zondag 17 juni 2018

EEN TUIN VOL ROZEN......./ A GARDEN FULL OF ROSES......


Het is juni en zoals altijd is dit de maand van de rozen. Overal om me heen verneem ik dat de rozen uitbundiger bloeien dan ooit en ik ben geneigd hierin mee te gaan. Toch.....zou dit echt waar zijn? Ze doen het geweldig dit jaar, dat kan ik niet ontkennen, maar in mijn herinnering was het vorig jaar ook al een geweldig jaar voor de rozen, en ik ben er zeker van dat er al heel veel mooie rozenjaren achter ons liggen. 

It's June and as always this is the month of the roses.  All around me I learn that the roses bloom more profusely than ever and I tend to agree. Yet....would this really be true?  they are doing great this year, I cannot deny, but as I remember last year also was a good year for the roses, and I'm pretty sure that we have already many beautiful rose years behind us. 




De roos 'Pierre de Ronsard' (Eden rose) was al in bloei toen de nieuwe duiventil op de paal geïnstalleerd werd. Gelukkig heeft de roos geen nadelige gevolgen ondervonden. Het was helaas wel te laat voor de kauwtjes, ze wilden zo graag weer een nest maken in de oude ruïne maar dat lukte niet, toen zijn ze uitgeweken naar een plek onder de nok van de garage, helaas een te krappe en te warme plek, ik vond de babykraaitjes nog kaal, dood op de grond. Ze hebben de nieuwe til al geïnspecteerd, dus hopelijk volgend jaar weer kraaien-geluk.

The rose 'Pierre de Ronsard'  (Eden rose) was already in bloom when the dovecote was installed on the pole. Fortunately the rose has not suffered, but sadly it was too late for the jackdaws. They wanted to make their nest as always in the old remainder but that did not work, so they moved to a place in the ridge of the garage, this was too narrow and too hot, I found the still bare baby jackdaws dead on the ground. The parents have already inspected the new dovecote, so I hope  we will have next year jackdaw happiness again. 




Aan de buitenkant van het hek bloeien rozen en clematissen weer als een wirwar door elkaar.

On the outside of the fence roses and clematis are tangling and jumbling.



Aan de binnenkant eveneens met op de voorgrond ook nog eens rozen.

And on the inside with in front of them also roses.




- Rosa 'Yolanda d'Aragon'-



- Rosa 'Ghislaine de Féligonde'



- Rosa 'Rambling Rosie'-



Langs het pad naar de veranda / Along the path to the porch



- Rosa 'Félicité Parmentier'-



De linkse roos is 'Raubritter' en rechts 'Sander's White'.  Zoals je nog net ziet, staat het huis in de steigers voor een verfbeurt. 

The rose on the left is 'Raubritter' and on the right 'Sander's White'.  As you just can see, the house is in scaffolding for a paint job. 



- Clematis 'Inspiration' en Rosa 'Paul's Scartlet'-



- Rosa 'Mozart' -


- Rosa 'Ferdinand Pichard'-



- Rosa 'Paul's Scarlet', Clematis 'Blue Angle', Rosa 'Penny Lane'-



- Rosa 'Ghita Renaissance'- 


- Rosa 'Sander's White' en Rosa macrantha 'Raubritter'-



- Rosa 'Blush Noisette' -



En toen liep ik langs deze wonderschone Iris, ik weet niet meer van waar of wanneer ik deze Iris heb gekregen of gekocht, maar hij trekt wel de aandacht met zijn enorme bloem.

And then I walked along this wonderful Iris, I don't know from where or when I got this Iris, but he certainly draws the attention with his enormous flower.




Voor moederdag maakte mijn dochter Catharina op pottenbakker's les deze rozensteker, die komt nu goed van pas.

For mother's day my daughter Catharina made this rosebowl on pottery lessons, which comes in very handy now.














Wens jullie allen een mooie nieuwe week met de volgende uitspraak van Gertrude Jekyll:

Wish you all a nice new week with the following words of Gertrude Jekyll:

"What is one to say about June,
the time of perfect young summer,
the fulfillment of the promise of the earlier months,
and with as yet no sign to remind one 
that its fresh young beauty will ever fade."



49 opmerkingen:

  1. Dat was dik genieten tijdens dit mooie rozentripje. Ik vind het een beeldschoon rozenvaasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Janneke,

    Your rose garden is breath taking. A romantics dream.
    I can see years of work that have created this beautiful space. Thank you for sharing with us.

