zaterdag 6 februari 2016

IK PLANTTE MEER ROZEN IN MIJN TUIN - I PLANTED MORE ROSES IN MY GARDEN

Als het in de winter te onaangenaam is om in de tuin te ploeteren, snoeien, knoeien, modderen of gewoon rondjes te lopen dan is het hoog tijd om mijn neus in de catalogi te steken, vooral rozencatalogi en websites worden grondig uitgeplozen. Zo verging het me de afgelopen tijd ook weer. Ik had een bescheiden lijstje met rozenwensen maar nadat ik de voorraad van alle gerenommeerde rozenkwekers uitvoerig bestudeerd had, was deze lijst allesbehalve bescheiden meer en moest ik weer beginnen met afstrepen. Zo houden de rozen me zelfs in de winter bezig. 



Rosa 'Great Maiden's Blush

When it´s too wet and chilly in winter for dabbling, muddling, tampering, pruning or even walking in the garden, it´s high time to stick my nose in the catalogs, especially rose catalogs and websites are thoroughly scrutinized. This happened to me recently. I had a modest list of rose wishes but after I had studied the stock of lots of renowned rose growers, this list was anything but modest anymore and I had to start to cross off again. So the roses keep me busy even in winter. 


Rosa 'Eglantyne'

Uiteindelijk bleven er 6 over. Ik wilde er nog niet over nadenken waar ik ze zou kunnen plaatsen..... Ik bestelde ze gewoon en binnen een week waren ze binnen.  Toen begon het:  een rondje linksom in de tuin en een rondje rechtsom. Zucht......ik had echt geen plek voor nog zes verschillende rozen, hooguit één.  Maar ze zijn zo mooi en ik wil ze zo graag........  Voor roos 'Eglantyne' wist ik een mooie plek in de tuin en ook voor de roos 'Café', die is in de kas gepoot. Deze roos is niet zo gemakkelijk en in de kas was nog wel een mooie ruime plek, een uitdaging dus.  De andere rozen moesten nog een weekje wachten totdat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid goede plekjes in de tuin had gevonden. 

Rosa 'Café'

At last there were 6 left. I did not want to think about where I could plant them..........I just ordered them and within a week I had them at home. Then it started:  a round to the left in the garden and a round to the right. Sigh........I really could not find a spot for another 6 different roses, at most one. But they are so pretty and I want them so badly..........For rose 'Eglantyne' I knew a nice spot in the garden and I planted the rose 'Café' in the greenhouse.  'Café' is not an easy rose to keep but I had a lovely spacious spot in the greenhouse, a challenge. The other roses had to wait another week until I found the right spots in the garden, at least with probability bordering on certainty. 


Rosa 'Fantin Latour'

De verleidelijke plaatjes van deze rozen haalde ik van Pinterest, het zal nog wel enkele jaartjes duren voordat ze hier zo mooi zullen bloeien. Alleen de foto van de roos 'Morning Mist' maakte ik zelf in een tuin in Limburg die we met onze tuinclub bezochten. Ik was helemaal verliefd op de bijzondere kleur en de simpele eenvoud van de grote enkele bloemen. Hopelijk groeien de paar miezerige takjes die ik nu heb, ook uit tot zo'n weelderige struik. 


Rosa ´Morning Mist´

The tantalizing pictures of these roses come from Pinterest. It definitely will take some years before they will flower so beautifully. Only the photo of above rose 'Morning Mist' I took myself during our visit with the gardenclub in a garden in Limburg. I was totally in love with the special colour and the simple beauty of the large single flowers.  Hopefully the few puny twigs I have now, will grow up to such a lush bush.


´The Wedgewood Rose´




Zo zien ze er nu uit, maar ik citeer onze Hollandse bollenvrouw Rita van der Zalm maar weer eens:
"Genieten is vooruitzien".

This is how the roses look now, but I quote again our Dutch bulb lady Rita van der Zalm:

"Enjoying is looking ahead".




In februari hebben we toch nog wat echte rozen uit de tuin in huis, het zijn echter wel oude stoffige gedroogde rozen van vorig jaar met op de voorgrond een roos die niet begreep dat het winter was.

Although February, we still have some real roses from the garden inside, however, they are old dusty dried ones from last season with in the front a rose who did not understand it was winter.


Rosa 'Black Baccara'

Hierboven zie je een mooi gedroogd exemplaar van de roos 'Black Baccara'. De roos zelf staat ook in de kas, waar ze het goed doet. 



Above you see a nice dried flower of the rose 'Black Baccara'. I have this rose in my greenhouse, where she does wonderful. 



Deze verse ietwat verfrommelde roos bloeide door het hek tussen ons en de paardenbak van de buren, ik weet niet hoe ze heet.

This fresh but somewhat crumpled rose was flowering through the fence between us and the horses of our neighbours, I don't know her name. 




Soms, meestal in de winter, vind ik het leuk om in oude boeken te bladeren of in mijn doos met oude kaarten te neuzen, daar vond ik deze romantische rozenkaarten waarmee ik deze 'rozerige' post afsluit.



Sometimes, mainly in winter, I love browsing in old books or nosing in my box with old postcards where I found these romantic rose cards, with which I finish this 'rosy' post.










42 opmerkingen:

  1. Good choices - I particularly love the David Austin English roses, and 'Eglantine' is a gorgeous rose which is on my wish list too.
    I am glad you found good spots to plant them in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie rozen heb je weer uitgezocht Janneke .Vooral de roos Cafe is zo mooi die wil ik ook wel in mijn postzegeltje ,wat een prachtige kleur .Heel voorzichtig gaan mijn gedachten gelukkig weer naar wat ik wil veranderen in mijn kleine tuintjes ,maar ik weet het nog niet echt .Het is weer echt een Rozen geniet blog !
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It seems to me that a rose craze is spreading in Europe apparently as infectious as a flu virus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O ja, dat herinnert mij eraan naar het tuincentrum te rijden. Deze periode zijn de rozen met 50 % korting te koop. Dan leverde mij vorig jaar mooie aanwinsten aan voor mijn beginnende rozentuin. nog plaats genoeg hier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een prachtige post, met heel erg veel mooie rozen.
    Ik kijk er al naar uit om jouw tuin weer in weelderige bloei te zien op je blog.
    Fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. P.s. zag je op mijn blog jouw blauwebessencake staan? Die was echt verrukkelijk.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. This is one of my favourite pastimes in Winter, reading the rose and plant catalogues!
    Fantin Latour is a lovely centifolia rose with exceptional scent - good choice.
    Enjoy your garden as it unfolds and wakes up Judy!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. OOOHHHH hoe herkenbaar...rondje linksom, rondje rechtsom en geen plekje kunnen vinden..
    Hier hetzelfde , dus ik kijk nergens meer in. De rosa Cafe, staat hier ook, en hij moet weg van zijn plekje en vind het een goed idee van je om hem in de kas te planten, maar dan moet er hier eerst een grote berk uit, die zit met zijn wortels helemaal in de kas en die 'eet alles op'....
    En nu ik dit zo gelezen heb bij jou, wil ik die Baccara eigenlijk ook wel als die berk weg is...ook voor in de kas, jawel...ik heb weer plek straks :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Janneke, You are an extraordinary rose gardener......if anyone can turn those "sticks" into blossom covered bushes, it's you!! I love the Wedgewood Rose. It reminds me of Peonies.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dear Janneke, what an all around enjoyable post to read! The rose varieties that you have chosen are all quite wonderful, one more beautiful than the other. I hope they will all do well in your garden or your greenhouse. I have developed a special affinity for brown and lavender colors in roses and therefore 'Cafe' is particular interesting to me.
    Your dried roses are very pretty, too. As a matter of fact that 'Black Baccara' rose bloom looks phenomenal. I wonder how you dry your roses. Do you use a special method to get so good results?
    Last but not least the old postcards are so romantic, simply wonderful.
    That is the good thing about roses they can always give us joy one way or the other, even though when they are not in bloom and your post is proof of that.
    Wishing you a lovely rest of the weekend!
    Warm regards,
    Christina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. No, I have no special method to dry my roses. I just cut them short under the flower and let them dry on a plate. The ones which don´t dry nicely I take away.

      Verwijderen
  11. Een erg mooi rozerig blogje,Janneke.
    En de voorpret op je aankoop is inderdaad
    zeker zo fijn.
    Het zullen vast hele mooie rozen worden,dat is
    je wel toevertrouwd.

    Nog een fijne zondag
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I like lots of pink in my garden too and always look for flowers in this colour. As seasoned gardeners Judy we are supposed to have a place in mind when we buy/order new plants but like you, I will find a spot always for something I simply must have. :-) It's an addiction, isn't it?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That was the point, I thought I had not enough pale pink roses in my garden. It certainly is an addiction, but we do not harm anyone with it.

      Verwijderen
  13. Your photos are beautiful, I can almost smell the roses :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lovely photos of lovely roses. Eglantyne is one of my favorites. I also have The Wedgewood rose. I wish you all luck with your roses.
    Hugs Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Janneke, Het is en blijft toch boeiend, zo'n mooie hobby.
    Groetjes Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij denken ook niet dat het winter is.
    Hoeveel soorten rozen heb je eigenlijk in je tuin staan ?
    Gr Jan Wilde een Tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ze zijn dan ook werkelijk prachtig...en bij het zien van deze mooie foto's word ik ook weer hebberig en ben ook al aan het denken...zou er nog een plekje voor zijn....want in de pot wordt het toch niets....en ik heb ook nog geen pioenen...vind ik ook zo mooi....fijn weekend en lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Janneke,
    ik vind het heerlijk dat je zoveel met rozen bezig bent. Door jou weet ik nu ook dat er onnoemelijk veel soorten en kleuren zijn. Echt heel mooi om te zien. In dit blog vind ik de Rosa 'Café' ook een prachtige roos. De foto;s die je gemaakt hebt met de gedroogde rozen op de schaal zijn heel sierlijk en heel erg mooi.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De roos ´Café´ is inderdaad heel mooi en heb ik twee keer hiervoor in de tuin gehad, waar ze het moeilijk had door de omringende andere planten waar ze niet tegenop kon en uiteindelijk het loodje legde. Daarom heeft ze nu een ruime plek in de kas, net als ´Black Baccara´ en ´Schwarze Madonna´, die het in de kas wel goed doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wow ,roses are most beautiful flowers in the whole world and i consider any garden incomplete without them,
    you made your garden piece of heaven dear ,and thank you for such fragrant sharing as i really loved being here

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zo zit ik ook te tobben. Veel wensen en weinig plaats. Denk nu aan de roos sceptre d isle. Maar waar? Dahlias eruit? Als ik dan naar Eglantyne kijk, denk ik ook mooi. Misschien moet ik maar gewoon bestellen en net als jij door de tuin sloffen met die rozen. Fantin Latour is geweldig! Bloeit al heel vlug. De kleur en geur onovertroffen. Die heb ik al! Groetjes van je tobbende volger Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wonderful varieties and in your garden they will thrive and soon look splendid!
    Have a lovely new week!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ich sehe, du bist ins Rosenfieber gefallen! Die Caferose ist traumhaft schön. Bald werde ich eine Rose bestellen, aber nur eine, mein Garten mag sie ja nicht sehr.

    Sigrun

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een kleurrijke blog, die aan de zomer doet denken. In deze, toch desolate, periode is niets leuker dan zomerse catalogi door te bladeren.
    Mij spreekt de Rosa ´Morning Mist´ erg aan!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. A nice selection Janneke - I grow The Wedgewood Rose as a climber, you won't be disappointed with it.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hei! Wonderful pictures of beautiful roses. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Fatin-Latour, Eglantyne, Cafe, wonderful choices. Even in a February without roses, the memories of them bring joy.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Je hebt prachtige rozen uitgezocht Janneke. Spannend hoe ze er van de zomer bijstaan!

    Fijne week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  29. L'hiver n'est pas une saison triste et les jardiniers sont très occupés à rechercher de nouveaux arbustes ou rosiers qui viendront habiller leur univers. Je remarque que les nouvelles variétés accueillies sont des valeurs sûres au caractère féminin. Eglantyne est une rose très douce, ses pétales soyeux sentent divinement bon. Un must facile à cultiver...
    Belle soirée...jocelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hello Janneke, your roses are beautiful. I particularly like the Cafe rose because of it's dusky colouring. I too have a softspot for roses, and usually buy one or two new ones each year even though I haven't got the room. I tend to grow them in containers, but I know this is not ideal! Thank you for your visit to my blog. I agree with you about it depending on what time you have to arrange. I do tend to prefer simple arrangements in a jug or jar. Wishing you a happy week, anticipating what is to come. Love Linda x

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Can a garden ever have too many roses? I often do the same thing and buy plants without a plan or an idea of where to put them. I love the Wedgewood rose especially.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oh, Janneke, how I wish I could roses like yours! Roses don't do well in the growing conditions here, and Japanese beetles eat the blossoms! Like me, you buy more plants than you have room for, but I'm sure you will find suitable places for all of them. Love your bulb lady's quote. P. x

    BeantwoordenVerwijderen
  33. It was so lovely to be reminded of summer, it must have been fun to choose these lovely roses too. The colour of the cafe one is so unusual. I shall look forward to seeing them bloom in your garden! Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ah, Great Maiden's Blush and Fatin Latour are so lovely! I typically order plants before picking out a spot for them too. About 95% of the time. lol

    BeantwoordenVerwijderen
  35. We do the same here: buy for the beauty then wonder where to plant it; not just roses. We planted 4 new roses last year, hoping now that they survive their first winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Oh, wat krijg ik toch zin in de zomer als ik die plaatjes van jou zie!! Heerlijk!
    Wat hebben rozen toch mooie namen hè, alleen daarom zou je ze al uitkiezen. Maar om te zien zijn ze ook prachtig!
    Je hebt weer mooie uitgekozen!
    Veel plezier met de voorpret!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  37. I'm here for thanking you for the lovely words you left on ~ My little old world ~ as a comment, a wonderful comment, and for having decided to follow it !
    Actually I cannot help but do the same, I'm the last follower of yours, your blog with your gorgeous photographs truly amazes me, thank you again !
    Sending love to you
    Daniela

    BeantwoordenVerwijderen