donderdag 29 maart 2012

VOORJAAR IN DE TUIN

Met het mooie weer van de laatste weken heb ik heel veel werk verzet in de tuin en lig ik zo maar voor op mijn schema. In een vorig bericht had ik plannen om een moestuin in het gazon te maken.  Dit heb ik doorgezet en vorige week heb ik een flink stuk gras omgespit, mijn man heeft dit afgelopen zaterdag afgemaakt, hij spit beter dan ik moet ik toegeven.  Nu ligt het stuk grond inmiddels glad geharkt klaar zodat de sjalotten gepoot kunnen worden en in april de eerste zaden van worteltjes en kroten erin kunnen, daarna volgen de sperziebonen.
Het mini vijvertje in het midden van een terras is schoongemaakt en eromheen zijn de wit bloeiende en geurende Hosta plantaginea 'Grandiflora' gepoot. De afgelopen dagen hebben ik elke minuut voor de tuin gebruikt om alle oude verdroogde Hortensia bloemen en dode takken af te knippen en in mijn oude olievat te verbranden.
Er komt al heel wat op van mijn zaaisels in de kas, o.a. diverse Petunia's en Lobelia's voor mijn hanging baskets.  De Lathyrussen heb ik zelfs al uitgepoot.  De vaste plant Riddersporen welke ik afgelopen herfst gezaaid heb, doen het ook prima, ik heb al meer dan 40 plantjes geteld, leuk om weg te geven, maar ik ga er ook nog een flink aantal in mijn eigen tuin zetten, ondanks het feit dat er al heel veel in de tuin staan, maar ze zijn zo mooi............


Wat bloeit er nu in de tuin:
Bomen en heesters:
Corylopsis pauciflora,  een zachtgeel bloeiende heester
Magnolia stellata, Magnolia soulangeana
Forsythia
Prunus cerasifera nigra



Vaste planten:
Helleborussen
Vinca minor, waaronder de witte ´Gertrude Jekyll` en atropurpurea
Cheiranthus cheiri, de heerlijk geurende muurbloemen of fletten langs de voorkant van het huis.
Caltha palustris, de dotterbloem
Myosotis sylvatica, gewone vergeet-mij-nietjes
Brunnera macrophylla, Kaukasische vergeet-mij-niet
Bergenia´s, schoenlappersplant
Viola odorata, maarts viooltje
Pulmonaria, longkruid
Primula vulgaris, de kortstelige sleutelbloem



Bollen:                                                        
Narcissen, 20 soorten
De eerste tulpen
Leucojums, lente- en zomerklokjes
Chionodoxa, sneeuwroem
Muscari armeniacum, blauwe druifjes
Scilla sibirica
Frittilaria meleagris
Erythronium ´Pagoda´
Hyacinthen
Witte bosanemoontjes








1 opmerking:

  1. wat een mooi's zie ik in je tuin, prachtig, ik blijf je zeker volgen.....gr..conny..

    BeantwoordenVerwijderen