    I hope the Jackdaws return next year. They are regular visitors to my garden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beautiful roses and clematis! Your garden looks like a flowering paradise. It's a Iris ensata you have there. Very pretty!
    Regards, Marit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Marit. And yest it's an Iris ensata but one with very big flowers, I'm afraid I don't have the cultivar name.

      Verwijderen
  4. Wat een bloemenpracht in jouw tuin Janneke en alles bloeit zeker uitbundig .De duiventil is echt prachtig ,zelf heb ik een mini ervan in mijn postzegel maar die valt bijna uit elkaar maar gelukkig heb ik destijds een reserve gekocht .Ik heb zelf het gevoel dat vorig jaar de rozen nog veel uitbundiger bloeiden .Hier zijn ze allemaal heel laat gesnoeid en ook heel kort dus wat minder bloemen tot nu toe op een paar na die het wel goed doen .Zo leuk de rozenvaas die je dochter gemaakt heeft en ja met zoveel rozen kun je nog eens wat plukken en het staat zo leuk .Geniet van je tuin Janneke .Wat ik me afvraag denk je er weleens over om weer een hond te nemen want ik weet hoe dol je er op bent
    Lieve groetjes Elisabeth .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elisabeth, ik denk er heel vaak aan om weer een hond te nemen, ben zelfs op fb lid van een herplaatsersgroep van border collies waar ik zeer regelmatig naar kijk. Maar.....het zijn wel handenbinders, ik kan dan nergens meer heen zonder hond en dat beperkt wel het soort uitstapjes. Dus...ik wacht nog even, wil nog wat reisjes maken en als ik daar genoeg van heb, wil ik een hond, het liefst een bc maar ja, dan moet ik niet te lang wachten want anders ben ik daar weer te oud voor. Wat een luxe problemen kan een mens toch hebben....
      Groetjes, Janneke

      Verwijderen
  5. Oh my, your roses are absolutely beautiful! What a wonderful selection you have. They must bring you so much joy.

    Happy Summer ~ FlowerLady

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes indeed Lorraine, I love my roses, but we had some extremely hot weeks here and the high season for the roses has almost gone, it goes far too fast.

      Verwijderen
  6. Wat een bloemenweelde. Die rozensteker is voor jou zeker een perfect en mooi cadeau! Ik denk dat alles wat kan bloeien, welig tiert dit jaar. Ook de Hortensia's doen hier super goed hun best in vergelijking met vorig jaar. Ik vind het wel een beetje zielig van de kraaitjes. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat was ook zielig, maar ze waren ook eigenwijs om op zo'n onooglijke plek een nest te bouwen.

      Verwijderen
  7. Wat is het weer genieten van jouw prachtige rozen!
    De Paul's Scarlet heb ik nu ook weer in de tuin-lang geleden ook gehad in een vorig huis.
    Mooi je rozenvaas gemaakt door jullie dochter en de rozen staan er prachtig in.
    Succes met het schilderwerk--altijd druk als ze bezig zijn aan je huis.
    Geniet van je tuin
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paul's Scarlet is een ouwetje, ik heb hem ook heel mijn leven in mijn tuinen gehad. Het schilderwerk schiet op, dat mag wel na bijna 3 weken, maar ik ben er blij mee.

      Verwijderen
  8. So many roses, and each one more beautiful than the next! Simply amazing, Janneke, especially together with the clematis. Thanks so much for sharing the beauty! Best, -Beth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Clematis is the best companion for roses and I love them.

      Verwijderen
  9. Janneke, I am always amazed at the sight of your lovely roses! The Eden rose on the new dovecote is so pretty. Here in the USA we are sadly having issues with RRD-rose rosette disease. It has taken its toll on my New Dawn and now I'm watching others like a hawk. Thank you for sharing your beauty! ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I am not familiar with the RRD-rose rosette disease. Hope it does not cross the pond (lol) and of course I hope you can keep it under control.

      Verwijderen
  10. Hi Janneke, the individual roses are superb. I love the way they jumble up with clematis and other plants.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Crikey Janneke ..... beautiful ..... just beautiful!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Charlie, glad you enjoyed my roses, but running on the beach is certainly more fun for you.

      Verwijderen
  12. Het is weer prachtig bij je,Janneke.
    En het kan misschien best,dat ze dit jaar
    uitbundiger zijn,maar dat vind ik bij jou
    in de tuin eigenlijk altijd...met alles.
    Echt genieten.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elk jaar is anders Ans, de ene keer is dit mooi de andere keer dat. Eerlijk gezegd vind ik soms de foto's mooier dan in het echt.....

      Verwijderen
  13. Prachtig Janneke, wat zijn het toch juweeltjes he al die rozen. Prachtig zo die volle bloei, het is echt genieten van foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik geniet er ook ten volle van, want het hoogtepunt van de rozen is al weer bijna voorbij.

      Verwijderen
  14. Prachtig die rozen bij jou... mooie collectie heb je. En wat een leuk kado van je dochter... Is inderdaad een uitkomst voor je . Mooi zo'n ' bolleke ' allemaal verschillende rozen ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de rozengroep op fb probeer ik alle rozen zodra ze bloeien te fotograferen en op die volgorde op fb te zetten. Ik ben nu al weer hopeloos achter ze gaan gewoon te snel.
      De schaal van Cath. vond ik ook een grote verrassing.

      Verwijderen
  15. Hello Janneke, I love all your beautiful blooms. The roses are lovely. I like the cute rose bowl and your pretty birdhouse. Sad to hear about the baby Jackdaw. Happy Monday, enjoy your day and new week ahead!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your nice comments Eileen. Hope the jackdaws make a new nest next year in my dovecote.

      Verwijderen
  16. Heerlijk om al die prachtige rozen in je tuin te zien.
    Fijne dag gewenst
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marijke, ik geniet ook altijd van jou rozenparadijs.

      Verwijderen
  17. Dear Janneke, I love your 'Yolanda d'Aragon', it's so sweet.
    Your daughter is talented (did I say it before?)and rose bowl sure is very useful for large amount of roses.
    Enjoy your garden!
    Happy new week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of some old French roses I even love the names Nadezda. Thank you for your nice comment and I wish you a fine week in your garden.

      Verwijderen
  18. Wauw wat ziet hier zoveel verschillende rozen. Echt heel mooi om te zien. Rozensteker ziet prachtig uit. Wat mooi gezicht in huis te hebben. GRoetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Janneke, die rozen van jou rijzen de pan uit! Wat een hoogte en wat een hoeveelheid, niet normaal. We hebben geluk gehad met het weer, niet te veel regen en geen storm. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou ook zo is. Maar ze doen het fantastisch! Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je berichtje doet me aan het kasteel van Assepoester denken, met al die rozen op je omheining is het wel een heerlijke en mooi plekje seg

    BeantwoordenVerwijderen
  21. This garden is wonderful! I love all these beautiful flowers!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Your roses are amazing. It seems like you have fountains and walls of them!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. What a gorgeous garden! Have a lovely week!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mind blowing beautiful the flowers and I so love that rose bowl to make such beautiful arrangements

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtige rozen zeg en wat een boel....leuk hoor de rozensteker...geniet van een heerlijke zomer liefs Ria 💕

    BeantwoordenVerwijderen
  26. De pracht van die hoge rozen is sprookjesachtig mooi!
    Wat zul je genieten.
    En die bijzondere iris, wat een schoonheid.
    Ik vond het leuk om in je reactie aan Elisabeth te lezen dat je - op termijn - toch weer aan een bordercollie denkt. Het beestje zal je jong houden, vast en zeker!
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Your garden, as always, is beautiful. Gertrude surely never visited Colorado in early summer with our tumultuous weather. Hail wrecked everything this week, hopefully the plants will recover. Your roses in the pottery are beautiful, too.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. In rozen, vorig jaar gekocht, staan ook volop in bloei. Het maakt me zo blij!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hi Janneke,

    Your garden is gorgeous with all your pretty roses and love the dovecote. Hope you are enjoying the weekend and spending time in your garden
    hugs
    Carolyn

    BeantwoordenVerwijderen
  30. OMG, your roses are so lush and beautiful, it seems like in a park or something! If i am just near i would request for a tour and photography there. I am sure the scent of the air is so sweet from the roses, i can only imagine! But where are the chickens?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een wondermooie tuin ... ik geniet van deze prachtige rozen, Janneke !
    En zo'n mooie rozenbowl, lief van je dochter !
    Geniet van een fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen