachtige helleborussen liggen weer tegen de grond..koud vandaag man, niet te geloven..

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Het is ijzig koud vandaag, wat een terugslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Janneke, what a gorgeous selection of Hellebors you have. I'm so glad you are finally able to make a start on your garden. Your little statue of Fauna is gorgeous.
    Lovely to see your dog out in the garden - we lost our 16 year old Dachshund 2 weeks ago. Old age finally caught up with him. A sad time for the whole family. I will miss Oscar in the garden with me.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. I am so sorry to hear you lost your dog, but anyway he has reached an old age. I understand you will miss Oscar, dogs are such faithful friends.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hi Janneke, 89 plants! Wow! What a collection you have. I love the deep maroon ones and the pretty double white one especially.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Net als jij wist ik een week geleden haast niet wat ik het eerst zou doen. En ook ik heb de klimroos en de wilde clematis gesnoeid, die een complete wirwar waren geworden...
    Maar wat een schitterende collectie helleborussen, hier op de turfgrond willen ze absoluut niet.
    En wat een barre winter nu...

    BeantwoordenVerwijderen
  32. I really like the hellebores. I haven't planted them before, but if they do well in your climate, don't you think that they would thrive here in Colorado? I don't think that i have seen them in the garden centers either. I will start looking. You have a beautiful collection that must make the first blooming of the garden a real joy.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. I have hellebores that are seedlings given to me by a friend so I have no idea what color they'll be. It's a surprise! They didn't bloom this year so I'll have to wait until next year. :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. hihi ik had ook de tuin kriebels en heb de vlinderstruik gesnoeid. Wilde al bijna aan de lavendelhaag beginnen maar toen hoorde ik dat het weer koud werd. Vanmorgen werd ik wakker in een witte wereld maar dat is al weer weg. na dinsdag blijft het boven 0.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. ik hoop dat mijn helleboortjes ook zo mooi kruisen, ik heb een donkerpaarse enkele en een witte dubbele. Bij de buren staat een witte enkele dus als de dubbele moeilijk kruisen is de kans op kruisingen gelukkig nog niet verkeken :D

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Dit keer hoefde ik me niet druk om de tuin te maken met die paar mooie dagen die we vorige week kregen.....Want ik lag ziek op bed...Had al wel lange tijd uitgekeken naar het eindelijk doen van tuinklussen, maar dat ging dus niet door.Hoop echt dat het na dit weekend eindelijk warmer gaat worden.......heerlijk genieten van alle tuinklussen. Veel plezier met alles wat in je tuin gedaan gaat worden.Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat heb je prachtige Helleborissen en zo veel.Vooral de roze soorten ben ik weg van.Ik heb nog helemaal niets gedaan in mijn tuintjes ,erg he!! Je hebt wel heel erg leuk gezelschap in de tuin
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  38. WOW ! Marvellous hellebores you have ! They're so beautiful, I also love them. Nice to see your collection.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Dag Janneke, heerlijk om weer even op jou blog te zijn, door winterdrukte heb ik weinig geblogt, zomers heb ik er iets meer tijd voor. Maar wat is het nog koud . Ik zie jou zielige helleborissen, maar wat heb je het goed opgelost om ze gewoon binnen te halen. Prachtig zo op een schaal en wat een variëteiten. Je hebt inderdaad ook al heel wat voorgezaaid. Ik zaai een aantal 1 jarigen , maar dan rechtsstreeks op de plek in April. Alles staat kant en klaar om de tuin in te gaan, alleen ik nog niet zo. Vandaag trouwens het één en ander afgeknipt, morgen misschien mesten . Aan enthousiasme ontbreekt het ons niet.Nu nog een zonnetje.

    Groet

    Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen