zaterdag 27 april 2013

APRIL IN DE TUIN - APRIL IN THE GARDEN


We hebben er bijna weer een drukke tuinmaand opzitten.  Alle voorjaarsbloemen en bollen bloeien nu dat het een lieve lust is. Op de hoek voor het huis staat de pruimenboom eindelijk in bloei, 3 weken later dan vorig jaar. De blauwe druifjes waarvan ik dacht dat ze, op een enkele in het grint na, niet meer zouden bloeien, zijn gewoon weer opgestaan en bloeien volop tussen de zachtgele narcissen.

The busy gardening month of April has almost finished.  All spring flowering plants and bulbs are blooming delightful.  At the corner in front of the house the plum tree is in full bloom, 3 weeks later than last year.  The blue grape hyacinths of which I thought, most of them had disappeared, are resurrected and show many lovely  little blue grapes. They combine nicely with the pale yellow colours of the daffodils.



Ook de Erythronium tuolumnense 'Pagoda' oftewel de hondstand, bloeit weer. Deze staan graag op een licht beschaduwde plek bij bomen of heesters.

The Erythronium tuolumnense 'Pagoda'  has come to life too. These plants like a slightly shaded spot under trees and shrubs.


In de kas was heel wat te doen deze maand, weer heel veel zaailingen verspeend o.a.van Lobelia's, Zinnia's, Tithonia's, Cosmea's, Dianthussen, Paprika's en sla. Op de bovenste 2 rijen van de stelling staan mijn Primula auricula's, waarvan enkele al beginnen te bloeien.

A lot to do in the greenhouse this month, transplanting seedlings again as Lobelias, Zinnias, Tithonias, Cosmeas, Carnations, Peppers and Lettuce.  On the top two rows you see my Primula auriculas, of which some start to flower.


Overal in de tuin bloeien nog groepen narcissen en de vergeet-mij-nietjes hebben zich zoals gewoonlijk weer overal tussen uitgezaaid. 

 Daffodils are still flowering in the garden and the Forget-me-nots have sown themselves as usual between the plants.  They are everywhere but always blend beautifully.



 De Amelanchier lamarckii, het krentenboompje staat ook in bloei. Deze heester zou ik niet willen missen, in het voorjaar voor de subtiele witte bloemen waarna zich blauwe besjes vormen, waar de vogels gek op zijn. In het najaar krijgt het blad een prachtige oranjerode herfstkleur.  Ik heb een gelukje dat de struik nog leeft. Ze staat op een erg vochtige plek, niet zo geschikt voor de Amelanchier. Twee jaar geleden heb ik haar tot de grond toe afgezaagd omdat takken bemost waren en afstierven.  Ik dacht dat dat het einde van het krentenboompje zou zijn, maar het ziet er na 2 jaar weer goed uit en heeft flink wat mooie takken gemaakt.

The Amelanchier lamarckii is flowering too. I would not want to miss this shrub,  in spring for the subtle white flowers after which blue berries are formed, which are loved by the birds. The orange red foliage in autumn is a real gem for the garden.  I am lucky this shrub is still alive.  The Amelanchier is on a very wet spot not very suitable for this shrub which likes a sandy soil.  Two years ago I cut her down to the ground because branches were mossy and died.  I thought that is the end of the Amelanchier but to our surprise she looks good after two years and made a lot of new branches which are flowering again.




Nog een lekker klusje was het inzaaien van nieuw gras aan één kant van Snarf's renbaan. Vorig jaar had ik het toch al hobbelige graspad omgespit om er groenten te verbouwen. Het was leuk, maar voor het mooi en het gemak heb ik er toch weer gras van gemaakt. Om toch wat groenten uit de tuin te kunnen pakken, heb ik nog een andere plekje achter de garage. Met een loodzware ijzeren rol heb ik de grond platgewalst die hier nog tegen de stam van de Abies staat geparkeerd.  Door een paar mooie warme dagen en besproeiing is het gras binnen 10 dagen opgekomen.

Another good job was sowing new grass on one side of Snarf's race course.  Last year I dug the already bumpy grass path to grow veggies. It was fun, but for beauty and ease I sowed grass again. To have some vegetables from the garden I still have another spot behind the garage to grow for instance beans.  With a heavy iron roll which until now is parked against the Abies I flattened the soil.  With help of some nice warm days and watering the new grass is already there within 10 days.



Ook de Magnolia's en Camellia's bloeien nu volop. 

The Magnolias and Camellias are in full bloom now.





Magnolia stellata



Magnolia soulangeana



Hieronder een nog kleine Magnolia Black Tulip. Bijna niet te geloven dat deze over 10 jaar ook een flinke struik zal zijn.

Below the Magnolia Black Tulip which is only planted two years ago.  I almost cannot beleive this one will be a huge shrub too in about 10 years.



F. heeft me vandaag geholpen met het schoonmaken van het mini-vijvertje waar ik ooit nog eens een waterornament wil hebben en hij heeft ook de bestrating overal schoongemaakt, dat maakte me super blij. En zie wie daar klaar ligt op het gras om te spelen: Snarf, die naar mijn man is genoemd maar dan omgekeerd.

F. helped me today cleaning the mini-pond where one day I shall have a water-ornament, and he also cleaned the pavement everywhere. That made me very happy. And see who is on the grass ready to play:  Snarf, named after my husband but in the other way round.




De viooltjes die een maand geleden nog in de kas stonden, zijn inmiddels naar de tuintafel verhuisd.

The pansies which were in the greenhouse for a month have been moved to the gardentable in the meantime.



25 opmerkingen:

  1. Beautiful spring flowers in your garden! The blue grape hyacinths are so pretty. I long to see them here as well. The magnoliatree in your garden was wonderful!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk tuinblogje weer. Er is al zoveel te zien he in de tuin en de bloesem is bij jou ook al zo mooi. Die magnolia's zijn prachtig bij jou, helaas heb ik daar geen plek meer voor. Maar we hoeven ons niet te vervelen met de tuin nu..........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een bloemenweelde bij je,Janneke.
    En leuk,Snarf is er weer bij.
    En wat staat de magnolia er schitterend bij.

    Fijne zondag
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Janneke, It all looks Beautiful, love the last shot of the angel and the pansies.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. So much blooming beauty on the page, gorgeous !
    I am always happy o see Snarf, say hello to Frans for me :))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zijn de magnolia's en de camellia's mooi! Zo uitbundig in de bloei.
    Ik heb altijd het idee dat jouw tuin heel vol staat en dan moeten alle stekpotjes ook nog weer een plaats krijgen.
    Het ziet er prachtig uit Janneke!
    Mooie zondag!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Gerrie, het staat allemaal behoorlijk vol en wat al die zaai- en stekplantjes betreft, dat wordt weer een plaatsje zoeken net als elk jaar. Wat ik over heb geef ik weg.

      Verwijderen
  7. Wat een lust voor het oog bij jullie in de tuin Janneke! De pruimenbomen, narcissen, blauwe druifjes....het is allemaal even mooi. Je kas ziet er ook indrukwekkend uit met al je zaaisels. Ik heb gisteren pas het een en ander gezaaid. Veel te laat waarschijnlijk, maar eerder lukte gewoonweg niet :-)

    Een fijne week toegewenst!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Madelief, het is niet snel te laat om te zaaien en het kan ook in mei nog.

      Verwijderen
  8. Wat ziet het er ook al mooi uit bij jou...nu gaat het eindelijk lekker in de tuin, al was het vandaag weer best koud...dat buitje van vrijdag, dat was voor hier trouwens 'goud' wat er gevallen is.
    Dat jij nog zo veel zelf zaait...knap hoor..en je verzameling Aurikeltjes, die vind ik zo leuk...en je Camelia's hebben die niet geleden van de koude winter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O zeker, vorig jaar waren alle bloemen bevroren, nu niet, maar ze hebben wel lelijke bruine randen, jammer, een ander jaar beter, hoop ik.

      Verwijderen
  9. Dag Janneke,
    Het gaat er eindelijk op lijken. Op de lente bedoel ik. Zag die stevige rol op een van de foto's handig ding. Ik heb namelijk een ontzettend werk gehad aan molshopen in het gras. Alles met een flinke plank plat staan stampen voor er gemaaid kon worden. Dan is zo'n rol een geweldig hulpmiddel!
    Heerlijke voorjaarsfoto's heb je gemaakt!
    Lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die rol is enerzijds handig maar anderzijds een verschrikkelijk onding die ik zelf met vereende kracht voort moet trekken.

      Verwijderen
  10. Heb je ooit in Dresden ( D ) een van de grootste camelia's ter wereld bezocht ? Hij staat in een botanische verzamel-tuin, volgens mij echt iets voor jou...
    Prachtige foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een ware bloemenexplosie. Prachtig die magnolia's. Die zou ik graag in mijn tuin hebben. Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. There is indeed a lot going on in your garden at the moment. I would love to have a magnolia but my garden is only small compared to yours and I don't think there is enough room. Shame. It is a good feeling to get everything looking good again isn't it.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Janneke,
    Heerlijk, heerlijk... Wat een prachtige foto's weer. Ik geniet lekker met je mee van al dit moois...
    Ik wens je een heel mooie nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw.... wat een schitterende tuin heb je. Wat een werk, maar wat een weelde!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Love all your flowering trees, especially the magnolias. Amelanchier are also a favorite of mine, we have several, all of them the cultivar 'Autumn Brilliance'.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Janneke, wat is het mooi in je tuin. Ik merk wel dat alles bij jou een weekje vóór loopt vergeleken met zuid-oost Friesland. De krent is hier nog nét niet uitgelopen.
    Wat een prachtige magnolia's heb je, die schitterende oerplant! Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi Janneke,
    Thanks for all your lovely comments.
    Join the Flickr group whenever you are ready and you can find the time.
    xoxo Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hey Janneke

    Je tuin is nu al prachtig en de lente is maar pas begonnen.

    Jij hebt blijkbaar meer ervaring met zaaien als ik. Ik zaai cosmea's, nigella, malope's in een zaaibak binnen en na +/- een week verplant ik deze in zo' n turfpotje maar dan loopt het verkeerd uit. Zou het kunnen dat het overplanten naar een turfpotje te vlug gebeurt, moeten deze plantjes langer in de zaaibak blijven of zijn deze zaden niet geschikt om binnen te planten?
    Heb jij een oplossing voor dit probleem, want ik ben radeloos :-)

    Groetjes
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je gezaaid hebt, moet je eerst wachten met verplanten totdat er zich 2 echte blaadjes hebben gevormd. Ik verspeen ze meestal in iets grotere potjes dan een turfpotje dan drogen ze minder snel uit. Cosmea's en Malope's kunnen gemakkelijk voorgezaaid worden, Nigella denk ik minder gemakkelijk, ik zaaide deze altijd direct ter plaatse. Overigens zijn Cosmea's en Malope's ook gemakkelijke planten die het direct ter plekke ook goed doen. Het probleem is echter dat wij ze meestal ergens tussen willen zetten en dan krijgen ze niet de kans om te groeien, door te weinig licht en water.
      Radeloze Marieke, ik wens je veel succes!

      Verwijderen
  19. Zalig toch, de lente in de tuin, al dat fris ontluikende groen en de bollen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een fantastische tuin heb je toch! Bomen, bloemen, noem maar op, wat voor soort ook, je hebt het staan. Die hondstand ken ik, van de boekjes en internet dan, ook al vaak gelezen dat die het goed doet op beschaduwde plekken, ben er al jaren naar op zoek en vind 't nergens. Misschien eens online kijken dacht ik een tijd geleden maar denk er intussen weer helemaal anders over.... Ook trillium zou ik graag eens ergens op de kop kunnen tikken.... En die Aurikeltjes, ook zo iets dat ik van boekjes en internet ken. Een hele geschiedenis hangt er vast aan die plantjes hé. Echte verzamelobjecten waren(zijn?) het.
    Wat een pracht van een vondst voor de naam van je hond. Altijd een leuk spelletje om namen om te draaien maar ze dan ook echt te gebruiken is helemaal de max natuurlijk! Snarf, fantastisch!
    Weten we ook meteen hoe je man heet ;-)
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen